Lopper, kløe og sår

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Lopper, kløe og sår

Indlæg af SigneKK »

Godaften alle sammen! :)
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre... Jeg har to hanner gående sammen, og på den ene har jeg opdaget lopper - specielt i hans crest. Derudover kløer de sig en del begge to. Så jeg har købt Frontline spray til at behandle med. Men tidligere i dag, da jeg sidder og undersøger dem begge, inden jeg vil give dem Frontline, finder jeg en masse små sår på ham, hvor jeg fandt lopper. De er primært på siden og op over nakken. Ham den anden kan jeg ikke finde nogle sår på. De sidste par dage synes jeg dog også, at de begge har kløet sig noget mere end normalt.
Så jeg skynder mig at give dem Frontline, men synes nu hvor det er omkring 2 timer siden, jeg har givet dem det, at de klør sig endnu mere end før. Specielt ham jeg fandt lopper på kan næsten ikke falde til ro. Han sidder sådan lidt pjusket og halv-oppustet og skiftes mellem at klø eller bide sig. Til gengæld vil de gerne spise, og jeg har lige haft dem oppe og kæle lidt for at se, om de måske kunne falde til ro.
Nåh, mit spørgsmål er så, hvad jeg skal gøre? Skal de bare lige have noget tid til at falde til ro efter at have fået sprayen, eller er der noget andet galt? Går lidt og frygter, at det er Sellnick... Havde tænkt at tage til dyrlæge med dem på mandag (typisk at sådan noget sker op til en weekend), men synes pludselig at 2 dage er lang tid, hvis de bliver ved med at klø sig.

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Lopper, kløe og sår

Indlæg af Annetten »

Jeg syntes det lyder som om de ikke kan vente til mandag. Hvis det er sellnick skal de havde behandling med det samme. Det er rigtig synd for dem at det klør sådan. Hvis det er sellnick kan det udvikle sig rigtig hurtigt.

Jeg ville allerede i dag kontakte en vagtdyrlæge og få dem set efter. Ved godt det er weekend og ved godt det er dyrt, men for dyrenes bedste, så skal de altså under behandling. Pøj pøj med dem.

Besvar