Blæresten, gode råd?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Blæresten, gode råd?

Indlæg af Cillecc »

Hej alle sammen.
Nu har jeg godt set, at der faktisk er en del indlæg omkring blæresten, men følte at jeg alligevel blev nødt til at skrive mit eget indlæg.
Mit ene marsvin Nuggi, har højst sandsynligt blæresten. Dyrlægen var rimelig overbevist, men på grund af jeg ingen penge tjener, håbede jeg lidt på, at det bare var en infektion. Så vi fik noget smertestillende og noget antibiotika. Det er blevet meget bedre, men jeg synes stadig at han piver en smule, hvilket dyrlægen også regnede med. Nu står jeg så i den situation, at jeg skal beslutte, om jeg skal få ham opereret. Han er 3 år gammel, og har efterhånden haft diverse sygdomme. Han har været mig en dyr fornøjelse den kære dreng. Men efter han har fået antibiotika behandlingen, er han blevet meget mere frisk og glad. Jeg vil bare høre, om andre der har fået opereret jeres mutter, om hvad jeres oplevelser har været? Er stenene kommet igen, var operationen det værd?
Jeg er meget splittet, da han jo kan have mange gode år endnu, og jeg holder så meget af ham. Desuden vil det også være super ærgeligt at have endnu en mut, der må gå alene lidt endnu. Jeg har bare så svært ved at tage en beslutning.
Håber I kan give mig nogle gode råd. er helt på bar bund
Billede

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Blæresten, gode råd?

Indlæg af Maria Voigt »

Det er vigitgt, at du er klar over, at stenen ikke forsvinder. Den vil højst sansynligt bare blive ved med at vokse, så du bliver nødt til, at tage en beslutning.
Smerterne forsvinder ikke fordi han får smertestillende, da stenen jo stadig sidder og irriterer. Der er en risiko for, at han vil danne sten igen, og der er også en risiko for, at han ikke klarer operationen. Men hvis han kun er 3 år og i god stand (han må gerne have noget masse, at tære på), er der sandsynlighed for, at det vil gå godt. Du vil blive nødt til, at ændre dine fodringsvaner, og måske skifte til et andet foder og hø, da et marsvin med tendens til at danne blæresten, er ekstra følsomt over for de komponenter i foderet, som er medvirkende til at stenen dannes.
Derudover skal du også se på, om du kan gøre mere for, at aktivere ham og holde ham igang - også så han måske kommer til at bruge vandflasken lidt oftere. Et godt væskeflow er alfa og omega. Derfor er vandholdigt bladgrønt, med et lavt calcium indhold at foretrække. Alt i alt skal foderet (også det grønt du giver), skal Ca2+/P-forhold mellem 1,5:1 og 2:1 (jeg arbejder på en dansk udregningstabel - i mellemtiden må du google de forskellige grøntsager, og have gang i vægten - med tiden kommer det på gef├╝hl).

Hvis du kan finde pengene til operationen og dyrlægen vurderer ham som en egnet kandidat, og hvis du har overskuddet til, at sætte dig ind i de forebyggende tiltag mht til fodring og aktivering, så synes jeg du skal gøre det. Ellers synes jeg du skal lade ham blive fri for sine smerter hurtigst muligt.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vælger operationen - min Carlo (2 år) har jo lige været igennem den.

De bedste tanker til dig og Nuggi :hug
Mange hilsener,
Maria Voigt

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Blæresten, gode råd?

Indlæg af Mysteries »

Jeg ville sige det samme som Maria. Men inden du kan tage beslutningen, bør du få ham røntgenfotograferet, for ellers kan du ikke vide om det er en sten han har. På baggrund af røntgenbilledet kan du og dyrlægen så træffe en beslutning.
Christina

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Blæresten, gode råd?

Indlæg af Cillecc »

Tusind tak, for jeres gode råd og vejledning :D
Jeg tog ham til dyrlægen og fik taget røntgen. Der var ikke tale om en blæresten. Så dyrlægen og jeg blev enige om, at han lige får en antibiotika kur mere, og så håber vi, at anden gang vil tage det hele, og håber på at det "bare" er blærebetændelse. Ellers snakkede han om begyndende kræft i blærevæggen. Jeg kan ikke helt huske det hele. Men jeg krydser fingre for ham! Og at han ikke skal igennem det helt store
Tusind tak for jeres svar, jeg er dybt taknemmelig :D
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Blæresten, gode råd?

Indlæg af Mysteries »

Hvis han har en blæreinfektion er det godt at give ham lidt usødet tranebærsaft dagligt, eller evt. lidt blåbær (som vist skulle virke ligesom tranebær).
Christina

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Blæresten, gode råd?

Indlæg af Cillecc »

okay, lyder godt :D Må ned og se om jeg kan finde nogle blåbær :D
Billede

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Blæresten, gode råd?

Indlæg af Maria Voigt »

Det var godt, at I fik taget et røntgenbillede. Når der reelt kan mærkes en masse derinde, er det desværre ikke helt umuligt, at der er tale om kræft.
Håber han kommer ovenpå igen.

P.S. Tranebærjuice har desværre ingen effekt http://videnskab.dk/krop-sundhed/traneb ... den-effekt
Mange hilsener,
Maria Voigt

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Blæresten, gode råd?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hvad er det han får mod blærebetændelse? Nogen dyrlæger giver baytril, men jeg synes sulfacombin virker bedst. Hvis det er en skrap omgang, skal man nogengange fortsætte længere end normalt (kan ikke lige huske hvor mange dage det er)
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Blæresten, gode råd?

Indlæg af Mysteries »

Rikke Breiner Kazoos skrev:Hvad er det han får mod blærebetændelse? Nogen dyrlæger giver baytril, men jeg synes sulfacombin virker bedst. Hvis det er en skrap omgang, skal man nogengange fortsætte længere end normalt (kan ikke lige huske hvor mange dage det er)
Enig, men jeg mener at sulfacombin er et magistrelt lægemiddel, og blev f.eks. fremstillet på ku-life. Jeg ved ikke om de stadig laver det, men bare for at sige at det ikke er sikkert dyrlægen lige kan få fat i det.
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Blæresten, gode råd?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Når jeg har skullet bruge det, har apoteket bestilt det hjem fra et andet apotek. Jeg mener det er Glostrup de får det fra :)
Billede

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Blæresten, gode råd?

Indlæg af Cillecc »

Nuggi har fået to omgange med baytril, og 2. omgang har virkelig gjort underværker :D Så er rigtig lettet!
Til gengæld måtte jeg sige farvel til hans burkammerat Nougat i dag :'( Kan slet ikke forstå han ikke er her mere :rip
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Blæresten, gode råd?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Øv det er trist at høre :hug
Billede

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Blæresten, gode råd?

Indlæg af Cillecc »

ja :cry:
Billede

Besvar