et spørgsmål om opdrætterklasser

Spørgsmål om udstillinger. Hvad , hvor, hvornår og hvordan i forbindelse med udstillinger.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af alatind »

Jeg kunne tænke mig at vide hvorfor man ikke kan udstille opdrætterklasser i kæledyr på almindelige udstillinger?

Det kan man jo i racedyr, så jeg undrer mig over at man ikke må i kæledyrsklasser...
Hilsen Line Tind

von_fancy

Re: et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af von_fancy »

Muligvis fordi man ved racedyr kigger på ensartethed racedyrsmæssigt - farve ved farveracer, pels ved pelsracer og så de generelle ting.
Ved kæledyr vil man jo ikke have "andet" end de generelle ting som størrelse, kondition, velplejethed osv. at kigge efter.

Bare et gæt..

Men det var jo måske noget man kunne stille forslag til at man kunne lave.

cavies

Re: et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af cavies »

Det er fordi det er noget kæledyrsklubben har indført på deres udstillinger. Det er ikke på de alm. udstillinger, hvilket jeg syntes er helt ok.
Da de alm. udstillinger tager rigelig lang tid i forvejen.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af alatind »

Til kæledyrs-specialudstillinger handler grupperne også om at dyrene skal have en ensartedhed i farver, størrelse og udseende, så det er næsten lissom i racedyr, bare superærgeligt at man ikke kan det på de gængse udstillinger, hvilket jeg ikke forstår at man ikke kan.

Og nu er det jo ikke noget som tager forfærdelig lang tid at udstille i, og i øvrigt er det efterhånden ikke ualmindeligt at det er racedyrsklasserne der tager længst tid, så der burde nok være tid til opdrætterklasser i kæledyr på de generelle udstillinger.

Jeg har også leget med tanken om at det ku være fedt med to over-titler på udstillingerne, en som hed Racedyr (som nu) og en som hed noget a la Blandingsracer, som så efterfølgende var der delt op i diverse racer (som nu hos racedyr), men hvor der så i blandingsracerne ligeledes var delt op i f.eks. hvirvler, satin, agouti osv...det ku være sjaaaw...men nu får jeg nok på puklen over id├®en, fordi ditten og datten ikke kan lade sig gøre, men man har vel lov at drømme og forestille sig :D
Hilsen Line Tind

cavies

Re: et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af cavies »

Det vil blive meget populært at lave opdrætterklasser i kæledyr, så det vil tage lang tid.
I Racedyr bruger de rigtig lang tid på det.

Men du kan jo skrive til bestyrrelsen med dit forslag.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af Lina »

vi har jo haft opdrættergrupperne til specialudstillinger.. og efter min mening er det ofte pænt svært at stille med en ensartet gruppe i kæledyr, netop fordi dyrene er så forskellige. Så har man to der er bygget ens, så er den ene sikkert med satin, eller hvirvler eller noget helt tredje som det andet dyr ikke har, og så kan de ikke bruges sammen.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

cavies

Re: et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af cavies »

Dyrene skal da ikke være ens i kæledyrs opdrættergrupperne. Jeg har da ofte set nogle stå med vidt forskellige farver/pels. Også dem der har vundet.
Det må være størrelsen og de ting man ellers kigger på ved kæledyr, der er det vigtigste.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af Lina »

efter min mening skal de være ens i den forstand at du ikke kan står med to glathårede hvor den ene er satin og den anden ikke - hvis du skal bedømme deres pels f.ex., så kan du jo ikke vurdere hvor ens de er, når strukturen er forskellig på dyrene. Akkurat som hvis den ene har hvirvler og den anden ikke.

Men det er sandsynligvis en ef de tungerevejende grunde til at vi IKKE har opdrættergrupper i kæledyr til hverdag... hvis man ikke kan blive enige om hvilke krav i enshed der skal stilles til en gruppe, så går det sgu ikke.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

cavies

Re: et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af cavies »

Ja, men sådan har det ikke været på specialudstillingerne. Der har du godt kunne stille med en hvirvel i sort og en glat i gylden og så vinde alligevel.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af Lina »

det vil jeg så tillade mig at synes er noget fis - for jeg spurgte faktisk dengang, og der fik jeg et svar der faktisk var samstemmende med min egen opfattelse... hvilket altid har resulteret i at jeg ikke har haft dyr at stille i opdrættergruppe. Så allerede der har vi jo så min pointe med at der ikke er enighed, når man kan give udstillerne ├®n beskrivelse, og så dømme efter en helt anden.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

cavies

Re: et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af cavies »

Ja, der skal ihvertfald laves nogle klare regler om hvordan en gruppe kan/må være sammensat.

von_fancy

Re: et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af von_fancy »

Det var præcis det jeg mente - man kan jo ikke i en kæledyrsopdrættergruppe "tillade" sig at bedømme dem på farve eller pelstype/tæthed osv. - men kun på de generelle krav (størrelse, ren pels, kondition mm.) som kæledyr generelt bliver bedømt på.

cavies

Re: et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af cavies »

von_fancy skrev:Det var præcis det jeg mente - man kan jo ikke i en kæledyrsopdrættergruppe "tillade" sig at bedømme dem på farve eller pelstype/tæthed osv. - men kun på de generelle krav (størrelse, ren pels, kondition mm.) som kæledyr generelt bliver bedømt på.
Lige præcis....Hvis man kigger på DKK's hjemmeside kan man også finde billeder med eksempler på at dyrene enten er rimlig ens, eller vidt forskellige.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af Lina »

men den holder jo stadig ikke.

I en opdrættergruppe skal dyrene OSSE bedømmes på ensartethed. Og vi kan jo osse stå med to forskelligtfarvede teddyer og bedømme deres ensarthed, for de bliver ikke bedømt på farven, men på pelsen.
Det samme må jo gøre sig gældende ved kæledyr. Hvis man ikke skal bedømme noget ensartethed, så er det jo fuldstændigt ligemeget at stå med en gruppe, hvis man kan hive 4 dyr op som i pelsstruktur er vildt forskellige... så kan jeg jo stå med en skinny, en sheltie, en hvirvelkryds og en satinteddy, kalde det en opdrættergruppe og vinde?
Og det eneste de kan have tilfælles er hvor rene de er, og om de er bygget fornuftigt... det er jo galimatias!
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

cavies

Re: et spørgsmål om opdrætterklasser

Indlæg af cavies »

Det er vel derfor det hedder KÆLEDYR.
Og det er også derfor vi har de alm. kæledyrs klasser. Fordi her ser man IKKE på dyrets udseende. Men klargøringen, str. osv.

Besvar