Klør sig + ryster kroppen.

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Klør sig + ryster kroppen.

Indlæg af LiLocke »

Hej.

For historie: For cirka 8 måneder siden havde mine hamstere mider. (Rød fuglemide i følge dyrelægen. Blev behandlet med frontline)
De blev behandlet over 4 måneder hvor de var ramt on/off. Men siden september sidste år har der været ingen tegn på mider.

Nutid: Købte to marsvin unger i mandags. Ved ikke om jeg er paranoid, men synes nu at de klør sig, og ryster deres pels?
De er 1 måned gamle, og ikke håndtamme endnu, så kan ikke checke deres pels effektivt nok.
De er ingen sår, skæl og deres hud ser lyserød ud.

Har checket min hamster og han er fuldstændig clean- ingen mider. Han klør sig heller ikke.

Så er nu itvivl om det er min egen paranoia eller om de små marsvin rent faktisk har noget?
Hvis det kan være til hjælp, de nyser også ind i mellem. Tænker det måske spånerne der irriterer deres luftveje/hud?
Har ikke forstand på marsvin decideret endnu, så ved ikke hvor tit sådan nogle klør sig, nyser? Der er ingen puds omkring næse/mund og de hoster heller ikke.

Ville bare lige høre her på forum inden jeg snakker med dyrelægen? Hvad i andre ville gøre? Har en tendens til at lave et kæmpe drama ud af det mindste så måske er jeg bare hysterisk hehe...

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Klør sig + ryster kroppen.

Indlæg af Mysteries »

Marsvin klør sig indimellem, ligesom alle andre væsner kan finde på. Det er først problematisk når kløen intensiveres og de klør hele tiden og får skæl og sår af det. Så skal man finde årsagen til kløen.
Kig dyrene godt igennem ved at løfte pelsen med en finger og puste mod pelsretningen, så du kan se bunden af pelsen. Så kan du bedre se om der er fedtede skæl og/eller sår og/eller rød hud. Du kan også se om der måske ligefrem er lus, hvilket rigtig mange dyrehandlermarsvin har (ved ikke om dine er fra dyrehandel). Hvis du er i tvivl om der er noget, så kan det være du skal ofre pengene på et generelt sundhedstjek hos dyrlægen, men det er en god id├® at vælge nogen der er vant til at se på marsvin. Hvis først de får skab skal det tages alvorligt og behandles.
Christina

LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Re: Klør sig + ryster kroppen.

Indlæg af LiLocke »

Begge dyr er fra avler. Og er rimelig sikker på det ikke er der de fik det fra.
Har i forbindelse med rengøring af buret i dag, checket dem ganske kort.
Jeg kunne se dyr i deres pels - fik ringet til min opdrætter der solgte mig den og spurgte til råds, da det jo er weekend og dyrelægen har lukket.
Ud fra min beskrivelse synes hun det lyder som hø-mider. Starter med at give dem en behandling med frontline som min mand og jeg lige har været ude og købe på apoteket. (Spray)

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Klør sig + ryster kroppen.

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hvis du kan se dyr der bevæger sig i pelsen, så er det næten sikkert lus. Nogen påstår også at de kan se hømider bevæge sig, men det er de færreste der kan det. Hømider er meget små, og ligner små prikker på hårstråene, der især sidder i pelsen nede omkring numsen.
Det er en rigtig god ide at behandle med frontline, for det tager problemet hvis det er lus, hvilket jeg må indrømme at jeg tror det er. Hømider generer ikke dyrene.

Det er rigtig godt, at du er så opmærksom på dine dyr. Nogen har dem desværre gående med lus i årevis, uden at lægge mærke til det. (Det forstår man jo ikke). Det er super godt du er så opmærksom og omsorgsfuld overfor dine dyr. Fortsæt endelig med at spørge løs, hvis der er noget du er i tvivl om :)
Billede

LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Re: Klør sig + ryster kroppen.

Indlæg af LiLocke »

Hej Rikke.

