Skab eller??

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Skab eller??

Indlæg af LBendix »

Jeg har fundet denne afskallede plet på min nye mut. Hun er fra 16. maj i år. Jeg fik hende i onsdags, hvor vi havde 1┬¢ time i tog hjem.
Kan det være skab, stress eller noget helt tredje?

Billede

Farm-Holt
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1527
Tilmeldt: tors 2. apr 2009 14:44
Geografisk sted: Vamdrup/Kolding
Kontakt:

Re: Skab eller??

Indlæg af Farm-Holt »

Kunne ligne ringorm...
Maria -Bidt af en gnaver ;-)

www.farm-holt.dk

LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Re: Skab eller??

Indlæg af LBendix »

Farm-Holt skrev:Kunne ligne ringorm...
Tusind tak for svar:)
Kræver det et dyrlægebesøg?
Eller kan man selv behandle hjemme?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Skab eller??

Indlæg af Mysteries »

Det ser ud som om der er småsår på eller det virker meget rødt, så jeg ville ikke udelukke skab. Klør hun sig? Har hun noget andre steder? Kig især på hoved, skuldre, fødder og lyske, samt på ryggen. Læs gerne DMKs folder om parasitter på marsvineklub.dk (under Info om marsvin). Hvis der er mistanke om skab bør hun behandles af dyrlæge (for ubehandlet er det i sidste ende dødeligt). Ringorm kan du behandle selv. Proceduren står i den nævnte folder.
Christina

LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Re: Skab eller??

Indlæg af LBendix »

Mysteries skrev:Det ser ud som om der er småsår på eller det virker meget rødt, så jeg ville ikke udelukke skab. Klør hun sig? Har hun noget andre steder? Kig især på hoved, skuldre, fødder og lyske, samt på ryggen. Læs gerne DMKs folder om parasitter på marsvineklub.dk (under Info om marsvin). Hvis der er mistanke om skab bør hun behandles af dyrlæge (for ubehandlet er det i sidste ende dødeligt). Ringorm kan du behandle selv. Proceduren står i den nævnte folder.
Tusind tak for din hjælp, det er rigtig rart, at man lige kan blive guidet lidt i den rigtige retning, inden man farer til dyrlæge, når det vel og mærke ikke er akut:)
Umiddelbart klør både hun og hendes burmakker sig, men om det er mere end normalt er svært at sige, især da jeg kun har haft hende her i en uge. Jeg kan umiddelbart ikke finde pletter andre steder på hende. Burmakkeren ser pletfri ud, men nu ved jeg heller ikke, hvor hurtigt det kan ses, hvis hun er blevet smittet. Jeg har taget et nyt billede i dag, pletten sidder som sagt lige over brystvorten.
Billede
Men du vil mene, jeg skal opsøge dyrlæge hurtigst muligt?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Skab eller??

Indlæg af Mysteries »

Jeg kan ikke se billedet. Ved ikke om der er noget galt med det?
Du kan evt. se det an de næste par dage, om det er noget der udvikler sig eller bliver bedre. Hvis det udvikler sig bør du søge dyrlæge.
Christina

LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Re: Skab eller??

Indlæg af LBendix »

Jeg har i dag været forbi dyrlægen, eftersom jeg fandt endnu en plet på maven af hende.. Dyrlægen endte med at tage skrab for ringorm. Så nu må vi se, hvad prøven siger.

LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Re: Skab eller??

Indlæg af LBendix »

Øv, det viste sig så, at det er ringorm:( Men det kan da heldigvis behandles nemt

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Skab eller??

Indlæg af Mysteries »

Øv, men så fik du da vished. :(
Christina

Besvar