Carlo og blærestenen - del 1

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Carlo og blærestenen - del 1

Indlæg af Maria Voigt »

Carlo er normalt en buttet ikke-kastreret herre på næsten 1500 g, og er lidt over 2 år gammel. Han har hele sit liv som fuldvoksent marsvin været et ugideligt kræ, som helst undgik alt for meget fysisk aktivitet - til stor frustration for hans ejer, og også en årsag til et måske knap så stort forbrug af vandflasken. Carlo er resultatet af et kryds mellem racedyr og og et "godt og blandet" kæledyr. Hans far (creme racedyr) blev både DKbdCH og DKvCH og var sund og rask igennem et forholdsvis langt liv. Hans mor lever i bedste velgående på 4 år og er også sund og rask. Han er blevet fodret med økologisk hø ad libitum, enten cavia korrel eller en 50/50 blanding a Ovator/Mifuma og JR Farm Grainless Complete, kål, peberfrugt og rodfrugter (oftest persillerod, rødbede og halve gulerødder) og bladgrønt i sommersæsonen (alt fra krydderurter til græs og ukrudt).

Men da jeg kom hjem til dyrene i morges (de er blevet passet af mine forældre de seneste 3 uger, da der er skimmelsvamp i vores lejlighed, og jeg bor på en madras hos forskellige venner i KBH) var der noget galt. Carlo havde tabt sig - omtrent 200 gram!!! Derudover strittede pelsen, han havde søvn i øjnene (begrænset soignering), han var noget træt og så havde han ONDT - både når han tissede og når han pøllede.
Jeg palperede abdomen og cavum pelvis (området omkring bækkenet), og det var tydeligvis ikke særlig rart for den lille mut. Dybt inde kunne jeg få fingrene om en rund og hård kugleformet masse på ca. 1 cm i diameter. Hm, ikke godt. Dog spiste og drak han tilsyneladende normalt, og der var stadig lidt spræl i ham (han er alfahannen i drengeburet).

Jeg fik placeret Carlo i en ren opvaskebalje og bandt agurk og icebergsalat op på en køkkenrulleholder, og mens han fik produceret en ret så mørkfarvet urinprøve, aftalte jeg konsultationstid hos det lokale dyrehospital (Aabenraa Dyrehospital). Vi fik en tidlig formiddagstid og en forsikring om, at der var tid til røntgen og urinanalyse. Mens vi ventede på at tage afsted fik jeg benyttet lejligheden til, at tage informative billeder, lyd og video af et marsvin i smerter, og hvad det fører med sig af ændret adfærd (emne om dette kommer i nær fremtid). Især fordi, at mine forældre jo på ingen måde havde anet uråd, føler jeg, at der er et behov for, at kunne henvise til konkrete eksempler på, hvordan et marsvin med smerter ser ud og opfører sig.

Selvom Helene ikke havde meget erfaring med marsvinesygdomme, var hun meget grundig i sin undersøgelse, og sikrede sig også, at han ikke blot havde endetarmsforstoppelse (det som nogle opdrættere kender som "endetarmslammelse"). Han havde heller ikke feber og hjerte/lungeauskultation indikerede ingen problemer her. Imens hun undersøgte ham, sørgede en veterinærsygeplejerske for, at stick'se hans urin (undersøge den for forskellige indikatorer på sygdom) og lave en farvning på et glasobjekt, så vi kunne kigge på evt celler i mikroskopet. Og der var MANGE celler; hvide blodlegemer, som forsøgte at bekæmpe stavformede bakteriehobe og et væld af røde blodlegemer. Carlo havde altså både infektion og skader på blæreepithelet (indersiden af blæren), som blødte lidt.
Jeg hjalp en veterinærsygeplejerske med, at røntgenfotografere, og Carlo, som ellers ikke er fan af, at ligge på ryggen for længe, opførte sig eksemplarisk, og fik både et billede ventralt fra (med bugen opad) og lateralt dexter (med højre side opad). BINGO! Et styks ret stor (jeg vil gætte på 0,7 cm) og rund blæresten lyste op på skærmen.

Da deres kirurg var på ferie, og jeg alligevel skal til KBH og til eksamen torsdag-fredag, aftalte vi, at Helene (dyrlægen) ville kontakte Mette Rueløkke for vejledning herfra, og derefter ringe til mig. Hvis Universitetshospitalets kirurg (med marsvineerfaring) er på arbejde, er planen, at han skal opereres fredag formiddag inden min sidste eksamen. Men jeg har hørt noget om, at Christinas (Mysteries) chef er ret sej til det der med blæresten :wink:
I mellemtiden smertedækkes Carlo, og hans infektion behandles.

Noget af det, som jeg gennem tiden for alvor har lært om at have dyr er, at de uforudsete situationer og problemer altid opstår på de mest ubelejlige tidspunkter.
Selvom operationen godt kan vente til fredag, havde jeg jo aller helst smidt alt, hvad jeg har i hænderne og taget på langfart for at få den overstået hurtigst muligt.
Det er en stor forskrækkelse, at finde sit elskede dyr i stærke smerter og med en masse som absolut ikke hører hjemme i hans lille mavse, men det hjalp mig meget, at kunne bruge min faglige viden og researche på årsager og differentialdiagnoser.

Mere om dem og om hvordan det hele gik (og måske også et billede af røntgen og sten) følger når eksaminer og operationen er overstået. Kryds fingre for os! :)
Mange hilsener,
Maria Voigt

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Carlo og blærestenen - del 1

Indlæg af Maria Voigt »

Her ses det ene røntgenbillede. Carlos urolit (som sådan en sten hedder) er stor. Som linealen angiver er den omtrent 0,85 cm.

Billede

Han er noget træt pga den kraftige antibiotikakur, men virker ellers til at have det godt efter omstændighederne.
Mange hilsener,
Maria Voigt

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Carlo og blærestenen - del 1

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Sikke et flot røntgenbillede, men rigtig surt, at han har sten, og at du skal vente til fredag. Held og lykke med Carlo [-o<
Billede

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Carlo og blærestenen - del 1

Indlæg af Maria Voigt »

Tak! :hug

Jeg var faktisk parat til, at tage afsted hvornår det skulle være, men Universitetshospitalet kunne heller ikke levere nogen kirurg, så det var en meget presset sekretær, som forklarede, at hun havde brugt en hel time på, at finde nogen som kunne operere i denne uge fordi de havde meget travlt. Men han kunne så presses ind fredag, hvor han skal afleveres kl. 8. Min eksamen starter kl. 9, og da det er min første af computer-slagsen, ville jeg aller helst havde været på eksamensstedet kl. 8. ..Men aller aller helst ville jeg havde blevet hos Carlo :( Det er muligt, at de først vil få tid til ham om eftermiddagen, så der bliver muligvis udøvet hasarderet cykelkørsel tilbage til campus kl. 13 :-|
Jeg taler lige fra hjertet, når jeg siger, at jeg ville ønske, at vi var blevet henvist til en mindre klinik, som måske havde haft knapt så travlt, og måske også kunne havde taget os ind torsdag formiddag, så jeg kunne være med til det hele. Det ER altså bare ikke rart, at efterlade sit dyr hos mennesker man ikke kender :oops:
JA, selv en dyrlægestuderende kan blive så pylret, at hun tvivler på de aller dygtigste kirurgers evner :roll:
Mange hilsener,
Maria Voigt

Besvar