skæl og ringe vægt

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Ancha
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. sep 2013 16:26
Geografisk sted: Stege, Møn

skæl og ringe vægt

Indlæg af Ancha »

Hej

Er der mon nogen herinde der kan hjælpe mig

Jeg tænker om min ene hun mon kunne fejle noget. Mine piger er født med 1 eller 2 ugers mellemrum, men den ældste vejer nu 764 gr og den yngste 634 gr
Er det pga race der er sådan en forskel eller er der mon noget galt. Den store Mille er roset/glat, og Anna er Teddy/glat. og så er de Himalaya blanding med røde øjne.

Anna har et område på ryggen hvor hun er tyndhåret og jeg kan se at hun har skæl, det sammenholdt med at hun vejer 130 gr mindre end Mille gør mig bekymret.

Hvordan kan jeg fede hende op uden at Mille bliver tromle fed?, de går jo sammen og Anna er ikke lige så tam.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: skæl og ringe vægt

Indlæg af Mysteries »

Det at den ene er tyndpelset og har skæl kan godt være starten på et skabudbrud. Det er ikke for at male fanden på væggen, men jeg oplever meget ofte at det man som uerfaren marsvineejer bare ser som lidt skæl og lidt mærkelig pels, kan være slemme skabudbrud. Hvis hun har pelsbrud (tynd pels, noget af den kortere end andet i et område hvor hun kan nå med sine tænder) og skæl, så tyder det på at hun klør sig og så bør hun undersøges nærmere hos en dyrlæge. Er det skab skal de begge behandles (og det skal du insistere på, for de går og smitter hinanden), så tag også den anden med til dyrlægen.
Vægtforskellen behøver ikke betyde noget - men er det skab, så vil det have betydning for hendes velfærd og så kan det godt være årsagen til at hun halter lidt efter vægtmæssigt.
Christina

Ancha
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. sep 2013 16:26
Geografisk sted: Stege, Møn

Re: skæl og ringe vægt

Indlæg af Ancha »

Hej igen.

Jeg har valgt at skrive videre i denne tråd, da det jo mere eller mindre er samme problem stilling.

Anna er stadig underlig at se på, på ryggen. Hun har et "V" på ryggen hvor hun er tyndpelset og skæller. Da jeg klippede klør på hende, opdage jeg at hun har en masse... Jeg vi nærmest beskrive det som indtørret ørevoks. Hun har også svært ved at holde sine klør fri for afføring og er heller ikke lige så god til at holde sig pæn i rumpen.

Hun går stadig sammen med Mille, og på hende er der intet at se. Pæne fødder og ører og rigtig fin i numsen.

Jeg undres jo meget, da det tydelig vis ikke er noget der smitter. Det er kun det med ørene der er nyt, det med ryggen har hun jo altid haft og det med klørene har været der nogen tid, men det ser nu ikke ud til at genere hende.

Nogen der måske kan sige mig lidt om hvad det kan være. Jeg har ikke gjort noget, da det jo tydeligvis ikke er skab, og hun har ikke tabt sig og er ligeså tam og glad som Mille. Det er sådan set kun kosmetisk...

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: skæl og ringe vægt

Indlæg af Lina »

Hvad fodrer du med?
Umiddelbart tænker jeg at det kan være et foderproblem, da teddyer kan være meget følsomme overfor for mange kulhydrater i kosten, dvs. foder med (for meget) korn i.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Ancha
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. sep 2013 16:26
Geografisk sted: Stege, Møn

Re: skæl og ringe vægt

Indlæg af Ancha »

De spiser begge Cavia Corell, alm grønsager, efter årstid og hø

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: skæl og ringe vægt

Indlæg af Mysteries »

Selvom hun ikke har smittet sin burmakker eller har fået det slemt i udbrud, er det ikke ensbetydende med at hun ikke har skab. Så hold godt øje med hende. Der er ikke noget forgjort i at få hende behandlet for en sikkerheds skyld, så du kan udelukke skab.
Nogle teddyer kan skælle rigtig meget. Har du forsøgt at bade hende med en skælshampoo til dyr? At rede hendes pels igennem kan også hjælpe på at fjerne de løse skæl og hår. Ligeledes kan de have tørre skorper i ørerne. Jeg plejer at sammenligne det lidt med at de har skæl alle vegne, også i ørerne. Det kan du opløse med en ørerens til dyr eller evt. bruge lidt madolie (kun på flappen, ikke ned i øregangen). Måske har hun også en fedtplet, der gør at hun ser beskidt ud bagpå. Igen kan et bad være løsningen.
Christina

Ancha
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 15. sep 2013 16:26
Geografisk sted: Stege, Møn

Re: skæl og ringe vægt

Indlæg af Ancha »

Tak for svaret. Det giver rigtig god mening at det bare er skæl. Jeg viste ikke at teddyer har nemmere ved at få skæl

Besvar