Altså har ikke fået kigget sådan overdrevet grundigt da det var første gang i dag, at jeg havde dem oppe.
De udyr jeg kunne se bevægede sig vidst ikke, og da jeg behandlede dem med frontline i aftes var det for mørkt til at se.

De er stadig unger ( 5 uger ) og er rimelig små. Halvt så små som en fuldvoksen, hvis ikke meget mindre? Der står på min frontline spray "6-12 pump per 1kg" og det er flasken på 100ml.

Gav kun 1 sprøjt på maven men er nu i tvivl om det var for lidt? Tager dem begge op for at checke i morgen når det bliver lyst for at se om der er dyr der bevæger sig stadig. Hvis der er, har jeg vel givet under dosis.

Er meget bange for at give for meget da jeg engang overdoserede min hamster. Det var noget af det mest ubehagelige jeg har set. Den var helt "skæv", savlede og gik i cikler hele natten. Vil helst ikke opleve det igen.

Måske er der nogen der ved hvor mange sprøjt et marsvin unge skal have med 100ml flasken?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Klør sig + ryster kroppen.

Indlæg af Mysteries »

Du skal veje dine unger, og så skal de have den dosering der står på flasken. Dvs. 6-12 pumpeslag pr. kg, hvor de 12 er til langhårede dyr med tæt pels, og de 6 til almindeligt korthårede dyr. Så hvis dine unger er 5 uger og nok vejer en 400 g og er korthårede, så skal du i hvert fald nok give en 2-3 pumpeslag. Der skal en del til at overdosere på marsvin ved jeg af erfaring, og det er brugt til dem gennem mange år, selvom det ikke er godkendt til dem. Jeg ved ikke om hvordan det virker på hamstere, men kaniner kan f.eks. ikke tåle det.
Christina

LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Re: Klør sig + ryster kroppen.

Indlæg af LiLocke »

Har lagt billeder af dem i en billedtråd. Men de har sådan mellem lang pels. Kryllet/bølget. De har begge to fået frontline nu. Så venter bare at se om de holder op med at klø sig nu. [-o<

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Klør sig + ryster kroppen.

Indlæg af Mysteries »

De er hvirvelkrydsninger, og ja, pelsen er kort til semilang. Vær opmærksom på at hvirvelkrydsninger ofte er lidt mere følsomme i pelsen. Mange er lidt kildne, sikkert pga. at hvirvlerne får pelsen til at vokse i alle mulige retninger, så det er svært at ae dem uden at det bliver mod pelsretningen et eller andet sted :)
Christina

LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Re: Klør sig + ryster kroppen.

Indlæg af LiLocke »

Hmm.

Der er nu gået lidt over 1 døgn fra de fik frontline.
Hvor længe plejer der at gø før de ikke klør sig mere - for indtil videre er der ingen ændring.
De klør og bider sig stadig begge to.. Ret meget synes jeg. Der er ingen sår og intet pels tab. Og der er stadig ikke større dyr i bevægelse at se i deres pels. Kun sorte prikker der ser ud til at sidde stille.

Kan næsten ikke klare tanken om at de skal hives til dyrelægen og undersøges når de stadig er så bange/sky. Kan er marsvin godt dø af frygt/stress? Håbede bare så meget at jeg kunne lave hjemme behandling så De blev stresset mindst muligt :'(

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Klør sig + ryster kroppen.

Indlæg af Mysteries »

Frontline virker meget hurtigt på lusene, men de kan jo stadig godt være irriteret i huden. Når det så er sagt, så er lus sjældent noget der irriterer marsvin. De kan gå med dem i årevis uden at vise tegn på gene fra lusene. Skab derimod er noget helt andet og meget ubehageligt for marsvinene. Hvis du mistænker skab, så skal du tage dem til dyrlægen. Ja det kan da godt stresse dem lidt at blive transporteret, men det er altså ikke noget de dør af. Omvendt stresser skab langt mere og alvorligt. Skab skal behandles - ubehandlet ender det med at tage livet af dem (undskyld jeg maner fanden på væggen, men det skal tages alvorligt når man mistænker skab), men bare rolig, det er slet ikke der du er endnu (at dømme ud fra dine fotos). Hvis ikke du ser synlige tegn på sår og skæl osv., så kan de godt klare at vente til næste uge (da vi render ind i helligdagene nu og de fleste dyreklinikker har lukket), men klør de sig stadig på tirsdag, så synes jeg du skal ringe og få en tid hos dyrlægen til et tjek. Skriv evt. hvor i landet du bor så vi kan guide dig til en dyrlæge med lidt forstand på marsvin.
Christina

LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Re: Klør sig + ryster kroppen.

