stor hvid hård byld

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
mutmut
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 9. nov 2013 08:46

stor hvid hård byld

Indlæg af mutmut »

Min Daisy har fået en byld på bagkroppen med hvidt hårdt pus. Det er flere måneder siden og selvom det er blevet bedre er det som om det ikke forsvinder. Jeg vasker og smør med en penicillin creme som dyrlægen gav mig. Hun virker absolut ikke generet af den - hun popper, spiser og drikker som hun plejer. Hun har ikke tabt sig eller noget. Har i nogle gode råd til hvordan jeg kommer det helt til livs?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: stor hvid hård byld

Indlæg af Mysteries »

Det lyder som en talgknude, eller et atherom (tror jeg det hedder). En hårsæk som fyldes af talg og bare bliver mere og mere fyldt til den en dag springer. Talget er gerne sådan noget gråligt-hvidt tykt snask. Når først der er hul på den kan man prøve at tømme den ved at presse på siderne, skylle med saltvand eller mild klorhexidingopløsning i en sprøjte så det løsnes og der kan komme mere ud. I nogle tilfælde kan det lykkes at få den tømt og at den så lukker sig, men den kan meget let gendannes. Skal den helt væk, så bør den opereres bort.
Er det en regulær byld (gulligt-hvidt ildelugtende pus, huden evt. varm og rød omkring), så bør den måske i stedet behandles med systemisk antibiotika, altså Baytril som gives i munden, og så spaltes så pusset kan løbe ud, og igen kan skylles med klorhexidin. Jeg tror ikke det er helt nok bare at smøre med Fuciderm f.eks. Også her kan det komme på tale at operere den væk, hvis den bliver ved at være et problem. Men giv det lige en chance med systemisk antibiotika, selvom det godt kan tage lang tid.
Christina

Besvar