Blæresten - dyrelæge i Århus

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Skymone
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 13. maj 2013 08:50

Blæresten - dyrelæge i Århus

Indlæg af Skymone »

Hej,

Jeg har set, at der er skrevet om blæresten før, men jeg mangler lidt specifik info omkring dyrlæger i Århus, der er gode til at behandle det.
Situationen er, at min lille Nøffe-gris, der bliver 4 her til juni har fået konstateret en blæresten. Han begyndte at pive, når han skulle tisse, for ca. en uge siden, og der var lidt blod i urinen, derfor tog jeg ham til dyrlæge. Han blev indlagt weekenden over, og dyrlægen undersøgte hans urin, og konstaterede, at der var en blæresten og en infektion. Et røntgenbillede konstaterede en sten på ca. 0,5cm i diameteren.

Min dyrlæge anbefaler, at jeg får ham aflivet. Han mener, at når Nøffe er så gammel, så er en operation for farlig for ham. Han siger også, at overlevelses-chancerne er ca. 50% og at chancen for, at han får en sten igen er meget store. Derudover koster en operation omkring 2000 kr. Lige nu har jeg Nøffe herhjemme, og han får Baytril mod blærebetændelsen, men stenen er der jo selvfølgelig stadig, og han tisser i meget små mængder.

Jeg ville være meget ked af at få ham aflivet. Jeg har kun ham og en anden gris, og min anden gris kan ikke være alene-gris, han er ret menneskesky, når han ikke har Nøffe hos sig.

Mit spørgsmål er så: Er I enige med dyrlægen, i forhold til jeres erfaringer? Hvad jeg sådan har læst, så lyder det som om overlevelseschancerne er større. Jeg ved ikke, hvad han har set i Nøffe udover alderen, der kunne være et problem for operation. Nøffe er ellers sund og rask, han løber meget rundt og han er hverken undervægtig eller overvægtig. Han var lidt dehydreret, da han blev indlagt, men efter behandling for blærebetændelsen er det blevet bedre.

Derudover vil jeg også høre, om nogen af jer kender til en dyrlæge i Århus, der er god til den type operation, og om I kender noget til priser på det generelt? Det er rigtig mange penge at betale, specielt fordi jeg allerede har betalt over 1000 kr for diagnosen og behandlingen af infektionen, men jeg er nok villig til at bruge mere på ham. Det er jo trods alt mit lille barn. Dog vil jeg ikke bare betale blindt til den første, der giver en pris.

Andre råd og vejledninger i forhold til, hvad jeg kan gøre, er også velkommen. Jeg har læst om meget naturmedicin der måske og måske ikke virker. Jeg er ret bange for operationen, for det lyder som et stort indgreb - hvordan er marsvinet bagefter? Går der lang tid med at komme sig over sådan en operation? Jeg var tæt på at give op og få ham aflivet, men jeg ville ikke kunne leve med at give ham alle de chancer, han kan få, for at leve, men jeg vil heller ikke stædigt behandle ham, hvis det bare giver ham mere smerte.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Blæresten - dyrelæge i Århus

Indlæg af Mysteries »

Du skal finde en god dyrlæge, en dygtig kirurg. En blærestensoperation behøver ikke være super kompliceret. Min chef (dyrlæge på Centrum Dyreklinik i KBH) lavede operationen på en af mine (en han på 4,5) på 10 minutter, fordi hun vidste 1) det var en gammel han, 2) det var mit marsvin og der skulle helst ikke ske noget, dvs. han skulle ikke ligge for længe :) . Vi bruger altid injektionsanæstesi og har muligheden for at supplere med gas, hvis det skal være, og kan sætte dem på maske med ilt. Større dyrehospitaler kan være mere avancerede og kan nogle ting vi ikke altid kan på de små klinikker, men derfor kan en lille klinik stadig være dygtig til at operere marsvin. Gå gerne efter en der er vant til at operere på de små dyr. Det er en god id├® at give dem væske under huden både før og efter operationen, især til en gammel han, men derudover synes jeg da klart du skal tage chancen, hvis du er villig til at bruge pengene på det. Jeg tror bestemt chancerne for overlevelse er meget større med den rette dyrlæge.

