Hedeslag??

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Hedeslag??

Indlæg af LBendix »

Kan marsvin få hedeslag, eller noget lignende, nu hvor der er så varmt?
Det ene af mine marsvin er gået hen og blevet ved siden af sig selv, samtidig med at hun taber sig. Dette er 2. gang indenfor et par uger, hvor hun er blevet mere stille og tabt vægt.

Kan dette skyldes varmen? Første gang blev hun sig selv efter 4-5 dage, og begyndte at tage på igen.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hedeslag??

Indlæg af Mysteries »

De kan bestemt godt få hedeslag. Når det er så varmt som nu, er det vigtigt at sørge for at hjælpe dyrene med at finde kølighed. Jeg har en ventilator stående non-stop nærmest, og blæse ind i mutterummet, samt vinduet på vid gab. Man skal selvfølgelig lige sikre sig at dyrene ikke står direkte i træk. Derudover kan man lægge ┬¢ liters flasker, som man har fyldt halvt med vand og frosset, og dernæst lagt i en sok eller en stofpose, ind i buret. Så har marsvinene noget køligt at lægge sig op ad. Jeg har to sæt flasker som jeg skifter mellem, så et sæt er i brug og det andet i fryseren. Og gemmer gamle hullede sokker hele året, så jeg har til sommer :)
Tænk også på ekstra grønt, så de får mere væske i varmen.

Det kan jo også skyldes noget andet at hun taber sig og bliver stille, så måske du skulle opsøge dyrlægen og få hende undersøgt.
Christina

LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Re: Hedeslag??

Indlæg af LBendix »

Mysteries skrev:De kan bestemt godt få hedeslag. Når det er så varmt som nu, er det vigtigt at sørge for at hjælpe dyrene med at finde kølighed. Jeg har en ventilator stående non-stop nærmest, og blæse ind i mutterummet, samt vinduet på vid gab. Man skal selvfølgelig lige sikre sig at dyrene ikke står direkte i træk. Derudover kan man lægge ┬¢ liters flasker, som man har fyldt halvt med vand og frosset, og dernæst lagt i en sok eller en stofpose, ind i buret. Så har marsvinene noget køligt at lægge sig op ad. Jeg har to sæt flasker som jeg skifter mellem, så et sæt er i brug og det andet i fryseren. Og gemmer gamle hullede sokker hele året, så jeg har til sommer :)
Tænk også på ekstra grønt, så de får mere væske i varmen.

Det kan jo også skyldes noget andet at hun taber sig og bliver stille, så måske du skulle opsøge dyrlægen og få hende undersøgt.
Tusind tak for svaret:) Jeg tror ikke det var hedeslag:)
Mht. at tage til dyrlæge, var jeg meget tæt på at tage afsted, men jeg har ikke rigtig fundet en dyrlæge i mit område, som virker til at have 110% styr på marsvin.. Sidste gang(tilbage i januar) mente de, hun måske kunne have nogle knuder, men det ville kræve nærmere undersøgelser at finde ud af. Derudover mente han, at hun var rask nok. Godt nok lille af størrelse, men det er søsteren også, og hende har der intet været med.
Jeg har snakket med hende jeg købte dem hos, og har på hendes forslag forsøgt med majsvælling og sukkervand, hvilket ser ud til at have kvikket hende op, og det ser ud til hun ikke taber sig længere. Så det går fremad;)
Men jeg må forsøge det med flaskerne næste gang temperaturen stiger igen, vinduet står enten åben eller på klem hele døgnet rundt, så der kommer luft ind:)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hedeslag??

Indlæg af Mysteries »

Har hun nogen andre symptomer? Pelsforandringer (kig især på siderne, måske løft lidt op i pelsen), drikker hun mere, tisser hun mere, har hun ændret adfærd over for det andet marsvin?
Christina

LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Re: Hedeslag??

Indlæg af LBendix »

Mysteries skrev:Har hun nogen andre symptomer? Pelsforandringer (kig især på siderne, måske løft lidt op i pelsen), drikker hun mere, tisser hun mere, har hun ændret adfærd over for det andet marsvin?
De eneste symptomer jeg har kunnet se, er vægttab og manglende energi/adfærd. Hun sad meget stille det samme tid, gemte sig ikke, som hun normalt gør, når man kommer ind i rummet. Hun virkede ikke til være gode venner med drikkedunken, hvilket har resulteret i, at de nu har både vandskål og drikkedunk. De har brugt drikkedunken upåklageligt begge to siden jeg fik dem for 1┬¢ år siden. Mht. adfærd over for søsteren, har hun været mere stille/rolig, hvor hun normalt godt kan være efter søsteren, hun er normalt lidt af en gimpe;)

Men der er heldigvis tydelige tegn på bedring, vægten er stigende igen. So far omkring 10g. om dagen:D Derudover har hun fået mere krudt i måsen igen, og ligner mere sig selv igen:)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hedeslag??

Indlæg af Mysteries »

Ok, det er godt at høre.
Christina

Besvar