Hvilke dyr kan udstilles?

Spørgsmål om udstillinger. Hvad , hvor, hvornår og hvordan i forbindelse med udstillinger.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Hvilke dyr kan udstilles?

Indlæg af Lina »

Et af de spørgsmål man tit hører, er om det eller det dyr kan udstilles... eller at folk automatisk tror at det kan det nok ikke.

Så vi tager lige en hurtig gennemgang af hvad man kan og ikke kan ;-)

Man skal som udstiller først og fremmest være medlem af Dansk Marsvineklub
Derefter får man automatisk vores klubblad Agurke Tidende tilsendt, og heri står invitationer til udstillinger - her skal man så bare følge hvad der står i invitationen når man melder til.


Nu kommer vi til selve dyrene.
Groft sagt, så kan vi inddele dem i kæle- og racedyr. Det er så sagen underordnet om kæledyrene så er racedyr, nu taler vi om hvad man udstiller dem som :wink:

Kæledyrene kan så igen inddeles i 4 slags, børnedyr, kæledyr, veteraner og champs.
Fællesnævneren er her, at dyrene IKKE behøver stamtavle... deres oprindelse kan være lisså ukendt som man har lyst til.
Børnedyrsklasserne er så udelukkende for børneudstillere. Kæledyrsklasserne er for alle, børn, voksne, marsmænd osv. Veteranklasserne er for de gamle dyr, og altså ikke for 'gamle' udstillere ;-)
Champklasser er for dyr, som allerede ER blevet champs.

Racedyrene skal så tilgengæld have stamtavle. Undtaget er juniordyrene... altså i klasserne 3-5 mdr. Det kan hænde at man ikke har modtaget sin stamtavle på et ældre dyr, men så skal tavlen bare være bestilt inden tilmeldingsfristen til udstillingen udløber... man kan vel sige, at bare tavlen er bestilt inden, så regnes det at dyret HAR, selvom den ikke har fået et nummer endnu.


Hvad kræves der så af de her dyr?

I kæledyrskategorien, der er man pænt ligeglad med om dyret har skønhedsfejl af diverse art.... man må gerne komme med lange næser, grimme ører, kedelige farver og hvad man ellers tror skulle have været blevet hjemme :-)
Dyrene bliver nemlig ikke bedømt på deres udseende, men på deres almene sundhed og hvor 'velholdte' de er.
Det er før set, og vil osse blive set igen, at et dyrehandlermarsvin lammetæver konkurrenterne i sin klasse - så lad ikke et dyrs afstamning, eller mangel på samme, afholde jer fra at prøve.

Racedyrene kræver så lidt noget andet, og osse ofte en anden form for forberedelse. Afhængigt af racen, så stilles der nogen fysiske og udseendesmæssige krav til dyrene, og igen forberedes de forskelligt.
Det kan være ganske svært, når man ikke ved så meget om sin race, at have fingeren på pulsen og vide om det har en fair chance blandt de andre racedyr. Her kan man gøre 2 ting inden... 1) snakke med dyrets opdrætter, eller andre opdrættere af racen. 2) melde til i kæledyr, og så sjanghaje opdrættere/udstillere af den race på selve udstillingen, og få dem til at tegne og fortælle (det gør de som regel gerne).


For en ordens skyld kan vi godt lige hurtigt komme ind på forskellene i forberedelse.
Kæledyrene skal/bør bades, og ordnes i hovede og r*v kort før udstillingen... og have fjernet hømider.
Korthårede racedyr med/uden crest skal/bør trimmes, og kan bades før udstillingen.
Teddyer skal/bør trimmes, men må IKKE bades.
Abyer skal ikke trimmes og heller ikke bades.
Langhårede skal ikke trimmes, og man bør undgå bad for tæt på udstillingen.



Når alt dette så er sagt.... så er udstillingerne en herlig ting.
For mange af os, så er det de eneste tidspunkter hvor vi ser hinanden 'live', og uanset travlhed, stress og jag, så har vi det altid ganske hyggeligt.
Og har man nogen spørgsmål, så er det simpelthen det mest geniale sted at få svar - for netop her, er der rig mulighed for at man kan få syn for sagen med det samme, og ikke lade sig nøjes med det skrevne ord og/eller billeder.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke H

Indlæg af Rikke H »

Tak for et godt indlæg!

Brugeravatar
Anne
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2521
Tilmeldt: tirs 18. okt 2005 20:11
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af Anne »

Super godt skrevet :D
VH Anne
Den aller bedste Bare Anne, men på den gode måde :D

Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Jamen jeg synes bare det er så trist, når folk sidder derhjemme og tror at deres dyr ikke kan udstilles... og så måtte den ged jo barberes *G*
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Anne
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2521
Tilmeldt: tirs 18. okt 2005 20:11
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af Anne »

Lina skrev:Jamen jeg synes bare det er så trist, når folk sidder derhjemme og tror at deres dyr ikke kan udstilles... og så måtte den ged jo barberes *G*
Ja der kan vi kun være enige :D

men stakkels Ged :rofl
VH Anne
Den aller bedste Bare Anne, men på den gode måde :D

Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

En wannabyskinnyged?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Indlæg af Kjelin »

:rofl hehe du gal lina :wink:
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Danmakine

Indlæg af Danmakine »

Kan jeg så komme med Ditlev som har hakker i ørerne og Prins som har brækket en tå en gang der er tyk og skæv, eller Humbug der er helt flosset i kanterne af ørerne? Bare de er rene, klippede, i godt huld, veltilpasse mm? Jeg gad nemlig godt tage Ditlev med... Min tiggeprins... :hjerte

/Lene

von_fancy

Indlæg af von_fancy »

Hakker i ørene betyder intet. Har selv udstillet en kastrat hvis øre ser sådan ud:

Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Danmakine skrev:Kan jeg så komme med Ditlev som har hakker i ørerne og Prins som har brækket en tå en gang der er tyk og skæv, eller Humbug der er helt flosset i kanterne af ørerne? Bare de er rene, klippede, i godt huld, veltilpasse mm? Jeg gad nemlig godt tage Ditlev med... Min tiggeprins... :hjerte

/Lene
Ja du kan.

Min Manse, ham fra internatet, ham opdagede langsomme lina at han har et øre, som er stort set flækket.... og herren har stadig 2 certer, og mangler derfor kun 1 for at være kæledyrschamp.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Danmakine

Indlæg af Danmakine »

Så kunne det jo være jeg skulle melde mig ind i DMK og slæbe mardyr + lillesøster med til udstilling :oops:

/Lene

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Ja det ku jo være ;-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Pavon

Indlæg af Pavon »

Rigtig godt indlæg Lina.

Kan evt. tilføjes at man kan udstille i børnedyr til og med 14 år.

"Skavanker" på ører, tæer, øjne o.l. kan meget nemt trække ned, men er nogle af de punkter, der kan træde i baggrunden, hvis alt andet "er perfekt" og dommerens personlige vurdering/mening kan også spille en rolle.

Dyreelskeren

Indlæg af Dyreelskeren »

Mange tak! =D>

Dueholms

Indlæg af Dueholms »

Ej et fedt indlæg!!! Tusind tak for det. Nu skal jeg også bare igang med at udstille kan jeg godt sige jer. Jeg var sådan i tvivl med mine kæledyr om jeg kunne og hvordan og hvorledes.

Besvar