Hård knude er sprunget!! Hvad tænker I?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Pia Brokær
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 21:37

Hård knude er sprunget!! Hvad tænker I?

Indlæg af Pia Brokær »

Hej alle.

For 5 dage siden opdagede jeg, at min lille Fnuggi på 4 år havde fået en stor hård knude under halsen (ca str. af en lille kastanje). Man kunne smutte med den under huden, og hun virkede ikke generet. Hun har spist fint, og ikke brokket sig, når jeg har rørt ved den. Jeg har så været væk et døgn, og troede faktisk det var en kræftsvulst af en art, som hun højst sandsynligvis skulle aflives pga. Da jeg kommer hjem opdager jeg, at den er blevet mindre (hasselnøddestørrelse) og at der er kommet sår på - dvs. den har været sprunget. jeg kan ikke se noget puds, kun en mindre bule, og en blodig sårskorpe.

Lyder dette som en byld? Såret lugter ikke, men det har selvfølgelig også lukket sig.
Hvis det er en byld, går den så i sig selv igen, eller skal den tømmes?

Kærligst,
Pia og mutterne
Shakira, In your dreams og Fnuggi.

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Hård knude er sprunget!! Hvad tænker I?

Indlæg af Eva »

Det lyder som en byld. Du skal rense "hasselnødden" godt med en mild klohexidinopløsning. Pil gerne sårskorpen af og tag en sprøjte uden nål og spul hulrummet rent. Husk at vaske hænderne godt og evt,. skifte trøje, da det nams der er inde i en byld kan smitte. Hold øje med at såret heler indefra og ud, og ikke bare lukker sig, for så kan bylden komme igen. Hvis den gør, så gå til dyrelægen og få dem til at fjerne bylden. Bylder kan hvis man er uheldig, sprænge indad, hvilket ikke er særlig fedt, når den sidder på halsen.

Pia Brokær
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 21:37

Re: Hård knude er sprunget!! Hvad tænker I?

Indlæg af Pia Brokær »

Dyrlægen konstaterede også byld.. Men har ikke tømt den. Der er ca. En lillefingernegls størrelse tilbage, med sårskorpe, og har har fået lidt antibiotika. Skal jeg tømme den lille bitte tilbageværende smule? Eller bør antibiotikaen kunne tage det?

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Hård knude er sprunget!! Hvad tænker I?

Indlæg af Eva »

Hmm. Prøv at ringe ned til din dyrlæge og hør ad. De må kunne give dig info om evt. rensning.

Pia Brokær
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 21:37

Re: Hård knude er sprunget!! Hvad tænker I?

Indlæg af Pia Brokær »

Nu gik der hul på den igen. Har prøvet at trykke og rense den med klorhexidin. Stakkels lille mut.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hård knude er sprunget!! Hvad tænker I?

Indlæg af Lina »

du skal ihvertfald IMHO tømme og holde den rent - ellers lukker den sammen og danner bare mere puds.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Pia Brokær
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 34
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 21:37

Re: Hård knude er sprunget!! Hvad tænker I?

Indlæg af Pia Brokær »

Pillede sårskorpen af i dag ... Og nu er der vidst ikke mere puds tilbage. Så nu får hun fred til, at såret kan hele. Knus

Besvar