Gangbesværet og (let) diarr├®

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af kongnico »

Hej allesammen

De sidste par dage, har min gamle han, Ferdinand, haft problemer med at gå rundt - det er som om han halter lidt når han skal hoppe, og er ikke meget for at gå alt for meget rundt. Han er ret gammel (5 år), så jeg tænkte ikke først over at han var lidt inaktiv (det har jo også været varmt, og mine to ret friske hunner har også været helt flade), men har i løbet af igår og i dag holdt øje med ham konstant, og han er gangbesværet og har ikke været oppe på nogen ting endnu... han plejer ellers at hoppe op på nogle brædder vi har, når han er sulten, og gå rundt og grynte. Samtidig har jeg opdaget, da jeg samlede ham op for at undersøge ham, at noget af hans afføring virker lidt tynd i det. Det er ikke slemt, der er ren del almindelige pøller, men samtidig er der også lidt brunligt afføring i hans bagdel, som virker meget tyndt. Skal siges, at de får masser af c-vitamin (Tima-C, tilskud på lidt agurk, græs på denne årstid, etc), så jeg tror ikke på vitaminmangel.

Han virker sulten nok, kommer (langsomt og lidt humpende) når der er noget godt i farvandet + spiser piller og hø (jeg giver ham ikke andet, tænker det er bedst med maven?), og brummer også når man aer ham og sådan, så humøret virker fint nok. Men de går jo og snyder, de små dyr.

Jeg tænker på om de to symptomer kan have noget med hinanden at gøre? Jeg kører ham ud til Nordre Dyrehospital i Lystrup i morgen, og så må vi se, men jeg er, selvom jeg er en voksen mand på 31, på grådens rand, og vil derfor gerne have alle de råd jeg kan finde... tit kan dyrlæger være lidt hårde i filten mht. hvad der skal ske.... I ved hvad jeg mener :)

med venlig hilsen

Nicolai

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af Lina »

åååh det kan være mange ting jo... lige fra noget i den lette afdeling til den tunge.

Det kan sådan set være noget så simpelt som forstoppelse - det er nemlig muligt at have, og stadig have passage til 'noget' af pøllemængden (det gælder alle racer). Han kan osse have f.ex. noget gigt. Har selv en 6-årig trunte, som havde en meget hård start på livet... og hun døjer med at få gang i motorikken, hvis hun sidder stille for længe.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af kongnico »

Tak for det hurtige svar... dyrlægen mente at han måske havde noget blærevejsbøvl, fordi vi opdagede at hans penis var lidt rød og hævet, og han går og tisser på sig selv. Nu er han blevet sendt hjem med noget Baytril og noget probiotisk fiberpasta (glemt navnet) - så må vi se om det virker... han lader til også at have tabt sig, så bekymringen er stor her i huset, selvom han var for fed før, og nu er normalvægtig godt og vel (900 gram, men han er en lille han). Nu lader vi ham lige få kuren og prøver at fede lidt op på den lille fyr, og så må vi se om humperiet bliver bedre. Surt show, jeg hader når sådan et lille umælende dyr lider, men sådan er det jo med de marsvin :)

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af kongnico »

Jeg har også for en god ordens skyld smidt mit gamle c-vitamin ud, og købt noget nyt... i morgen vil jeg undersøge om han har noget siddende der bagi, som giver ham problemer :)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af Mysteries »

Hænger penis ud? Jeg tænker bare at hvis han har penisfremfald, så kunne det være det der gjorde ondt når han gik og fik ham til at humpe. Hvis den hænger ud og er hævet og tør, så kan han sættes i blød i lunt vand indtil den er opblødt nok til at kunne skubbes ind igen, evt. med noget gel af en art til at smøre (eksplorationsgel eller glidecreme f.eks.)
Christina

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af kongnico »

Hej Mysteries

Nej ikke umiddelbart, men der er en del smegma på den, som vi fjerner. Han virker ikke som om der er den vilde bedring siden i fredags, men han kommer dog stadig ud midt i buret en gang eller to (f.eks. gryntede han løs og humpede ud i buret for at tage af madskålen). Han virker dog mest tilpas med at gemme sig lidt, men stikker hovedet frem når der er mad i farvandet.

