Ivomec

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Ivomec

Indlæg af LiLocke »

Hvor længe sidder ivomec i marsvinets blod og virker imod parasitterne?
Hvor ofte skal man rengøre ? Er det nok at rengøre de dage marsvinet for behandlingen (2 gange på 2 uger) eller skal jeg gøre rent/deinficerer mere?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Ivomec

Indlæg af Mysteries »

Ivomec virker med det samme på de voksne mider og lagres så vidt jeg ved ikke. Det er derfor de skal genbehandles om max. 2 uger (10-14 dage) for at tage de nye mider der klækker fra de æg der ligger under huden på dem. I slemme tilfælde vil man vælge at behandle 3 gange eller mere, for at være helt sikker på at alt er væk. Dyrlægen kan også vælge at bruge Stronghold pipetter i anden behandling i stedet for Ivomec, så de slipper for injektionen (pipetterne dryppes på den bare plet bag øret). Om man vælger ivomec som injektion (eller oralt) eller Stronghold kommer an på hvor alvorligt det er (hvor hurtigt man vil have det virker) og nok også hvad dyrlægen har tilgængeligt.

Mht. desinfektion af buret, så ville jeg gøre det de dage hvor dyrene behandles, så de kommer ned i et rent bur. Jeg vil anbefale dig at gå ind på marsvineklub.dk og videre ind under "Info om marsvin". Derefter trykker du på knappen "Helbred" og kan nu vælge en række informationsark eller hæfter som du kan åbne. Hvis du vælger den der hedder "Parasitter" kan du læse om skab (og lus og ringorm) og også om hvordan du desinficerer bure.
Christina

LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Re: Ivomec

Indlæg af LiLocke »

Okay, mange tak for information.

Gjorde også deres bur rent dagen de fik den første indsprøjtning, så det jo godt nok.
Og de ser ud til at klø sig meget mindre nu, så det ser ud til at Ivomec har hjulpet. Dyrelægen mistænker de var i et tidligt stadie af skabsmider (ingen sår endnu)- så måske det er nok med 2 behandlinger. Deres næste behandling er på onsdag nemlig.

Besvar