Mystisk - opkastning?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Mystisk - opkastning?

Indlæg af Eva »

Jeg blev for noget tid siden ringet op af en veninde jeg har foræret en gris til (selskab til en anden) for nogle år siden. Hun fortalte at den var syg og kastede op, mens hun sad med den på skødet. Hun var selvfølgelig helt ude af den. Min første tanke var at marsvin da ikke kan kaste op?
Grisen døde i løbet af en halv time. Den havde været dårlig to timer op til dette, men blev desværre først ringet op, da den stod med tre poter i graven, så kunne ikke nå at gøre så meget. Så ikke selv grisen, så ved ikke hvordan den var at mærke på osv.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Mystisk - opkastning?

Indlæg af Mysteries »

Jeg tænker at det hun har oplevet måske er kramper? Det laver jo ryk i hele kroppen, som nok godt kan minde om opkastning. Jeg mener at marsvin anatomisk er ude af stand til at kaste op - noget med hvordan mavemunden er udformet eller noget i den stil. Hvilket også er grunden til at de aldrig må fastes inden en operation.
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Mystisk - opkastning?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg tror også mest på, at det har været de kramper de nogengange får før de dør. Det kan den godt have haft en halv times tid, som du beskriver :(
Billede

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Mystisk - opkastning?

Indlæg af Eva »

Mente også at huske at de ikke kunne kaste op, men hun fastholdt i vores telefonsamtale, at der kom noget ud af munden på ham. Hmm, det har så været kramper, og så kan han vel have haft noget mad siddende i svælget og munden, som er kommet ud pga. kamper?
Det tror jeg, jeg vil fortælle hende, for hun er stadig noget mærket af oplevelsen og kan ikke forså hvad der skete.

Besvar