Diarr├®, senere død? Marsvin

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Holger
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 27. jul 2013 16:10

Diarr├®, senere død? Marsvin

Indlæg af Holger »

Hej folkens.

Der er noget jeg virkelig ikke forstår. Jeg havde to marsvin. Igår blev det ene meget syg (Det var ca igår aftes) Hvor hun fik meget tynd mave, og det løb bare ud af hende. Hun var virkelig 'svag' hvis man kan kalde det det, men så her til morges da min mor kom ind for at se hvordan hun havde det, var hun død. Ikke engang 10 timer efter hun blev syg døde hun, og vi havde ikke mulighed for at gøre noget. Desuden siden vi fik hende, har hun ikke vokset, men da det er mit første marsvin, troede vi det var normalt. Det andet marsvin ser ud til at have det meget godt, virker til at være lidt chokket over det. Men nu spørger jeg så, hvad kan have gjort at hun fik det så dårligt?.. Hun har igennem tiden kun fået hø, rent vand, marsvine tørfodder, mælkebøtter, æbler og sådan noget.. og de har haft meget god hygiejne i buret, og det er blevet skiftet ved behov og mindst to gange i ugen

Det ville være dejligt hvis der var nogen der havde et svar.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Diarr├®, senere død? Marsvin

Indlæg af Mysteries »

Så slem diarr├® som du beskriver der og pludselig død, der tænker jeg at hun enten har spist noget giftigt eller blevet smittet med en bakterie, formentlig gennem foderet. Hvis hun i forvejen har været lidt skravlet, dvs. har haft et dårligt imunforsvar, så har hun ikke kunnet kæmpe imod en infektion eller forgiftning. Du skal holde rigtig godt øje med dit andet marsvin. Og skulle nogen være i tvivl, så skal man kontakte dyrlægen straks når man står med et marsvin hvor det bare løber ud af og som er meget svag. Så får den anden nogen symptomer, så er det af sted straks til dyrlæge eller skadestue på dyrehospital. Faktisk synes jeg du skulle ringe til dyrlægen og beskrive hvad der er sket og høre om det vil være en id├® med at tjek af dit tilbageværende marsvin.
For at sikre det tilbageværende marsvin mod også at blive syg, så vil det være en god id├® at rense buret meget grundigt (skifte strøelsen, rense buret med desinfektionsmiddel, evt. overhælde det der kan med kogende vand og vaske resten med et rengøringsmiddel, hvis ikke du har noget desinfektionsmiddel - rodalon kan også bruges i en snæver vending). Husk også vandflasken og madskåle og huse.
Så skal du overveje om foder eller hø kan være blevet smittet med noget. Står det så mus eller rotter har adgang? Er der mug på noget af det (lugt til høet og tørfoderet - der sælges desværre ofte hø fra grønthandlere hvor det står udenfor i plasticposer og bliver skiftevis vådt af regn og dampende varmt af sol, så det let kan mugne). Er der plukket grønt et sted hvor der luftes hunde eller sprøjtes med gift? Evt. find et andet sted at plukke grønt det næst stykke tid. Har du mon fået fat i en plante der var giftig? Har du skyllet dit købegrønt godt? (salmonellaforgiftning kan f.eks. komme fra købegrønt man ikke har skyllet).
Christina

Holger
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 27. jul 2013 16:10

Re: Diarr├®, senere død? Marsvin

Indlæg af Holger »

Mysteries skrev:Så slem diarr├® som du beskriver der og pludselig død, der tænker jeg at hun enten har spist noget giftigt eller blevet smittet med en bakterie, formentlig gennem foderet. Hvis hun i forvejen har været lidt skravlet, dvs. har haft et dårligt imunforsvar, så har hun ikke kunnet kæmpe imod en infektion eller forgiftning. Du skal holde rigtig godt øje med dit andet marsvin. Og skulle nogen være i tvivl, så skal man kontakte dyrlægen straks når man står med et marsvin hvor det bare løber ud af og som er meget svag. Så får den anden nogen symptomer, så er det af sted straks til dyrlæge eller skadestue på dyrehospital. Faktisk synes jeg du skulle ringe til dyrlægen og beskrive hvad der er sket og høre om det vil være en id├® med at tjek af dit tilbageværende marsvin.
For at sikre det tilbageværende marsvin mod også at blive syg, så vil det være en god id├® at rense buret meget grundigt (skifte strøelsen, rense buret med desinfektionsmiddel, evt. overhælde det der kan med kogende vand og vaske resten med et rengøringsmiddel, hvis ikke du har noget desinfektionsmiddel - rodalon kan også bruges i en snæver vending). Husk også vandflasken og madskåle og huse.
Så skal du overveje om foder eller hø kan være blevet smittet med noget. Står det så mus eller rotter har adgang? Er der mug på noget af det (lugt til høet og tørfoderet - der sælges desværre ofte hø fra grønthandlere hvor det står udenfor i plasticposer og bliver skiftevis vådt af regn og dampende varmt af sol, så det let kan mugne). Er der plukket grønt et sted hvor der luftes hunde eller sprøjtes med gift? Evt. find et andet sted at plukke grønt det næst stykke tid. Har du mon fået fat i en plante der var giftig? Har du skyllet dit købegrønt godt? (salmonellaforgiftning kan f.eks. komme fra købegrønt man ikke har skyllet).
Mange tak for svaret. Jeg blev virkelig chokket over at det gik så hurtigt, og det skete da dyrelægen havde lukket, så jeg troede at jeg kunne ringe tideligt næste morgen, men der var det allerede forsent. Min lille gris er indtil videre sat over i et andet bur, så lige så snart jeg står op imorgen skifter jeg buret. Kan man gøre noget mod lavt imunforesvar? ALtså hvis mit andet marsvin også har lavt imunforesvar? De kommer nemlig fra samme mor, så chancen for at de begge har, den er pænt stor.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Diarr├®, senere død? Marsvin

Indlæg af Mysteries »

God kost (masser af grønt, godt hø, god marsvinetørkost), sørge for hun får C-vitamin nok, sørge for god hygiejne i buret.
Kan godt forstå du er chokeret. Det må have været grimt at opleve.
Christina

Holger
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 27. jul 2013 16:10

Re: Diarr├®, senere død? Marsvin

Indlæg af Holger »

Hvor lang tid går der normalt fra at marsvin får tyndmave til det bliver livstruende?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Diarr├®, senere død? Marsvin

Indlæg af Mysteries »

Det kommer an på mange ting. Nogle marsvin kan få lidt blød mave men ellers have det godt og være friske, og der kan det måske klares ved at give dem fibreplex og fjerne grøntfoderet et par dage. Og så er der din situation her med meget tynd mave (som du beskrev det) og et marsvin der virker slap. En meget tynd afføring og et nedstemt marsvin er en alvorlig situation og kræver dyrlæge straks. Marsvins tarmflora er meget følsom (hvorfor man heller ikke må bruge penicillin til marsvin og skal introducere alt nyt foder lidt ad gangen), så det er noget man skal være lidt opmærksom på.
Jeg har til Dansk Marsvineklubs blad Agurke Tidende skrevet en artikel om hvornår man bør tage marsvinet til dyrlægen. Måske kan den hjælpe dig. Hvis du ikke er medlem af klubben, kan du sende mig din mailadresse i en pb og så kan jeg sende den til dig.
Christina

Besvar