indtjek.

Spørgsmål om udstillinger. Hvad , hvor, hvornår og hvordan i forbindelse med udstillinger.

Redaktør: Redaktører

Junimas
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 694
Tilmeldt: man 4. jan 2010 12:47
Geografisk sted: Store Heddinge
Kontakt:

indtjek.

Indlæg af Junimas »

Du så jeg lige at en søgte en til at tage transit dyr med til udstillingen i kres 3.

Der for har jeg lige nogle spørgsmål.
Det er jo 2 udstillinger der er tale om, hvilken jo betyder at man kan tilmelde nogle dyr lørdag og tage dem med hjem lørdag og derefter have tilmeldt nogle andre dyr søndag og få dem tjekket ind søndag. Er det ikke korekt ?
Derfor skulle det vel ikke være noget problem at få tjekket transit dyr ind søndag eller hvad ? Heller ikke selv ens dyr er inden fra om lørdagen.
En anden ting jeg lige kom til at tænke på hvis det nu er mig som har dyr med fra et andet opdræt og ingen af mine dyr blev afvist, men det blev det transitdyr jeg havde med fra en anden. Bliver mine dyr så afvist ?
plejer det ikke at være sådan at man bliver afvist opdrætvis.
Det er jo ikke megen forskel på at man køre 2 sammen og en ene bliver afvist og den anden ikke gør.
End hvis man har et transitdyr med og det bliver afvist. Her tænker jeg på, at der er næppe nogle af os som ville sætte et transit dyr sammen med vores egne dyr, hvis det kom dagen før og tit har man jo bare hentet det et sted sammen dag. Dog kan jeg godt se af man jo nok skal have et bevis med på ike slev ejer dyret, men har med som transitdyr for en anden.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: indtjek.

Indlæg af Lina »

jeg er lidt i tvivl mht. indtjek over to dage, men jeg mener der har været en debat om det som jeg stod i nærheden af... om at det teknisk set var 2 separate udstillinger og at man derfor godt kunne gøre sådan. Jeg er dog ikke 100% sikker på det.

Til gengæld er jeg 99% sikker på at man står som ansvarlig for de dyr, som man tjekker ind.. altså osse transitdyr som man medbringer for andre. Uanset hvad, så kan der ikke bevises at man 'kun' har modtaget en kasse i hænderne på turen, sådan at transitdyrene ikke på nogen måde har haft kontakt med ens egne dyr.

Bordet fanger altså begge veje. Hvis dine dyr går igennem, mens transitdyrene ikke gør... og hvis transitdyrene går igennem og dine ikke gør.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Junimas
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 694
Tilmeldt: man 4. jan 2010 12:47
Geografisk sted: Store Heddinge
Kontakt:

Re: indtjek.

Indlæg af Junimas »

Nu så jeg lige at det blev skrevet et andet sted at det plejer man ikke at måtte.
Det vil så sige at hvis jeg vælger at tilmelde racedyr lørdag og mine kæledyr søndag. Skal mine kæledyr med lørdag og side og tabe kondition og blive unødig stresset til de skal udstilles søndag. Men jeg må godt tage mine racedyr med hjem lørdag ikk ?
Det kan jeg altså bare ikke se hænger sammen.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: indtjek.

Indlæg af Lina »

jeg må tilstå at jeg er en absolut modstander af udtryk med 'plejer' i sådan en sammenhæng. Jeg vil ha klokkeklare regler på bordet, og ikke bare uskrevent lal om at det plejer man.

Osse derfor at jeg ikke på det punkt vil udtale mig skråsikkert.... igen vil jeg henvise til at der må spørges i kredsen, da de som arrangører må have styr på hvad man med sikkerhed må og ikke må.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: indtjek.

Indlæg af Kjelin »

Alle dyr skal tjekkes ind samtidigt, uanset hvilken dag de skal udstilles. :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: indtjek.

Indlæg af Miss Sofie »

Kjelin skrev:Alle dyr skal tjekkes ind samtidigt, uanset hvilken dag de skal udstilles. :)
Men det er vel i grunden ikke helt ok..
Eller misforstår jeg noget??

