Marsvin og kløe

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
kris1977
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 14. maj 2014 20:52

Marsvin og kløe

Indlæg af kris1977 »

Jeg har to marsvin, Speedy og Gonzales. Speedy er 6,5 år og Gonzales er 2,5 år og har altid kløet sig mere end Speedy. Jeg frygter at det kan være lus eller endnu værre, skab. De får udelukkende usprøjtet/øko grønt, som forskellige salater, fennikel, selleri, kål, peberfrugt, agurk, græs, mælebøtter, masser af forskellige krydderurter og en gulerod og lidt frugt med mellemrum.

Hvor ofte ca. klør et marsvin sig normalt og klør langhårede marsvin sig mere end dem med kort hår - Speedy er korthåret og Gonzales er langhåret?

Jeg bruger normalt Frederiksberg dyrehospital, da de har været både dygtige og hjælpsomme, men de tilbyder desværre ikke hjemmebesøg. Kender I til en dygtig dyrlæge, som har forstand på marsvin og som tilbyder det?

Et billede af patienten:

Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Marsvin og kløe

Indlæg af Lina »

Hvorfor skal det være hjemmebesøg?
Jeg tror ikke ret mange dyrlæger overhovedet gør sig i den slags efterhånden.... den sidste jeg hørte om, det var for nogen år tilbage.. og ham brugte jeg ├®n gang til en aflivning - og efterfølgende har jeg ikke ville røre ham med en ildtang.

Siden du ikke fodrer med tørkost, så er det ihvertfald ikke et kornproblem. Har du tjekket for utøj? Har du prøvet at give ham et bad med en shampoo for sensitiv hud?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

kris1977
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 14. maj 2014 20:52

Re: Marsvin og kløe

Indlæg af kris1977 »

Tak for et hurtigt svar.

Jeg har rodet lidt rundt i hendes pels og kunne ikke umiddelbart med det blotte øje se hverken lus, skæl el. lign. Kræver det mon en lup for at se den slags?

Jeg har aldrig vasket hende med shampoo. Hvilken type og effekt skulle det have?

Hjemmebesøget skulle være for at stresse Gonzales mindst muligt og så tænker jeg at der nok ikke kræves et større indgreb. Speedy blev opereret sidste år og den slags forventer jeg selvfølgelig ikke kan gøres hjemme i privaten.

Det er nok alligevel bedst at tage forbi doktoren for at være på den sikre side.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Marsvin og kløe

Indlæg af Lina »

lus kan ses med det blotte øje.
Nogen marsvin har sart hud, sådan at den hurtigt udtørrer og bliver irriteret. Her kan et bad hjælpe, fordi det 'letter' det hele.. og så findes der shampooer med sådan en 'beroligende' effekt. Afhængigt af hvor du bor henne i landet, så er der nok forskel på hvilke mærker der er til at få fat på uden at skulle bestille noget online. Men medicinshampooen fra KW kan bruges. Bare ikke gnavershampooen. Af uransagelige årsager så er der mange marsvin der reagerer på den med netop tør og irriteret hud... sikkert noget med ph-værdien kan jeg forestille mig. De fleste gode hundeshampooer kan benyttes.

Hvis du tænker på at bestille online, så har LUX-shoppen et godt arsenal.. osse nogen til sart hud. Jeg er ikke sikker på at jeg husker rigtigt, men navnet oatmella siger mig et eller andet i den forbindelse.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

kris1977
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 14. maj 2014 20:52

Re: Marsvin og kløe

Indlæg af kris1977 »

Jeg prøver at kigge på noget shampoo og ellers holde øje med om hun kløer sig mere eller mindre.

Tak for hjælpen. :)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Marsvin og kløe

Indlæg af Mysteries »

Den klinik i København, hvor jeg arbejder, tilbyder faktisk hjemmebesøg, det koster bare en hel del mere end hvis man tager til klinikken selv. Du kan skrive en pb for navnet hvis det er. Jeg ville dog ikke være så bekymret for at stresse dem med en tur til dyrlægen. De fleste klarer transporten helt fint.
Du er også velkommen til at komme forbi mig privat i Glostrup en weekend hvis du godt vil have tjekket om de har nogen form for parasitter. Jeg tror ikke helt så meget på skab med den alder de har, medmindre du har haft kontakt til andre marsvin eller først for nyligt har anskaffet dem. Lus kan de til gengæld gå med i årevis uden at det bliver opdaget. Og ringorm kan de få fra andre dyr og mennesker.
Christina

Besvar