Mærkeligt hår i øjet

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Mærkeligt hår i øjet

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg har bestemt heller ikke tænkt mig, at han skal beholde håret i øjet, men har det vildt dårligt med tanken om at skulle hive det ud. Det må blive en tur til Thomas Evans eller en anden øjendyrlæge, der også kan fortælle mig, hvordan det videre kan forventes at gå med øjet. Hvis klumpen på et tidspunkt vil vokse, så skal den måske fjernes med det samme.
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Mærkeligt hår i øjet

Indlæg af Mysteries »

Vi vil meget gerne høre hvad du finde ud af :)
Christina

bitten
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 292
Tilmeldt: ons 4. jul 2007 23:51

Re: Mærkeligt hår i øjet

Indlæg af bitten »

Mine forældre har avlet schæferhunde. Og hos nogle af hvalpene, voksede der simpelthen hår ud af øjnene på dem, grundfæstet i en slags modersmærker. Altså bare enkelt hår, akkurat som på billedet. Vi fandt ud af at det var vores tæve som var bæreren af genet, for hun lavede flere hvalpe med fejlen. så du må hellere passe på med flere kuld på forældrene. Håber den lille får det ud igen ved en dygtig dyrlæge!

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Mærkeligt hår i øjet

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Den lille fyr har været til dyrlægen. Hun sagde det var ret ukompliceret at fjerne. Faktisk kunne hun gøre det i lokalbedøvelse. Det ville bløde, men hurtigt stoppe. Jeg har så valgt en anden løsning, der går ud på, at få ham kastreret, og så få fjernet klatten med håret medens han er i narkose. Hvis jeg skal have plads til ham, skal han være uden kugler, og jeg vil i hvert fald gerne beholde ham indtil øjet er fint efter operationen, og jeg er sikker på han er helt i orden.
Dyrlægen har set det før, og siger at det nogengange kan sidde på hornhinden, og så er det langt mere risikabelt at fjerne det, da man risikerer at beskadige øjet. Hun mente heller ikke det var arveligt, men han skal jo så alligevel ikke lave babyer. Håret sidder pt, så det ikke rører ved øjet. Hun syntes han skulle vokse lidt, inden han skulle kastreres, selvom han vejer 530 gram, og selvom testiklerne er der.
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Mærkeligt hår i øjet

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Bumle er nu 4 måneder, og vejer over et kg, så i dag har han været hos Trine Cramon og blive kastreret, og få fjernet den spøjse lyserøde hud i øjet. Han havde i mellemtiden groet tre hår i hårsækken. De rørte ikke ved hornhinden, men må have været irriterende for ham, når han skulle blinke. Han har udviklet sig godt, og er blevet en fin lille mand. Dog var han så dominerende, da han flyttede fra sin mor, at han rejste børster og klaprede tænder af Sigurd, der de første dage boede i et hjørne (sigurd var 8 måneder). En dag havde Sigurd så taget til genmæle, flænset Bumles øre og taget styringen. Så Bumle har sig et nærmest todelt øre. Nu venter han på dameselskab, og det tror jeg han bliver god til, så dominerende han er :) Skal se om jeg kan få taget et billede af ham senere, når han er lidt mere vågen. Han har den mest fjollede hvirvel foran det ene øje, men er rigtig sød :hjerte Hvis ikke de har fortrudt, så tror jeg han skal bo hos min tidligere kollega, som fik en hununge fra mig for nylig. Det var dem der havde købt to "hunner" i en dyrehandel, hvor den ene var en han som døde, fordi den var alt for lille til at blive taget fra sin mor.
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Mærkeligt hår i øjet

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Sådan her ser Bumle ud i dag. Det er fire uger siden han blev kastreret og fik ordnet øjet, og det ser rigtig fint ud. Han hygger sig med to af mine gamle hunner i øjeblikket. Han har opført sig rigtig pænt overfor dem, selvom det er første gang han går med hunner, og de har accepteret ham. Min kollega har i mellemtiden fundet ud af, at to marsvin er nok for hende, så nu overvejer jeg, hvorvidt og hvornår han skal sættes til salg. Han skal i hvert fald ikke ud til hvem som helst. Han er så sød, og er blevet et flot dyr i mine øjne. Måske ender jeg med at beholde ham. Hvem ved?
Billede
Billede
Bumle fra den side, hvor der var hår i øjet. Det ser helt normalt ud. Hans øre der til gengæld ikke pænt efter hans slåskamp med Sigurd, da han var lille.Se den fjollede hvirvel han har i det gyldne lige foran øjet. Hvad pokker skal han med den? :lol:
Billede
Jeg synes han er et smukt dyr :hjerte
Billede

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Mærkeligt hår i øjet

Indlæg af Ulla »

Jeg syntes at han ser rigtig fin ud, men du har jo også sådan nogen super flotte dyr.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Mærkeligt hår i øjet

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Tak Ulla :) Desværre har jeg bare lidt for mange af dem, men det er der jo mange af jer der kender :wink:
Billede

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Mærkeligt hår i øjet

Indlæg af Ulla »

Ja Rikke det er der nok, og jeg husker at du sagde til mig at jeg skal huske at begrænse mig. Men han er godt nok flot. Har du tænkt dig at udstille ham :?:

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Mærkeligt hår i øjet

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg skal i så fald lige først have hørt Eva Helgren, om hvor meget sådan et øre trækker ned i bedømmelsen. Jeg ved, at det trækker ned i Sverige, men er ikke sikker på, om det gør her. Ingen tvivl om, at han er et kvalitetsdyr, med super krop og pels. Han er også efter min superhun Klokkeblomst og Albus. De samme, som er forældre til min kastrat Cocio. Jeg har også de to andre brødre Finn og Lynet, så jeg vil egentlig helst finde et godt hjem til ham. Jeg skal bare lige tage tilløb :)
Billede

Besvar