Det er 2 separate udstillinger på 1 weekend.
Der er en udstilling lørdag - og der er en udstilling søndag.
Så burde man vel kunne tjekke nye dyr ind om søndagen hvis de kun er tilmeldt om søndagen og man tar hjem og henter dem.
Sådan burde det være når det er 2 separate udstillinger.
Man burde ligeledes ku ta dem med hjem om lørdagen, som ikke er tilmeldt om søndagen.
Sofie
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: indtjek.

Indlæg af Lina »

men omvendt.. hvis nu dyrene om søndagen afvises pga mistanke om ringorm eller selnik, så har man jo lukket dyr ind fra bestanden dagen før.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: indtjek.

Indlæg af alatind »

Man må godt tage dyr med hjem om lørdagen som ikke skal udstilles om søndagen, fordi det er i marsvinets tarv.

Det er lidt lissom grænsepolitiet, hvis man kan drage den sammenligning. De er meget obs på hvad der kommer IND i landet, men lidt mere ligeglade med hvad der tager UD af landet. Hvis jeg kommer til indtjek lørdag, så bliver der tjekket grundigt hvad der kommer IND, men når jeg tager mine dyr hjem lørdag så tager jeg dem UD af udstillings-land, og så er mit hjem blevet grænsepoliti, hvor jeg skal tænke på hvad jeg tager IND i "mit" land.

Men hvis vi forestiller os at jeg bliver afvist om lørdagen med sellnik, tager hjem med mine dyr og tager andre dyr med om søndagen som ikke har synlige tegn på sygdom.. hvad ville man så ikke synes om det?
Det ville være brud på reglerne da man skal holde sine dyr i karantæne 14 dage efter endt behandling.
Hilsen Line Tind

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: indtjek.

Indlæg af Saturn »

Lina skrev:men omvendt.. hvis nu dyrene om søndagen afvises pga mistanke om ringorm eller selnik, så har man jo lukket dyr ind fra bestanden dagen før.
Det er jo altid "risikoen" ved en udstilling. Man kan i princippet godt have dyr hjemme som kunne have uopdaget tegn på ringorm eller selnik og stadigvæk have dyr indtjekket på en udstilling. Om de er derhjemme eller kommer til indtjek søndag er ved lige fedt, for man har i begge tilfælde lukket dyr ind om lørdagen som ikke viste tegn på sygdomme.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: indtjek.

Indlæg af alatind »

Saturn skrev:
Lina skrev:men omvendt.. hvis nu dyrene om søndagen afvises pga mistanke om ringorm eller selnik, så har man jo lukket dyr ind fra bestanden dagen før.
Det er jo altid "risikoen" ved en udstilling. Man kan i princippet godt have dyr hjemme som kunne have uopdaget tegn på ringorm eller selnik og stadigvæk have dyr indtjekket på en udstilling. Om de er derhjemme eller kommer til indtjek søndag er ved lige fedt, for man har i begge tilfælde lukket dyr ind om lørdagen som ikke viste tegn på sygdomme.
Men det ville ikke kunne lade sig gøre, for man må jo netop ikke tjekke dyr ind ad flere omgange.
Men ja, ingen ved hvad man har derhjemme, kun hvad man kommer og fremviser...der vil ALTID være smitterisiko ved udstilling.
Hilsen Line Tind

Junimas
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 694
Tilmeldt: man 4. jan 2010 12:47
Geografisk sted: Store Heddinge
Kontakt:

Re: indtjek.

Indlæg af Junimas »

Mig og alle mine spørgsmål.

Er det hele opdrættet som skal indtjekes den samme dag. ( Det er det vel så, for at undgå problemet med selnik og ringorm)
Men hvad nu hvis det ene at mine børn ikke kan komme med lørdag men kun søndag. Så er det jo en ny udstiller som kommer med sine dyr.

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: indtjek.

Indlæg af Saturn »

Det er også det jeg ser som lidt af et problem med børnedyrsklasserne, for der skal børnene være til stede på udstillingen, ellers skal dyrene trækkes. Ikke engang andre børn i husstanden må udstille husstandens børnedyr. Jeg kunne godt tænke mig at der blev åbnet op for muligheden at indenfor en husstand, må børn godt udstille hinandens marsvin.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: indtjek.

