Hvilke dyr kan udstilles?

Spørgsmål om udstillinger. Hvad , hvor, hvornår og hvordan i forbindelse med udstillinger.

Redaktør: Redaktører

Bente

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af Bente »

von sortfod skrev:I AT for april 2008 skrive den daværende HB sådan om veteran reglen:

Den omformulerede regel kommer til at lyde således:

Marsvin kan kun udstilles i Veteranklassen, hvis fødselsdato kan dokumenteres ved at
dyret er født og registreret af opdrætter fra helt lille eller registreret efter nedenstående
eksempler. For alle klasser gælder at dyret max. må være 6 år på BIS finaledagen.

Kender man ikke den nøjagtige fødselsdato på sit indkøbte marsvin følger her nogle
retningslinjer for hvordan fødselsdatoen skal bestemmes:

Hvis man køber en unge med ukendt fødselsdato, kan man "bevise" alder ved at sende
et billede af ungen sammen med stambogsansøgningen, hvorefter stambogskontoret, i
samarbejde med ansøgeren, vil skønne alderen på dyret efter bedste evne.

Hvis man køber et voksent dyr, altså et dyr, der er ovre "ungestadiet", hvor det er umu-
ligt at bedømme om det er 1 eller 3 år. Fastsættes alderen til max. 2 år, fra den dato
stamtavlen laves.


Ved dyr som har været udstillet i kæledyr før, uden stamtavle, sættes en ca. alder ud fra
den oplyste aldersklasse/fødselsdato på pågældende udstilling(er) + tiden der er gået
siden. Her oplyser man altså den alder, der tidligere er angivet til en udstilling.
Vil det så sige, at hvis jeg har et dyr uden stamtavle, som jeg på nuværende tidspunkt ved er godt 2┬¢ år, så vil jeg ikke kunne få stamtavle på det dyr for at udstille det? Eller vil det så "bare" blive sat til at være max 2 år, selvom jeg ved, at det er ældre? Det er ikke fordi jeg har sådan et dyr, som jeg gerne vil udstille, det er bare for at forstå reglerne rigtigt

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af Kjelin »

Du kan sagtens få stamtavle på den med korrekt fødselsdato, men som jeg forstår det, vil du ikke kunne udstille den i veteran når den fylder 4 år, fordi stamtavlen er ansøgt 'for sent'.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hm jeg er nok lidt langsom mht. de regler:oops:

Kan Kasper så udstilles som veteran næste år, når han er sat til at være født d. 1. juni 2007 (hvilket jeg er sikker på, er ret tæt på), fik sin stamtavle som etårig, og har været udstillet mange gange i børnedyr og kæledyr siden?
Billede

von_fancy

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af von_fancy »

Sådan som jeg tolker
Ved dyr som har været udstillet i kæledyr før, uden stamtavle, sættes en ca. alder ud fra
den oplyste aldersklasse/fødselsdato på pågældende udstilling(er) + tiden der er gået
siden. Her oplyser man altså den alder, der tidligere er angivet til en udstilling.
er det at

Mens dyret er under 4 år, skønner man en fødselsdato og udstiller dyret i kæledyr ud fra den skønnede fødselsdato. Ud fra udstillingsklasserne kan dyrets alder dokumenteres og der kan derfor laves stamtavle med den skønnede alder. (Altså jeg kan købe er dyr jeg skønner til at være 3 år, skønne en fødselsdato på de ca. 3 år, tilmelde dyret til kæledyrsklasserne som 3-årig, og så kan jeg overfor stambogskontoret stambogsføre det som 3 årig med dokumentation værende de aldersklasser dyret har været udstillet i som 3-årig).

bimsemor

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af bimsemor »

Skal lige høre om vi har forstået det rigtigt.

Hvis man feks har en overbehåret skinny, kan den udstilles i kæledyr, da den ikke bliver bedømt som racedyr ( skinny), men efter hvordan dyret er i almindelighed, eller hvis den har flyvører osv.... Er det korrekt forstået ???? :)

von sortfod

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af von sortfod »

Ja overbehåret skinny kan udstilles i kæledyr.

Det gør min mor med hendes. Dog skal man være obs på nogle dommerer ikke tager højde for skinnyerne bare ikke er lige så store som alm. kæledyr, men nogle gør heldigvis. :D

bimsemor

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af bimsemor »

Tak for svar :)
De kommer med i Fredericia så...

claus

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af claus »

Der står et sted i denne tråd at man kan udstille mutter med hak i øret. Gælder det stadigvæk? Trækker det ned i point?

von sortfod

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af von sortfod »

ja det kan de, og ja det trækker som oftes ned

claus

Re: Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af claus »

von sortfod skrev:ja det kan de, og ja det trækker som oftes ned
Okay. Tak for svaret :D

Besvar