Hvad er der med øjet?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Hvad er der med øjet?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Billede
Billede
Jeg mindes at have set et billede på et forum for længe siden af dette her, men kan ikke finde det, og kan heller ikke huske hvad det var.
Det er næsten som en blondekant i hendes øje. Intet snask, og hun virker ikke generet af det. Nogen der kan hjælpe?
Billede

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Hvad er der med øjet?

Indlæg af Ulla »

Hej Rikke på at gå ind på indlæget hævet slimhinde, det er også skrevet af dig, jeg ved ikke om det måske er det indlæg du husker? God bedring med mutten. :-|

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvad er der med øjet?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Hej Ulla.
Det er ikke det samme. Her er øjet ikke irriteret. Det er det når slimhinden er hævet :)
Et andet sted skriver de kalkaflejringer i øjet, men hvad mon det skyldes, og går det mon ud over synes?
Billede

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Hvad er der med øjet?

Indlæg af Ulla »

Hej Rikke! hvis du går ind på Kongelundens dyreklinik Aps, så står der noget om kalkaflejring af øjet under marsvin, jeg håber at det kan hjælpe dig, der er også et billede eller 2 af det.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvad er der med øjet?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Tak Ulla :) Desværre kende de ikke årsagen, men der er noget der tyder på, at hun har hypercalcæmi, gigt eller dårlige nyrer, hvis jeg skal tro en anden side, som dog ikke er om marsvin :(
Billede

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Hvad er der med øjet?

Indlæg af Ulla »

Det er jeg ked af, jeg håber det bedste for dig og din mut.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hvad er der med øjet?

Indlæg af Mysteries »

Det er knogledannelser i øjet. Mette Rueløkke fortalte mig engang at man har fundet knoglemarv inden i de små streger du kan se. Det starter altid yderst i øjets kant og kan brede sig fra små fine streger til brede streger, og kan også bugte sig lidt som det ses her. Nogle gang er det kun en lille plet på 1 mm, andre gange er det hele vejen rundt langs øjets kant. Det er noget der kommer med alderen og jeg oplever det mere hos de ældre marsvin, men har haft enkelte hvor det nok er startet ved 2 års alderen.
Det undrer mig at du ikke har set det før Rikke, da du har væsentligt flere marsvin end mig, og jeg har oplevet det hos nok 15-20 % af alle mine dyr. Jeg er så vant til at se knogledannelserne i øjnene, at jeg sjældent påtaler det længere, men vi ser det vist også på udstillingerne, og jeg ser det på klinikken. Af mine nuværende 6 marsvin har Lucky det på begge øjne, men kun en lille plet i hvert (nederst i det ene og ude i siden i det andet).
Så vidt jeg ved er det ikke problematisk på nogen måde, og ingen af mine marsvin har nogensinde haft gener af det, ejheller virket hæmmet på synet. Har dit marsvin nogen andre symptomer siden du er ude i at tænke for meget kalk i blodet, gigt eller dårlige nyrer?
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvad er der med øjet?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Tak for svaret Christina :) Det er første gang jeg har set det på både mine og Camillas marsvin, og der har da været nogle stykker. Prima er 3,5 år, og det har udviklet sig henover efteråret.
Grunden til at jeg nævner hypercalcæmi, nyrer eller gigt er at jeg har læst om det hos mennesker, hvor de skrive, at hvis det skal behandles, så skal man behandle den underliggende tilstand. Der er mange andre ting, der kan være årsagen til at de danner de små kalkflager, og der er åbenbart flere typer. Det er ikke fordi hun på andre måder virker syg, men hun har en gang imellem en lyd, når hun trækker vejret. Som en bussemand i næsen, uden at hun er snottet, og uden at jeg med øret på hendes mave kan høre noget på lungerne. Den kommer og går, og har været der længe. Da der også står på siden, at flagerne kan bryde ud af et hul i hjerteklappen, så tænker jeg, at hun lige skal ned og lyttes på, og have et generelt helbredstjek. Hun er en "lettere" buttet satindame på 1400g. Det regner jeg ikke med hun ville være, hvis hun havde nyreproblemer. Hun har iøvrigt haft kalkmangel for 1,5 år siden under drægtighed.
http://www.sygdoms.com/12/2012/01/hvad- ... ojet-.html
Billede

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Hvad er der med øjet?

Indlæg af Isa/De La Creme »

Jeg har haft en del igennem årene. Det er gerne på ældre dyr (minimum 3 år) og det har aldrig været generende på dem. Ej heller har jeg, i hvert fald selv, kunne se en sammenhæng mellem disse øjne og specifik sygdom. Dog har min erfaring vist at dyr med disse øjne ikke hos mig har levet mere end højst et år mere,- som et tegn på alderdom.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

bitten
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 292
Tilmeldt: ons 4. jul 2007 23:51

Re: Hvad er der med øjet?

Indlæg af bitten »

Åh, ja. Det har mange af mine også haft. Mette Rueløkke har forklaret mig det samme. Det er ikke farligt, og ikke generende, for det vokser ikke ind over pupillen. Een af mine der havde det, blev 10 år, og begyndte at få det som 5 årig, så det behøver ikke at betyde at de er ved dårligt helbred, eller ikke bliver gamle heldigvis.

Besvar