Jeg spekulerer på om han har problemer med B-vitaminer - han har tidligere haft lidt svært ved at få fat i sine vitaminpøller, og jeg har ikke set ham spise en længe, men det kan jo være svært at opdage - kan man prøve at give ham tilskud af den slags, og hvad er det man giver? Guinealynx siger bare "complex b-vitamin" opløst i vand, men jeg har det lidt svært ved bare at hakke en b-kompleks vitapille til mig selv, og give ham det. Er det virkelig fremgangsmåden?

kærlig og stadig meget bekymrede hilsener fra Nicolai

Ravnagers
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 22. jun 2012 14:30
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af Ravnagers »

Man kan få nogle b-vitamin dråber på apoteket :)
Susan

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af kongnico »

Cool... jeg er selv vegetar, så kunne sikkert have godt af dem også ;) Det kan vel ikke rigtigt skade hvis man holder sig til 25 mg per dag, som foreslået her: http://www.guinealynx.info/impaction.html (ved godt at det ikke er impaction han har, der var ingen pøller bagi da han blev checket sidst).

Jeg begynder dog at tendere til et dårligt ben af den ene eller anden grund... men nu får antibiotikaen lige lov at virke, men man er jo ret pylret - specielt når han virker glad nok!

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af kongnico »

Lige en update, og et par spørgsmål!

Han virker glad nok, og humper lidt omkring - det er meget meget svært at se om det er begge ben eller kun det ene - men det er som om han gerne vil støtte på begge bagben på en gang, og det må dyrlægen så lige finde ud af med noget røntgen eller lignende. Han er kun 4.5 så det er efter min mening for tidligt bare at give op, specielt når han nu godt vil spise, men bare helst ikke vil bevæge sig alt for meget. Men nogen id├®er til hvad der kan være galt?

Hvis det skulle være, at det ikke har noget med et dårligt ben at gøre - kan det så skade at give ham B-vitamin opløst i vand, og I så fald, hvor meget skal jeg give ham? Jeg forestiller mig at der skal meget lidt til når det er så lille et dyr... måske en halv pille opløst i et par mililiter vand, som han så får med sprøjte?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af Mysteries »

Prøv at søge på Becoplex på vepps.dk (det online veterinære lægemiddelkatalog).
Umiddelbart ville jeg tro man bør gå efter den lave dosis til fjerkræ, som er angivet på vepps.dk (0,5 ml) med mulighed for at fordoble den i svære tilfælde. Det kommer til at passe meget godt med de 25 mg pr. kg. du nævner (en hurtig hovedregning får mig frem til ca. 30 mg pr kg, når det er Becoplex og med en dosering af 0,5 ml pr. kg). Det er meget muligt at dyrlægen har Becoplex at give som injektion eller evt. til oral brug (jeg har arbejdet et sted hvor det blev blandet i baytril mikstur så de også fik et B-vitamintilskud, og det var jo oralt).

Synes det lyder som en god id├® med røntgen!
Christina

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af kongnico »

Hej her er en opdatering med lidt gode og dårlige nyheder

Dårligt først: Han har åbenbart gigt den lille fyr, og endda ret slemt. Det går en del op og ned for ham, og lige i dag er det særlig slemt, mens han har haft det bedre siden min sidste post. Kan man gøre noget for et marsvin med gigt? jeg tænker nogle gigtpiller eller noget, og har på Peter Gurneys side (http://www.oginet.com/pgurney/oldage.htm ) fundet dem her: http://www.amazon.co.uk/Potters-3386166 ... B0013G6RMU

Er der nogen der har nogle gode råd til det?

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af kongnico »

skal lige siges at dem der vist ikke kan købes i danmark, men der må vel være noget lignende :)

kongnico
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 7. mar 2012 15:27

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af kongnico »

Nu har vi haft ham ved dyrlægen, som har givet ham noget Loxocam som han skal have for at se om det kan hjælpe ham... Hvis det ikke virker er der vist kun en udvej, men en del af løftet ved at skaffe sig et marsvin er jo at gøre det bedste for dyret, så sådan bliver det. Men nu prøver vi lige Loxocammen først 14 dages tid for at se om det er noget der får ham tilbage til sin normale personlighed igen (hvorefter dosis skal sænkes hvis det er relevant).

Stakkels lille fyr... gode råd søges hvis der er andet man kan gøre. Vi har syet en varmepude med nogle ris og et viskestykke, som han virker ret tilfreds med at ligge på også.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Held og lykke med han :hug Jeg kan desværre ikke hjælpe, da jeg ikke har prøvet at have et marsvin med gigt, men det er interessant at følge med på sidelinjen, hvis man på et tidspunkt skulle komme i den situation. Du må meget gerne fortsætte med at skrive, hvordan det går med ham :)
Billede

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Gangbesværet og (let) diarr├®

Indlæg af Ulla »

Jeg håber det bedste for dit marsvin og dig. jeg vil [-o< en lille bøn for jer

Besvar