Indlæg af LiLocke »

Tak for dit svar.

Da de små udover at klø sig også nyser (ret meget endda) har jeg fået tid til dyrelægen i morgen. Vidste til at begynde med ikke - at marsvin ikke selv kunne komme over en forkølelse så havde bare gået og lade dem nyse i en hel uge :( Synes de nyser ret meget nu så fik ringet til dyrelægen.

Synes det er rigtig synd at de kun i en alder af 5 uger både er forkølet og har problemer med hud. Og at jeg skal transportere dem til dyrelægen når de ikke engang er blevet vandt til MIG endnu :cry: Men hellere at de stresser og mister tam-hed end at de går og er syge jo... :?

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Klør sig + ryster kroppen.

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det er synd for dig, at du har fået så skidt en debut med marsvin, men godt at du ar fået en tid hos dyrlægen. Så må vi håbe han/hun kan hjælpe. Hvor i ladet bor du?
Billede

LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Re: Klør sig + ryster kroppen.

Indlæg af LiLocke »

Ja, det er ærgerligt at dyrene nærmest ikke engang når ind ad døren før jeg skal rande til dyrlægen. Har kun haft dem i 8 dage.. :/ det er ikke så meget regningen - for om de bliver syge nu eller om et år, gør jo ingen forskel. Det er d├®t at de skal opleve en dyrelæge tur, mens de er så unge. Er endda nødt til at tage bussen. (Kun 2 stop) Er bekymret for deres stress niveau.. Bor i København ved Brønshøj. Tager op til Brønshøj dyreklinik. Har nemlig hørt at den dyrelæge selv har marsvin, så forhåbentligt kan de få en "diagnose" hurtigt + behandling.. :)

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Klør sig + ryster kroppen.

Indlæg af Ulla »

Det skal de nu nok klare. Det lyder som om det er den dyrlæge vi bruger. Hvis det er den klinik jeg tænket på så har vi altid været tilfredse om det er vores hund eller mine marsvin så har vi fået en god behandling, & det bliver jo ikke dåliger af hvis de tager forbrugsforeningens kort. Pøj pøj med det. :) og god påske

LiLocke
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 8. apr 2014 12:57

Update !

Indlæg af LiLocke »

Så er jeg kommet hjem fra dyrelægen, og vil lige give en opdatering.

Ulla: Det er den dyreklinik der ligger lige før brønshøj torv - ved hjørnet. De er rigtig søde derinde, og tog sig godt af mine marsvin. :)

Nå men, havde som sagt mistænkt at mine dyr havde hømider og var forkølet. Dog sagde dyrelægen at de små "sorte prikker" var for store og ujævne i dens pels til at være hø mider. Men at det kunne være afføring. Hun gav begge marsvin Ivomec - og skal komme igen næste uge for nummer to indsprøjtning. (Hun mistænker skabsmider/sellnick.)

Herudover var begge dyr forkølede så de har fået antibiotika som jeg skal give dem hver dag med en sprøjte gennem munden. :shock: Er meget meget nervøs. Men det er jo påskeferie så er nødt til at gøre det selv. (Plus det er synd at hive babierne til dyrelægen hver dag i 7 dage) Håber jeg kan finde ud af det :(

Har lagt en gigantisk bunke hø i deres bur som de kan gemme sig i. Da jeg er nødt til at fjerne deres træhuse for desinficering - og kan høre de gnasker. Så det er da altid noget, oven på sådan en ubehageligt dyrelæge tur. :roll:

Besvar