Indlæg af Lina »

Lige der synes jeg osse det er rimeligt at en søster/bror tager over, hvis det udstillende barn er sygt.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: indtjek.

Indlæg af alatind »

Jeg synes det med børn (fra samme husstand) som udstiller hinandens dyr er en helt anden snak.. jeg har så den mening om det at den udstiller som tilmelder sit dyr skal udstille det selv, og især børnene. Var det et ridestævne så ville søster jo ikke lige kunne sætte sig op på hesten og ride til stævnet for sin søster.
Det handler jo også om at barnet står med SIT dyr, som barnet har et forhold til og som barnet har klargjort osv osv. (jeg ved godt at dyr fra samme husstand kan have flere ejere, og at børnene i en familie kan deles om dyrene, men jeg har stadig denne holdning)
Jeg vil lige sige at jeg mener det samme om voksne udstillere. Jeg synes det er underligt (og til et punkt osse snyd) at jeg kan lade en anden tage mit dyr med til udstilling og lade hende udstille mit dyr, uden at jeg overhovedet behøver at være tilstede selv. I min verden hænger udstiller og dyr sammen, både ved klargøring og udstilling. Der står også både navn på dyr OG udstiller i kataloget, hvilket for mig bekræfter mig i min opfattelse.

Det med sygdom...hvis jeg blev syg og måtte blive hjemme, så ville jeg ikke kunne udstille mine dyr, og jeg mener at det må være det samme for børnene. Det kan godt være jeg er streng, men så må jeg være det, de ville jo heller ikke kunne komme til fødselsdag hvis de var syge, bare ærgeligt :bgrin:

Men tilbage til indtjek...Man kan dele det op sådan at dyr fra samme stand (husstand), skal indtjekkes samtidig, og udstillere kan så godt komme den ene dag og blive hjemme den anden dag. Vi skal huske at det er for marsvinenes skyld at vi har disse indtjek-regler, for at undgå smitterisiko, og derfor kan man ikke tage højde for om der er flere i en husstand som udstiller hver sin dag.

Der var for nogle år siden snak om at hvis to udstillere kørte sammen til udstillingen, så ville de begge blive afvist hvis den ene blev afvist. Men hvad så hvis man tog toget, og tilfældigvis endte i en kup├® med en anden udstiller, ganske uforskyldt? Derfor blev reglen sådan at det handler om husstand/indtjekker, og hvis jeg kører sammen med f.eks. Rikke, og jeg bliver afvist, så kan Rikke godt gå igennem indtjek, selvom vi har kørt i samme bil, da vores dyr har stået i kasser fra hver sin husstand, og kun har delt transportmiddel undervejs.
Og hvis jeg vælger at tage transitdyr med for en anden, så har jeg ansvaret for at disse dyr er ok og de bliver en del af min stand i indtjek-øjeblikket, og jeg tager risikoen for selv at blive afvist hvis transitdyrene bliver afvist, fordi jeg tjekker dem ind.
Hilsen Line Tind

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: indtjek.

Indlæg af Annetten »

Jeg har slet ikke tjek på de forskellige regler. Men den kommende udstilling bliver sådan her for os.
Helene og jeg ejer dyrene sammen. Vi har ikke dine dyr og mine dyr.

Lørdag har jeg tilmeldt alle vores 6 udstillingsdyr i kæledyr. Dem udstiller jeg da Helene ikke kommer med lørdag.
Søndag har vi delt dyrene op mellem os. 3 i kæledyr (som jeg udstiller) og 3 i børnedyr.

Det har givet lidt skrivere frem og tilbage mellem Marianne og mig da jeg har været i tvivl om hvordan jeg så
skulle betale. Men det er heldigvis gået i orden.

Egentlig ville jeg gerne være behjælpelig med at tage transitdyr med om søndagen, hvor vores egne dyr ikke
skal tjekkes ind. De bliver jo på udstillingen fra lør til søn. Men det kan vist ikke lade sig gøre.

Besvar