Klargøring af kæledyr/børnedyr

Spørgsmål om udstillinger. Hvad , hvor, hvornår og hvordan i forbindelse med udstillinger.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Klargøring af kæledyr/børnedyr

Indlæg af Lina »

Der er selvfølgelig lidt individuelle forskelle på hvordan man gør, så dette er hvordan jeg gør :)


Neglene må gerne være klippet i god tid (normalt ender jeg altså med at klippe dagen før :oops: )

Tirsdag eller onsdag før udstillingen sprøjtes marsvinet forebyggende med Frontline, det samme gør dens burkammerater - så bliver det lidt sværere for grisen at hive 'noget uønsket' med hjem fra udstillingen.

Torsdag/fredag vasker man. Har man sprayet frontline onsdag, så vasker man fredag, sådan at der er 1 hel dag imellem.

Jeg ruller hele skytset ud, når jeg vasker kæledyr.

Tør gris smøres ind i affedter (undtagen i ansigtet). Er det en han, så masseres lige lidt extra ind i fedtpletten.
Fedtegrisen bliver viklet ind i et håndklæde, og så sætter vi os ind og ser tv, er online eller lign. i 10-20 minutter, alt efter hvor god man er til at huske tiden og/eller hvor beskidt kræet er.

Imens jeg sidder, så ordner jeg gerne ører - for mig funker det med en baby vådserviet på fingeren og så lidt fiddlen rundt i øret (så kan jeg heller ikke komme ret langt ned i øregangen).

Har grisen tørre fusser, så får den gerne lov at sidde med lidt fed creme eller olie på trædepoterne imens pelsen har affedter i.

Så går vi ud i håndvasken og skyller affedter ud.

Nu til shampoo.
Jeg starter med at lige tage en tur med den der hedder Clean Start, sæber ind og skyller ud med det samme.
Så tager jeg min anti-hømide-shampoo - jeg bruger Aromatic, men andre foretrækker Flea & Tick. Sæber grisen godt ind, og vikles ind i et håndklæde... og tilbage og se tv, være online eller hvad man nu har lyst til. Jeg plejer at sidde med mine 10-15 minutter.. og nok mest 15 - sidder man for kort, så griner hømiderne altså bare af ├®n, suk.
Så skyller vi ud... og så får den lige en hurtig indsæbning med lidt mere anti-hømide-shampoo ├®n gang mere - men den skyller vi ud med det samme.
Jeg bruger IKKE balsam, når jeg bruger Aromatic - den indeholder noget eukalyptusnoget, som faktisk blødgør pelsen en hel del (affedteren har allerede blødgjort i forvejen). Balsam oveni kan få pelsen til at klappe sammen og virke fedtet - så bruger man en balsam, så ville jeg efter den, bruge sådan en 'neutraliser', så man er HELT sikker på alt er skyllet ud.
Nu går vi for sidste gang ind med grisen indhyllet i håndklæde og sidder.
Når den har 'trukket' lidt i håndklædet, så føntørrer jeg - grisen bliver sat ned i rent bur når den er ca 90-95% tør.

... og så tager jeg den næste...



Hvis man nu ikke har alle de her fancy plejemidler, hvad gør man så?
Der findes en affedter som kan fåes i større supermarkeder, byggemarkeder, matas osv. - den hedder Swarfega, og kan fint bruges på fedtplet (jeg har ikke prøvet det på en hel gris).... eller noget drøjt opvaskemiddel.
Her skal man lige have i mente, at det ikke er sikkert at man får det hele af i ET hug, og at man skal 'numsevaske' fedtpletten flere gange.
Med shampooer, så kan man snuppe en god hunde/katteshampoo f.ex. fra KW (lad være med at tage gnavershampooen!).. f.ex. citronshampoo eller medicinshampoo. De virker altså så ikke mod de forbistrede hømider. Det samme med balsam, en god en til hunde/katte funker. I en snæver vending, hvis man planlægger indkøb af fancy plejemidler, så ville jeg altså bare snuppe noget af et godt mærke som man allerede har på hylden.
Hømiderne... udstillernes svøbe.. nogen har erfaring med at man pifter grisen til i parfume, lader den rende i løbegård, og så hopper hømiderne af. Har prøvet, og mines hømider kunne ihvertfald godt lide at dufte lækkert, suk - men jeg vil ikke udelukke at det virker på nogen.
Ellers er der den gode gammeldaws knofedt-metode. Man køber Herome gele eller spray (jeg synes geleen er bedst) i Matas - man kan så godt komme ud for at man skal rundt i flere Matas'er for at finde det, da det ikke er deres eget mærke. Og så en ordentlig spand vatrondeller. Her kommer man gele på, og så gnubber man ellers på de små hømider. Det er eddertidskrævende, ikke en bombesikker løsning, og gør man det på selve dagen, så risikerer man at fedte grisen til #-o


Men så er vi sådan set klar!
Dog husker man at pakke føntørrer, håndklæder, shampooe etc... så man ikke står og mangler hvis der pludselig er noget på selv dagen... f.ex. kan et dumt svin have ligget og sovet på en gulerod hele natten :lol:
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Røntved

Re: Klargøring af kæledyr/børnedyr

Indlæg af Røntved »

Fedt indlæg..

Nu er jeg helt ny inden for marsvin, kunne man ik evt lave en udstillings shoppingliste?
feks, shampoo mærke og steder det forhandles.. så det er nemt at oversku for en som mig, med hvad det er godt og nødvendigt at købe før udstilling og generelt :doubt:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Klargøring af kæledyr/børnedyr

Indlæg af Lina »

nope, for allerførst vil det opfattes som et reklameindlæg med kommercielt indhold - det mås man ikke herinde (selv jeg må ikke) - dernæst er der flere forskellige mærker og metoder, og der er ikke superbred enighed om alting.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Klargøring af kæledyr/børnedyr

Indlæg af Saturn »

Rigtig godt skrevet.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

krisser

Re: Klargøring af kæledyr/børnedyr

Indlæg af krisser »

Saturn skrev:Rigtig godt skrevet.
Enig

Røntved

Re: Klargøring af kæledyr/børnedyr

Indlæg af Røntved »

nå øv øv.. så må jeg ha fat i en opdrætter =)

Besvar