Lymfekræft - stakkels Pixie :(

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Lymfekræft - stakkels Pixie :(

Indlæg af Mysteries »

Efter halvanden måned med mistanke om chlamydia (og trods alle tests har været negative har jeg behandlet i 3 uger og holdt karantæne i 2 for en sikkerheds skyld), ramte endnu en ulykke: I sidste uge mærkede jeg pludselig at Pixie på 4 år havde nogle store knuder på halsen under hagen. De var ret hårde og uens af størrelse. Ligeledes var lymfeknuderne under forben, bagben og i lysken store og hårde. Vi tog prøver og sendte til laboratorie, og i mandags fik jeg så bekræftet mine bange anelser om at det var kræft: malignt lymphosarcoma (også kaldet marsvineleukæmi, så vidt jeg har kunnet læse). Onsdag aften fik hun dårlig mave. Torsdag stadig dårlig mave og ikke så meget appetit. Fredag morgen ville hun end ikke tage en bid agurk eller noget som helst andet og virkede træt på en urolig måde: blev ved at lægge sig ned, for så at rejse sig og finde et nyt sted at lægge sig. Øjnene var begyndt at løbe ret meget, slimhinden i øjet voldsomt hævet (hvilket jeg læste kunne være pga. kræften). Selvom det var enormt hårdt, blev jeg enig med mig selv om at jeg måtte tage hende med på arbejde (dyreklinik) og få hende aflivet hurtigst muligt, fremfor at vente på at jeg kom hjem fra arbejde og så tage hende ud på KU Life i stedet. Vi fik overstået morgenens konsultationer, og så fik jeg sagt farvel til hende. Og kunne så finde noget arbejde at lave de næste timer væk fra klienterne, så de ikke skulle mødes af en med røde våde øjne. Det gjorde det ikke bedre at der var to andre marsvin vi også måtte aflive samme morgen (var kommet ind til kastration, men viste sig at være alvorligt syge begge to) - begyndte at tude allerede ved det første, fordi jeg vidste at Pixie også skulle aflives. Godt jeg har så gode og forstående kolleger - det er jo ikke første gange jeg har måttet få dem til at aflive et marsvin for mig.
Det har været skræmmende at opleve hvor hurtigt det gik. Jeg har ofte haft Pixie ude og mærke på, da hun har haft symptomer på ovariecyster uden jeg dog har kunnet mærke dem i hende, så det virkede ret pludseligt at hendes lymfeknuder blev kæmpestore og hårde. Jeg læste at fra de første symptomer lever de som regel kun 2-5 uger. Det bekræftede det her forløb.
Stakkels Pixie.. :cry: Og stakkels gamle halvblinde Emmy, som hader alle andre marsvin og nu er blevet alene. Ved ikke helt hvad der skal blive af hende. :(
Christina

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Lymfekræft - stakkels Pixie :(

Indlæg af Lina »

:hug
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Lymfekræft - stakkels Pixie :(

Indlæg af Ulla »

:hug fra mig. Når du nu får det lidt på afstand kan vi jo finde ud af om Vivi skal flytte hjem til dig måske i starten af det nye år. :)

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Lymfekræft - stakkels Pixie :(

Indlæg af Marsvin »

Øv. :hug
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Lymfekræft - stakkels Pixie :(

Indlæg af Mysteries »

Ulla skrev::hug fra mig. Når du nu får det lidt på afstand kan vi jo finde ud af om Vivi skal flytte hjem til dig måske i starten af det nye år. :)
Hvor er du sød Ulla :)
Christina

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Lymfekræft - stakkels Pixie :(

Indlæg af Miss Sofie »

:cry: :cry:
Sofie
Billede

Besvar