Knude ved halsen

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Knude ved halsen

Indlæg af SigneKK »

Hej alle muttere!
Jeg har et kastreret hanmarsvin på 3,5 år, som jeg har fundet en knude på her til aften, da jeg sad og nussede ham. :( Den sidder på højre side af halsen og er på størrelse med en oliven. Mit spørgsmål er så , hvad jeg skal stille op?
Han opfører sig præcis som han plejer, grynter når jeg har ham oppe og brummer efter damerne i buret. Han hviner efter mad og spiser præcis som han altid har gjort.
Jeg tænkte, at jeg ville ringe til dyrlægen i morgen og høre, hvad de synes. Men hvad er jeres erfaring? Er hans dage talte? Er der mening i at få knuden fjernet, eller er det bedre at lade ham leve til han får det skidt og så lade ham aflive?

På forhånd tak for hjælp! :)
Vh Signe

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Knude ved halsen

Indlæg af Mysteries »

Det kommer jo helt an på hvad det er for en type knude, hvor og hvordan den sidder. Jeg synes du skal tage til dyrlægen og få den undersøgt. Det kan være en byld, som måske ender med at sprænge og kan gøre ham og evt. andre marsvin syge pga. de bakterier der er i pusset. Så hellere få den opereret bort eller spaltet (alt efter hvordan den sidder/er) under kontrollerede forhold. Er det ikke en byld, så er det stadig værd måske at få tjekket om det er noget god- eller ondartet, f.eks. en fedtknude eller en kræftknude. Når først du ved hvad det er, kan du bedre tage stilling til hvor meget behandling du synes marsvinet skal udsættes for, kontra aflivning.
Christina

Besvar