For at forebygge sten i fremtiden skal du tænke meget i at undgå foder med for meget kalk, dvs. undgå lucerne/alfalfa (se også på tørfoderet) og kig lidt på kalkindholdet i grøntfoderet - fodrer du varieret skal det nok løse sig selv, men fodrer du meget ensidigt kan det være her problemet ligger.
Christina

Skymone
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 13. maj 2013 08:50

Re: Blæresten - dyrelæge i Århus

Indlæg af Skymone »

Tak for svaret.

Jeg tror også, jeg er kommet dertil, hvor jeg er villig til at betale for operationen - hvis jeg vel og mærket kan finde en dyrlæge, jeg føler har styr på tingene. Jeg har været så heldig, at mine marsvin ikke har været syge før, udover et enkelt tilfælde af skab (som ikke var hos Nøffe, men mit andet marsvin).
Den dyreklinik, jeg har været på, har ellers et godt ry og er tilknyttet dansk dyreværn i Århus, men jeg er lidt skeptisk i forhold til deres negative indstilling til operationen. Håber, der er nogle andre fra Århus omegn, der kan give råd. Er også villig til at køre lidt efter det, hvis det er en god dyrelæge (dog ikke for langt, det synes jeg er synd for Nøffe).

Ang. kost, så har jeg de første år kørt med vitakraft piller (de der runde i den grønne kasse). Begyndte at købe hø på nettet fra Zooplus, fordi jeg synes, det jeg kunne finde herhjemme tit fra støvet og trist (og jeg kender ikke lige nogle landmænd i nærheden), og i den forbindelse skiftede jeg også mad til Tima Mega C, fordi jeg havde læst en masse godt om det. Nu får de ikke så meget tørfoder mere, men i stedet forskelligt grønt - rodfrugtblanding, forskellige kål-sorter, græs, mælkebøtter og skvalderkål fra en nærlæggende kaninhave (eneste sted, jeg stoler på der ikke bliver sprøjtet) og salat og agurk (Nøffe for meget agurk for væsken).
Jeg synes, det er meget svært at finde rundt i junglen med marsvine-fodder og sørge for, at de får nok vitaminer uden at få for meget af dårlige stoffer. De eneste råd, dyrlægen kunne give mig i forhold til foder var at undgå persille og spinat, men det har de aldrig fået, så det hjalp jo ikke meget. :/

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Blæresten - dyrelæge i Århus

Indlæg af Mysteries »

Jeg har lige kigget på Tima Mega C: masser af C-vitamin der skal tisses ud og lavet på lucernemel. Jeg vil råde dig til at skifte til Burgess Excel (græs og kun den anbefalede mængde C-vitamin) og så give masser af bladgrønt.
Christina

Skymone
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 13. maj 2013 08:50

Re: Blæresten - dyrelæge i Århus

Indlæg af Skymone »

Hvor kan man købe Burgess Excel? Jeg kan ikke lige se det de steder, jeg plejer at købe ind til mine grise.

Jeg skiftede allerede maden ud så snart, Nøffe fik konstateret stenen. Googlede det, mens han var på dyrehospitalet, og det virkede som om, det kunne være årsagen. Jeg giver dem lige nu de Vitakraft kugler, de fik førhen, men de får kun meget lidt af det om dagen, og mest fordi jeg er bange for, at de ikke får nok vitaminer gennem grønt-foderet. Jeg har også købt peberfrugt til dem, det skulle vidst indeholde en del C-vitamin også?

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Blæresten - dyrelæge i Århus

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg køber Burgess Excell hos min dyrlæge. Jeg tror godt du kan få dyrlægen til at tage det hjem til dig :) Held og lykke med Nøffe [-o<
Billede

Brugeravatar
Anne
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2521
Tilmeldt: tirs 18. okt 2005 20:11
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Blæresten - dyrelæge i Århus

Indlæg af Anne »

Nu ved jeg ikke lige hvad det er for en dyrelæge der er til knyttet, men jeg bruger selv Søren graff som har Tilst dyrehospital og ellers er der også Abild dyreklinik i Brabrand.

