På sammenbruddets rand..

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

På sammenbruddets rand..

Indlæg af Cillecc »

Hej alle i dejlige mutte-mennesker :)
Jeg står nu desværre i den situation, at mine 4 marsvins ringorm er vendt tilbage for 3. gang siden august/september sidste år. Jeg blev rigtig ked af det da jeg fandt ud af det, og min første tanke var, at nu skulle de aflives. Jeg kan tydeligvis ikke finde ud af at komme af med det selv, og jeg synes det er synd, at de skal blive ved med at gå rundt med det, og desuden gå igennem stressen ved badningen og tørringen. Men på den anden side elsker jeg mine 4 drenge rigtig højt, og da de kun er 2 år gamle, vil jeg jo helst gerne kunne beholde dem i mange år endnu. Eller så mange år de vil lade mig have dem i hvert fald..
Jeg føler mig enormt splittet.. Ville ønske, at der var nogen der kunne hjælpe mig med behandlingen af dem, så jeg vidste, at de ville få den ordentlige behandling og blive raske. Men jeg ved jo også godt selv, at der ikke er nogen der vil tage syge dyr hjem til sig af frygt for, at deres egne vil blive smittet.. men øv hvor ville jeg ønske.. Så kunne mit værelse også få en ordentlig hovedrengøring, så risikoen for gensmitte ville være minimal...

Men hvad ville I have gjort? Håber I kan give mig nogle gode råd, for jeg er selv meget i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre... er ved at blive lidt desperat :(

Knus og kram fra cillecc
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: På sammenbruddets rand..

Indlæg af Mysteries »

De gange du har fået det på dine dyr, er det da blevet dyrket hos dyrlægen så det helt beviseligt er ringorm? Jeg tænker bare om det mon kan være noge helt andet.
Christina

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: På sammenbruddets rand..

Indlæg af Cillecc »

vi har haft dem til dyrlægen flere gange, og dyrlægen kan ingenting se.. men kan ikke rigtig se hvad det ellers skulle være.. får også selv noget udslæt der kun kan fjernes med svampedræbende creme, så er ret sikker..
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: På sammenbruddets rand..

Indlæg af Lina »

jeg tror christina mener om der er blevet taget et skrab, som så er blevet dyrket i petri-skåle eller whatever, sådan at man kan sige helt sikkert hvad der er i huden.
Altså ikke bare 'kigge med øjnene'.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: På sammenbruddets rand..

Indlæg af Mysteries »

Ja lige præcis. Du kan gå til dyrlægen og bede ham/hende om at foretage en dyrkning af skæl og hår fra de områder du mener er ramt af ringorm. Den skal vise positiv inden for 12 dage, hvis de med garanti har ringorm. Du kan dog risikere den viser negativ, selvom de har det, hvis nu du har fået taget prøvematerialer fra et sted hvor der ikke er ringorm. Derfor vil man ofte tage fra flere steder med symptomer. Man børster gerne lidt skæl og pels ned på dyrkningsmediet med en ren tandbørste (sådan gør vi i hvert fald på mit arbejde). Du kan muligvis også få din egen læge til at hjælpe dig med en dyrkning af det udslæt du selv får, så I kan finde ud af om der er tale om ringorm som du og dyrene hele tiden smitter hinanden med. Aner ikke hvordan man gør med mennesker, men det kunne da være :)
Er det ikke ringorm men mistanken stadig går på en eller anden type svamp, kunne man sikkert sende prøvemateriale til et større laboratorium og få identificeret svampen, så man kan behandle den mere målrettet.

Er skab blevet udelukket fra starten af? Det ville godt nok være lidt atypisk hvis det kommer og går (mest det med at du oplever perioder uden symptomer, hvis jeg har forstået dig ret), men jeg synes det er vigtigt at det er udelukket.

Og endelig kunne det jo være at det "bare" er lidt skæl eller tør hud...
Christina

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: På sammenbruddets rand..

Indlæg af Cillecc »

inden første behandling blev der taget skrab.. den meldte negativ.. De har ingen sår eller noget og der var ingen mider at "se" ifølge dyrlægen.. den ene af mine hanner taber pels på maven... men de har kun skæl på fusserne.. og så klør de sig en del..
Jeg ved ikke om der har været pauser i det... har bare været langsom til at opdage det tror jeg.. Der er gået lidt tid fra behandlingerne til at skællen er kommet tilbage. Og det bliver ikke værre på nogle af dem, undtagen ham der har mistet noget pels på maven.... plus at dyrlægerne gav mig en anden slags shampoo her sidst, som skulle hjælpe.. Men det gjorde den desværre ikke.. skællen forsvandt en tid men vendte så tilbage..
Sidste gang jeg var til lægen med mit udslæt sagde hun at det godt kunne være ringorm.. men at hun ikke ville tage skrab på nuværende tidspunkt, så det er muligt. :/
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: På sammenbruddets rand..

Indlæg af Mysteries »

Har du haft nogen marsvinefolk til at se på det? Jeg kunne virkelig godt tænke mig at se det, men vil selvfølgelig ikke have dem ind i huset, hvis det nu er ringorm. Hvis du har mod på det, må du gerne komme forbi mig i Glostrup, evt. i morgen, og så ser jeg på dem udenfor. Så kan jeg bedre råde dig til om du skal omkring dyrlæge igen eller om der er tale om mere harmløst skæl. Du er selvfølgelig også velkommen på mit arbejde (dyreklinik i Kbh), til en grundigere undersøgelse og evt. dyrkning for ringorm, men så skal du selvfølgelig betale for en konsultation og de tests vi udfører. Man kan undersøge hud og pels på flere måder: skrab, tapetest og dyrkning af skæl osv. Skrab bruges til at diagnosticere skab, hvor tapetest og dyrkning er til svamp, evt. tape for at se mider (men tror næppe man finder skabmider på en tapetest).
Jeg kan ikke lade være med at tænke at det bare er skæl og tør hud, hvilket kan forklare hvorfor badene ser ud til at virke men det så kommer igen efter noget tid.
Send mig en pb, hvis du vil have mig til at se på dem, så finder vi ud af noget.
Christina

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: På sammenbruddets rand..

Indlæg af Mysteries »

PS: skal måske lige sige at jeg jo altså ikke er dyrlæge, men bare veterinærsygeplejerskeelev. Og det er ikke sikkert jeg kan fortælle dig hvad dine marsvin fejler, men måske kan et par friske øjne alligevel hjælpe på det.
Christina

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: På sammenbruddets rand..

Indlæg af Cillecc »

Har skrevet en pb :D
Billede

Besvar