HJÆLP! Mærkelige/hævede dievorter/brystvorter

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
CamillaHovgaard
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 24. nov 2015 14:36

HJÆLP! Mærkelige/hævede dievorter/brystvorter

Indlæg af CamillaHovgaard »

Mit hun marsvin på ca. 2 år har pludselig fået de mærkeligste die/bryst vorter. Hun har aldrig været drægtig og er med 110% sikkerhed IKKE drægtig da hun går med hunner og en ældre kastrat. Hun har de sidste par måneder ændret adfærd - er blevet meget mere dominerende end hun plejer. Prøver at kæmpe sig op i hierakiet og "humper" de andre hunner ganske ofte samt tager kampen op med den øverst kommanderende hun - indtil videre uden held. Hun har altid været nederst i hierakiet.

Hendes dievorter er enormt store og tørre - nærmest helt skæl-agtige.. Ser MEGET mystisk ud. Inden jeg går til dyrlægen vil jeg derfor høre jer eksperter ad, om de er normalt og om det evt. kan behandles med salve/vaseline/helosan?

Har forsøgt at lægge billeder ind :

Billede

Billede

Håber der er nogle af jer kloge hoveder, der vil hjælpe!

CamillaHovgaard
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 24. nov 2015 14:36

Re: HJÆLP! Mærkelige/hævede dievorter/brystvorter

Indlæg af CamillaHovgaard »

Nå, har været et smut forbi dyrlægen og han sagde at det kunne være hormonelt, noget med østrogen niveauet...

Han nævnte også at hvis hun fik hårtab eller blev hævet bag ribbenene så kunne det være noget med æggestokkene - kan ikke huske hvad det hed, men det var noget man ikke kunne gøre så meget ved, da det kræver operation med al for høj risiko for at miste dyret på operationsbordet. Sterilisation.

Så nu håber jeg bare på, at hun ikke kommer til at vise symptomer som hårtab og hævelse [-o<

Jeg vil stadig gerne høre om I har nogle gode råd angående salve/creme - om man kan hjælpe hende lidt så hendes dievorter ikke er så tørre og sprukne? :roll:

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: HJÆLP! Mærkelige/hævede dievorter/brystvorter

Indlæg af Mysteries »

Mit bud ville også være hormonelt. Rigtig mange hunmarsvin får cyster på æggestokkene, ca. 80 %, men kun få viser symptomer på dem.
Symptomerne kan være:
- symmetrisk hårtab, ofte på siderne/flankerne og på skuldrene. Hårtabet er karakteriseret ved at huden er glat og pæn.
- kruster om dievorterne (skorpedannelse omkring dievorterne, ligner det din hun har)
- dominerende / brunstig adfærd over for andre hunner (og hanner)
- uregelmæssige og/eller langvarige brunster
- mærkbare cyster i bugen (når man mærker bugen igennem kan man mærke nogle hårde kugler, alt fra hasselnøddekernestørrelse til clementinstørrelse. Sidstnævnte er problematisk og kræver operation, hvor førstnævnte kan de leve med længe uden problemer).
Jeg har oplevet de øvrige symptomer uden at kunne mærke cyster, så jeg tænker de kan fremkomme selv ved meget små cyster.

En af de ting din dyrlæge kan forsøge er hormonbehandling med Pregnyl (humant HCG). Man giver 100 IE pr. kg. 1 gange om ugen i 3 uger. Det kan få hende ud af den hormonelle adfærd og dæmpe symptomerne, men fjerner ikke eventuelle cyster.
Er der cyster kan det kun kureres 100 % ved sterilisation. Hormonbehandlingen kurerer ikke, men dæmper symptomerne.

Du bør også holde øje med om hun får knuder omkring dievorterne (altså under huden, sådan hårdt klumpet væv, også kaldet mammae tumores). Disse kan evt. fjernes kirurgisk, men man skal hele tiden veje det op mod den risiko det er at lægge et marsvin i narkose. Giver de problemer, f.eks. at der kommer blod ud af dievorterne, bør de nok fjernes.

Mht. salve, så tror jeg ikke det er noget problem at smøre hende med f.eks. sådan en mild salve fra apoteket som ammende kvinder bruger. Mener jeg købte en E-vitamin salve engang til et marsvin med ret voldsomme unger...
Christina

Besvar