Mener du kan købe brugess i plantorama
VH Anne
Den aller bedste Bare Anne, men på den gode måde :D

Billede

Skymone
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 13. maj 2013 08:50

Re: Blæresten - dyrelæge i Århus

Indlæg af Skymone »

Tak, Anne :) Det var lige sådan noget, jeg havde brug for! Har du selv erfaring med operation af marsvin på nogle af de to? Det er for øvrigt Østergårds dyrehospital i Tranbjerg, jeg var på (den eneste, jeg fandt, der havde lørdagsåbent, og når det nu var en lørdag, min lille stakkel begyndte at pive, måtte vi jo derud).

Og godt tip med Plantorama - Må en tur til Egå og kigge! :)

Brugeravatar
Anne
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2521
Tilmeldt: tirs 18. okt 2005 20:11
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Blæresten - dyrelæge i Århus

Indlæg af Anne »

Søren i Tilst har også lørdags åben, jeg har ikke lige erfaring med operation af blære sten men Søren har opereret på en af mine hunner som var bidt i øjet og han beholdte hende natten over
og jeg var fuldstændig tryg da jeg tog hjem. og har flere veninder der bruger Abild så ha ville jeg også trygt bruge (han er bla. tilknytte Randers regnskov)
VH Anne
Den aller bedste Bare Anne, men på den gode måde :D

Billede

Skymone
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 13. maj 2013 08:50

Re: Blæresten - dyrelæge i Århus

Indlæg af Skymone »

Jeg ville lige give en opdatering på status på denne post.
Min lille Nøffe var i behandling 2 gange med antibiotika, fordi han blev ved med at have det meget skidt pga. blærebetændelsen. Den sidste uge begyndte det så at blive bedre, men han pev stadig, når han skulle tisse, på trods af smertestillende. I dag har han så været ved dyrlægen og er blevet opereret - det viste sig, at stenen havde flyttet sig fra blæren og ned i urinrøret, og den var 0,6cm diameter, så det er jo klart, det gjorde så ondt!
Stenen er kommet ud nu, og Nøffe er ved at vågne op og virker til at have det fint ifølge dyrlægen.

Konklusionen er, at selvom jeg var en smule i tvivl i forhold til dyrlægen, så gjorde de det godt, og jeg er glad for, jeg valgte at blive ved den samme dyrlæge - Nøffe virker også til at være nogenlunde tilpas med personalet. Så Østergårds Dyreklinik i Tranbjerg kan altså anbefales af mig :)

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Blæresten - dyrelæge i Århus

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Dejligt med en positiv opdatering på Nøffe :)
Billede

Brugeravatar
Anne
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2521
Tilmeldt: tirs 18. okt 2005 20:11
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Blæresten - dyrelæge i Århus

Indlæg af Anne »

Godt det gik godt med ham :D
VH Anne
Den aller bedste Bare Anne, men på den gode måde :D

Billede

Skymone
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 10
Tilmeldt: man 13. maj 2013 08:50

Re: Blæresten - dyrelæge i Århus

Indlæg af Skymone »

Har forresten fået de her billeder fra dyrehospitalet - Lille Nøffe's røntgen foto fra først, jeg tog ham til klinikken - han fik en masse antibiotika, som ikke hjalp, og blev så opereret. Billede 2 er fra operationen efter, de tog stenen ud - som sad i hans urinrør. Han har det super godt nu, og er lige så fræk og opmærksomhedssøgende, som han altid har været - og er fyldt 4 år nu! :)
Tænker, det måske kunne være interessant for nogen at se - jeg var i hvert fald interesseret i al den info, jeg kunne få, da jeg fandt ud af, Nøffe var syg :)

Billede
Billede

Besvar