Hjælp I marsvinekyndige.

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Pia Brokær
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 21:37

Hjælp I marsvinekyndige.

Indlæg af Pia Brokær »

To spørgsmål til en marsvinekyndig. Min han har temmelig voldsom fatty eye på begge øjne.. Han æder også alt maden for næsen af min hun, og selvom det er lutter hø, grønt og caviapiller, så er han blevet noget tyk. Jeg har pludselig bemærket, at det er som om hans ene øje er.. Øhm.. Lidt dødt. Når jeg rør ham ved det ene øjne, lukker han det (så godt hans fatty eye tillader) men det andet øje reagerer pludselig slet ikke!! Forsøger ej at blinke, når jeg rører det! Har ai oplevet noget lignende? Spørgsmål 2: hvad er en "forsvarlig vægt" hos et hunmarsvin på 6,5 år? Når hun stadig spiser fint og er super livlig og glad?

Kh, Pia

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hjælp I marsvinekyndige.

Indlæg af Lina »

Det med vægten er supersvært at svare entydigt på... lissom med mennesker. Hvor den ene er fed, så er en anden det ikke nødvendigvis med samme vægt. Det skal helst være fast flæsk og ikke blæverflæsk. Det er så bare ikke altid nemt at ikke ende i sidste ende... sådan en har jeg... total blæver.

Med øjet, der tænker jeg at det nok måske var en ide at få en marsvinekyndig dyrlæge ind over, da fattyeye godt kan gå hen og blive så ekstremt at det kan genere - sådan opfatter jeg det ihvertfald.
Du kan osse prøve at tage nogle gode billeder og vise frem herinde. Vi har mindst ├®n veterinærsygeplejerske på medlemslisten :-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Pia Brokær
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 21:37

Re: Hjælp I marsvinekyndige.

Indlæg af Pia Brokær »

Tak for svar:) hans øje virker ikke specielt generet..der er hverken hvide skorper eller sløring.. Men han reagerer helt klart ikke på at man rører øjet.. Åha.. Men er ellers glad, tilfreds og frejdig.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hjælp I marsvinekyndige.

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hej Pia. Jeg havde ikke set, at du allerede havde stillet spørgsmålet her inde (det har jeg lige foreslået dig i en besked). Jeg venter spændt på svar med Sigurds øje. Jeg tænker selv, at hvis ikke der er skorper eller flod, så må han kunne blinke nok, til at det er ok. Men vil lige læse med, hvad Christina V (Mysteries) skriver også. Har du set eksempler på, at fattyeye har været så generende, at det skulle fjernes Christina?
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hjælp I marsvinekyndige.

Indlæg af Mysteries »

Det lyder mystisk at han ikke reagerer når du rører ved øjenkanten. Det er en af den reflekser der kan blive ved, selv når marsvinet er halvt bedøvet. Hvis øjet begynder at virke tørt eller bliver mat i overfladen, så kan det være tegn på at han ikke blinker og så skal han til dyrlægen. Virker det dårlige øje større end det andet? Nogle gange kan de få en hævelse inde i øjet eller bag øjet, og det tænker jeg kan også gøre det sværere at blinke. Fatty eye kan godt blive så slemt at man vil overveje en operation for at mindske det, men jeg kan ikke give et mål for hvad der er meget slemt. Jeg ved at øjendyrlægen Thomas Evans har korrigeret det på et af "mutternes" medlemmers marsvin (hun må dog selv skrive hvis hun vil). Jeg tror uanset at mit bedste råd nok må være at få en dyrlæge til at se på det, og er det virkelig bizart, så måske en der bruger Thomas som konsulent/ekstern dyrlæge. Hvis du har foto af øjet, må du meget gerne lægge det herind.
Christina

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hjælp I marsvinekyndige.

Indlæg af Mysteries »

Glemte lige din hun:
Det bedste er nok at sammenligne med hvad hun plejede at veje, og så regne ud hvor meget hun har tabt (for jeg går ud fra det er det der er problemet, når hun er så gammel). Et pludseligt vægttab på 10 %, eller måske 20 % over 1-2 måneder, synes jeg er ret voldsomt, og det er der man skal holde godt øje med hende og være klar til at sige farvel hvis hun bliver dårlig og ikke har lyst til at spise. Gamle marsvin udvikler ofte nyreproblemer, og der ser man netop vægttab (muskelmasse), selvom de virker friske i lang tid. Lad hende ikke svinde ind til skind og ben før du tager den tunge beslutning.
Christina

Pia Brokær
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 21:37

Re: Hjælp I marsvinekyndige.

Indlæg af Pia Brokær »

Hej igen.

Mysteries.. tak for svar! :) Jeg har prøvet at tage billeder... jeg har lykkedes med at få ham til at blinke ved, at trykke ham i yderste øjenkrog.. men sætter jeg fingeren (AD!) direkte på hans åbne øje, så reagerer han ikke! (Havde naturligvis rene hænder og en steril handske på). Jeg har oplevet, at der også sidder lidt puds i øjenkrogen.. men den slags puds har alle mine dyr haft. Jeg kontakter en dyrlæge i dag.

Her er det øje der reagerer dårligt:
Billede

Billede

Ang. min hun... min søde gamle hun... så har hun altid været slank (kampvægt på lige omkring 1000g).. men nu siger vægten 700 g ligeud. Jeg tror du har ret i det med nyrerne.. hun drikker utroligt meget. Jeg tager dem begge afsted til dyrlægen, og så må vi se, om hun skal med hjem:-(
Her er hun:
Billede

Pia Brokær
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 21:37

Re: Hjælp I marsvinekyndige.

Indlæg af Pia Brokær »

Update: min dyrlæge (ved ikke hvor marsvinekyndig hun er) gennemgik begge dyr grundigt.
Min hun er meget tynd - men ikke for tynd. Hun får lov at tabe sig lidt mere inde. Hun evt aflives, da hun er glad, frisk og spiser rigtig godt. Hannen med øjet: har nedsat syn og forsinket blinkerefleks på øjet, men kan altså godt blinke.
Han har muligvis begyndende grå stær i begge øjne.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hjælp I marsvinekyndige.

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Umiddelbart synes jeg ikke hans fattyeye ser så slemt ud, som jeg havde forestillet mig. Jeg har i hvert fald set det værre. Faktisk tror jeg ikke de to ting hænger sammen. Altså synet og hans fattyeye. Han har nok bare begge dele.
Billede

Pia Brokær
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 21:37

Re: Hjælp I marsvinekyndige.

Indlæg af Pia Brokær »

Jeg har også set det værre.. Så det er sikkert begge ting. Suk altså.. Underligt hvad der så giver den forsinkede blinkerefleks..

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hjælp I marsvinekyndige.

Indlæg af Mysteries »

på billedet ser jeg kun fatty eye og en lille smule knogledannelse nederst i øjet, hvilket ikke har den store betydning, samt lidt søvn i øjenkanten. Fatty eye ser slet ikke så slemt ud, som det kan. Jeg tænker den forsinkede blinkerefleks muligvis kan skyldes at musklerne omkring øjet er mere slappe eller sådan noget, fordi han har fatty eye? Bare en tanke. Vi andre kan jo prøve at se om vi kan se noget lignende på de af vores dyr der har fatty eye. Jeg har ikke selv nogen for tiden.
Christina

Besvar