Helt slap - hjælp ønskes!

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Britta
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 20:20

Helt slap - hjælp ønskes!

Indlæg af Britta »

Vores muttepige på 3 år ligger bare slapt hen..

Vi har været afsted med hende til dyrlægen, som ikke kunne finde noget desværre.
Hun spiser, når vi "bærer" hende hen til maden, men hun søger ikke maden, men ligger blot inde i hendes lille hus.
Vi har givet hende smertestillende nu i 3 dage og fodret hende med Critical care mad for at sikre, at hun ikke har smerter og at hun får al den mad hun skal have.

Men hvad skal vi gøre? Hun har en søster på samme alder som som er frisk og rørig.

Er der nogle som har ideer til hvad der kan være galt og hvad vi skal stille op, det er simpelthen ikke til at bære. [-o<
De kærligste muttehilsner Britta

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Helt slap - hjælp ønskes!

Indlæg af Lina »

Det lyder ihvertfald ikke godt :-(
Har hun tabt sig?
Lugter hun mærkeligt?
Hvad tjekkede dyrlægen sådan helt præcist?

Jeg må nok tilstå, at hvis det var her i huset, og der ikke skete en forbedring sådan forholdsvist hurtigt, så ville jeg stærkt overveje at sige farvel.
Noget er der jo galt, og problemet er, at det er så næsten helt umuligt at tvangsfodre et voksent marsvin med nok næring og væske i ret lang tid ad gangen.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Britta
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 20:20

Re: Helt slap - hjælp ønskes!

Indlæg af Britta »

Hun har ikke tabt sig. Hun lugter ikke anderledes.
Dyrlægen sagde, at hun ikke vidste hvad hun fejlede, så hun fik noget smertestillende, hvis hun havde ondt..
Hun hælder ligesom lidt til den ene side bagpartiet hælder lidt. Hun er helt "splattet" ud og bevæger sig nødigt.
Jeg tager hende og sætter i en bunke hø og salat så guffer hun løs med stor iver.
Hun reagerer bare ikke på noget og bevæger sig kun nødigt.

Aner ikke hvad jeg skal stille op!
Tænker hjerneblødning, benskade, balancenerve skade, ja jeg kunne blive ved, men hvordan får jeg en rask mut igen ? :0(

Britta
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 20:20

Re: Helt slap - hjælp ønskes!

Indlæg af Britta »

Dyrlægen tjekkede
Tænder
Tog temperatur 39,3
Tryllede på maven og sagde noget ligesom flyttede sig og måske sprang?! En cyste måske?
Lyttede på hjerte og lunger
Tryllede på ben/ryg

Tænker det var mærkeligt med den "cyste" og at hun ikke tjekkede ører, men det er nok bare den bekymrede mutte mor.

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Helt slap - hjælp ønskes!

Indlæg af Ulla »

Må indrømme at jeg har det ligesom Line, havde det været mit marsvin havde jeg gået den tunge gang ned til dyrlægen og fået den aflivet.

Britta
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 20:20

Re: Helt slap - hjælp ønskes!

Indlæg af Britta »

Jeg tænker også at hun skal videre, men ville gerne vide hvorfor, hun har fået det sådan? Og hvad med hendes bedste ven, som bliver tilbage i buret?
Vi har haft dem 3/4 år og det er vores første mutter -kunne vi have gjort noget anderledes?

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Helt slap - hjælp ønskes!

Indlæg af Eva »

Måske en gang antibiotika ville hjælpe? Hun har feber og er mat i betrækket, så en behandling med baytril og måske noget stesolid til at stimulere appetitten ville hjælpe. Væske under huden i nakken er som regel et godt skub i den rigtige retning, når dyrene ikke spiser selv. Jeg har fået reddet flere dyr på denne måde, men det kræver et eller to besøg hos dyrlægen og intensiv fodring (hver anden time) med Critical Care, også om natten. Vær helt sikker på at dyret ikke har forstoppelse, da tvangsfodring kan føre til en smertefuld død, hvis der bare fyldes på uden at der kan komme noget ud igen.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Helt slap - hjælp ønskes!

Indlæg af Mysteries »

Jeg tænker at hun har fået en eller anden form for lammelse, enten som følge af et fald eller måske har hun været uheldig at få en blodprop et sted der har lammet hendes krop. I kan selvfølgelig prøve med de ting der er foreslået her, og se om hun bliver bedre i løbet af nogle dage, men vær indstillet på at hun nok skal have fred hvis hun ikke gør.
Christina

Besvar