Hævet øje, gennemsigtigt?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Hævet øje, gennemsigtigt?

Indlæg af kongnico »

Hej allesammen

Esmerelda, der er 2.5 år gammel, har fået et øje der ser ud som om det buler en lillebitte smule ud i forhold til det andet + virker lidt rødt ude i den hvide del af øjet, og er lidt mere gennemsigtigt end det andet.

jeg har forsøgt at tage et billede af hende, men har ikke et rigtigt godt kamera ved mig lige nu:

Billede

Vi overvejer at tage til dyrlægevagten, men jeg synes som regel det går galt - man ender hos en der intet ved om marsvin og sådan noget.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hævet øje, gennemsigtigt?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det kan være du skal finde en dyrlæge, som interesserer sig for øjensygdomme. Man kan nogengange se på klinikernes hjemmesider, hvad de forskellige dyrlæger er dygtige til. Jeg ville tage hende til dyrlæge :)
Billede

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Hævet øje, gennemsigtigt?

Indlæg af kongnico »

Hej Rikke tak for dit hurtige svar

Ville du tage hende til dyrlæge i aften / i morgen? ved vagtdyrlægen altså... Vi venter nok til i morgen og ser om det er blevet lidt bedre.

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Hævet øje, gennemsigtigt?

Indlæg af kongnico »

Det ser nogenlunde ligesådan ud, og vil meget gerne have et råd af jer mere erfarne herinde - bør vi skynde os til vagtdyrlægen eller kan det vente til på mandag :)?

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Hævet øje, gennemsigtigt?

Indlæg af Maria Voigt »

Det er umuligt, at sige noget ud fra billedet, men ud fra din beskrivelse, lyder det som glaukom.
Da du skriver, at øjet kun buler en lille bitte smule ud, er dyret ikke nødvendigvis smerteplaget. Hvis du gerne vil vente med, at tage til dyrlæge til mandag, bliver du nødt til, at holde godt øje med hendes adfærd og se efter om noget pludselig ændrer sig, da dette kan være tegn på, at det øgede tryk i øjet forårsager smerte.
Da marsvin er flokdyr, er de meget gode til at udvise normal adfærd på trods af skavanker, så du skal gøre op med dig selv, om du mener at kunne spotte et smerteplaget dyr.
Jeg kan anbefale dyrlæge Thomas Evans, som er dygtig og erfaren, men jeg ved at han, pga af sygdom, måske ikke arbejder i øjeblikket. På hans hjemmeside kan du finde et telefonnummer beregnet til akutte tilfælde.
Der kan være flere årsager til eksempelvis glaukom, og det er derfor vigtigt, at du vælger en dyrlæge, som enten selv er dygtig til øjne eller samarbejder med en der er.

Du kan google "øjendyrlæge" og finde en liste over Den Danske Dyrlægeforenings øjenpanel. De ved alle sammen meget om øjensygdomme hos hunde, men jeg kender ikke deres kendskab til marsvin.

God bedring med hende :)
Mange hilsener,
Maria Voigt

Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Re: Hævet øje, gennemsigtigt?

Indlæg af Ups »

Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men Pia Pedersen, Rødkærsbro http://www.dlok.dk/ er øjenpaneldyrlæge og dygtig til marsvin også :D
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Hævet øje, gennemsigtigt?

Indlæg af kongnico »

Yikes! Der røg min nattesøvn.

Well hun virker glad nok lige nu, meget sulten og sådan... Så vi holder meget godt øje med hende og skal nok løbe afsted hvis det bliver værre, og ellers kommer hun til dyrlægen mandag morgen. Desværre er det jo svært at se på de små dyr. Vi bor i Aarhus, så Rødkærsbro og Charlottenlund er et stykke at tage. Det er selvfølgelig det der sker, hvis det er nødvendigt, men Rødkærsbro er muligt ihvertfald, da vi har en bil :)

Jeg prøver lige at tage et bedre billede da jeg får et kamera i morgen, søndag. Så vil jeg gerne have en second opinion, men det er jo meget svært at se noget uden ordentlig behandling.

Besvar