Mut med "tørt" øre

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Mut med "tørt" øre

Indlæg af SigneKK »

Min kæreste og jeg har været på en uges ferie, og der har min søster passet vores små muttere.
Da vi kommer hjem, lægger jeg mærke til, at den ene hun (de går 2 sammen) har et helt tørt og skellet øre. Vi tager straks til dyrlægen og de kan ikke finde noget i huden på hende. Siger at hun har meget flot pels og hud, og tager alle mulige test for at se, om hun har noget utøj i pelsen - men intet resultat. De sætter hende alligevel i behandling og vi får nogle dråber, som vi skal smøre hendes øre med. Øret er nu 3 uger efter meget pænere - faktisk helt glat igen. Men til gengæld er hun nu begyndt at klø sig bag det samme øre og har derfor fået en bar plet og rød hud bag øret. Dyrlægen siger, hun ikke ved hvorfor, og at vi må prøve at smøre hende med det til øret en uge mere. Har nogen af jer prøvet noget lignende og hvad mon der er galt?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Mut med "tørt" øre

Indlæg af Lina »

du får lige smidt nogen spørgsmål :)

Blev hun testet for svamp?
Hvad er det helt præcis for nogen dråber?
Og hvad fodrer du med?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Mut med "tørt" øre

Indlæg af SigneKK »

Jeg ved ærligt talt ikke, hvad hun blev testet for, det sagde lægen ikke rigtig :/
Men øredråberne hedder Canaural og hun skulle ind til lægen af tre gange med en uge i mellem for at få en sprøjte med noget pencillin (fik sidste sprøjte i går)
Jeg fodrer med VitaKraft best for kids (mutterne er næsten 5 måneder gamle).

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Mut med "tørt" øre

Indlæg af SigneKK »

Gav svarene på dine spørgsmål dig nogen ide om, hvad det kunne være? :) Er lidt nervøs for min lille mut, selvom hun har det fint. Spiser og drikker som normalt og opfører sig præcis som hun plejer.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Mut med "tørt" øre

Indlæg af Lina »

nej ikke helt.. umiddelbart tænker jeg stadig om det kan være svamp,men det har jeg ikke selv haft inde på livet, så tør ikke udtale mig skråsikkert omkring det.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Mut med "tørt" øre

Indlæg af SigneKK »

Helt okay :)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Mut med "tørt" øre

Indlæg af Mysteries »

Hvilken race er hun? Nogle racer har tendens til tørre skællende ører.

Canaural er et ret all-round øremiddel mod både svamp, bakterier og mider, samt virker antiinflammatorisk (inflammation er hudens reaktion med rødme, varme, hævelse og smerte). Den "pennicilin" du har fået er nok ikke pennicilin i ordets forstand (for det er giftigt for marsvin), men jeg gætter på det måske er ivomec, et antiparasitært middel mod skab, siden hun skulle genbehandles med 1 uges mellemrum. På din kvittering fra dyrlægen burde du kunne se hvad hun er behandlet med.

Foderet burde være okay, i forhold til om det skulle være det der var skyld i kløen.
Christina

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Mut med "tørt" øre

Indlæg af SigneKK »

Hun er et helt almindelig glathårs kæledyr - kan det have noget at sige? Min anden hun er en sheltie, og hun har tendens til tørre fødder - men det har vel ikke noget med hinanden at gøre?

Okay, tænkte nok det var sådan lidt at skyde med spredhavl - faktisk sagde dyrlægen også efterfølgende, at de ikke vidste så meget om gnavere. Nice to know :(
Det er lige præcis Ivomec, der står på regningen :) er bare lidt i tvivl om, om det har taget det hele. Synes hun er blevet meget stille og træt siden hun har været alt det igennem. Og fordi jeg nu er ekstra oppe på mærkerne over, om hun er okay igen, så er jeg begyndt at lægge mærke til at de klør sig en del begge to (men mest hende). Har også en han gående ved siden af dem, så overvejer lidt om jeg skulle prøve at tage alle tre med til en anden dyrlæge, jeg har fået anbefalet, og få dem tjekket for en sikkerheds skyld?

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Mut med "tørt" øre

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Har du set den tråd, der hedder "foto arkiv" i sygdomskategorien?
Der har jeg lagt et billede af et øre med svamp.
Billede

SigneKK
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 18. sep 2012 12:03
Geografisk sted: Odense C

Re: Mut med "tørt" øre

Indlæg af SigneKK »

Det ligner meget det billede faktisk. Det var bare hele øret, der var helt tørt og skellet. Hun har sorte øre, så det var nærmest gråt.
Men nu er det fint øret - min eneste bekymring er, at jeg synes, hun er lidt mut, træt og stadig klør sig. :/

Besvar