Flåter!

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Flåter!

Indlæg af Mysteries »

Det er SÅ klamt!
Jeg sad her for lidt siden og nussede med lille Micro, måske en halv times tid, hvor han bare sad oppe ved min hals og puttede. Så mærkede mine fingre en filterknude ved hans ene forben. Godt nok er han på vej til at blive langhåret, men det er da lige tidligt nok for filterbasser når man kun er 5 uger, så det måtte jeg jo lige se nærmere på. Og så var det en FLÅT! Stor fed spillevende flåt! ADR!!!! :evil: Den må være kommet med det græs jeg går ud og plukker hver dag. Jeg skyndte mig at fjerne den med en pincet (og fik heldigvis hovedet med - håber sådan den kun lige har nået at bide og ikke har nået at sprøjte cementen ind :( ), og så fik alle mutterne ellers en omgang med Frontline Vet. spray, for det er bare en ting de absolut ikke skal have. Udover at det er virkelig afskyeligt (ja jeg hader kryb, og flåter især - var lige ved at kaste op da jeg så den og skulle fjerne den *gys*. Det er 1000 gange værre når det er på ens egne dyr end på en patient..), så kan de jo bære rundt på forskellige sygdomme som de kan give videre til mutterne. Jeg har godt nok aldrig oplevet flåter på marsvin før, og heller ikke oplevet at de har fået nogle af de forskellige sygdomme de kan give, men altså i teorien kan de jo godt få f.eks. borrelia. Problemet ligger så i om Frontline beskytter 2 eller 4 uger mod flåter på marsvin. Katte er kun beskyttet 2 uger, mens hunde er 4 uger. Jeg tror jeg ringer til firmaet bag i morgen og prøver at høre om de har en id├® - det er jo sådan set ikke godkendt til marsvin.

Har nogen af jer andre oplevet flåter på marsvin?
Christina

bluebell
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 813
Tilmeldt: man 17. okt 2005 19:31
Kontakt:

Re: Flåter!

Indlæg af bluebell »

Jeg har endnu ikke fundet nogen på dyrene, men den anden dag de fik 'naturgrønt' havde jeg en lille flåt til at kravle på hånden, da jeg var færdig. Så muligheden for, at jeg har drønet nogle ind i burene er desværre til stede :doubt:

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Flåter!

Indlæg af Saturn »

Det har jeg, når jeg har haft marsvin med i sommerhus/Ebeltoft og de så har gået på græs der. Jeg har ingen problemer i at få dem af på normal vis (som helt små ligesåsnart jeg opdager dem) og jeg har aldrig oplevet sygdom/problemer ifm. det.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Flåter!

Indlæg af Eva »

Når jeg har mine med i sommerhus og ude på græs, så finder jeg jævnligt bittesmå flåter på dem. De sidder gerne på næsen og er helt små og hvidgrålige. Der er meget hjortevildt i området, så derfor er der også en del flåter (hjorte= blod til flåter). Jeg har aldrig haft problemer med sygdom og beskytter dem ikke med Frontline. Jeg nipser dem bare af med en pincet eller en flåttang.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Flåter!

Indlæg af Mysteries »

Dem I har set lyder som nymfer. Flåter skal spise i nogle omgange i løbet af deres liv, hvor de hopper af og på dyrene, bla. som nymfer, hvor de er ret små. Og til sidst som de der store klamme orange nogle.
Christina

Besvar