dør mit marsvin snart? ;(

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

sira666

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af sira666 »

så har jeg været til dyrelæge... jeg har fået nogle dråber til mit marsvins øje... "Fucithalmic" til at dryppe i øjet 2 gange dagligt første uge... og "Hydrocortison med Terramycin og Polymyxin-B" til at dryppe 2 gange i øjet dagligt anden uge... lægen mener det er noget betændelse... noget der sku til at heale igen... jeg sku gi den idag når jeg kom hjem og i aften... men jeg er dårlig til det :( underligt at det ikke ku være flydende... bulen hun har er en talg-knude som hun ikke ku gøre noget ved pga hun de gik på ferie i morgen og hun sagde "vi kan ikke bare gå på ferie og sige her er et marsvin med et hul i" så...

sira666

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af sira666 »

#-o kom til at sende 2 gange

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det er rigtig dejligt at høre, at du har været til dyrlæge med positivt resultat :) Det med øjet bliver jo sikkert Godt igen efter behandlingen, og Det er også godt, at det bare er en talgknude, og ikke en kræftknude hun har. De fleste gange mine har haft en talgknude, er der af sig selv gået et lille hul i den, som man kan presse talg ud af, hvis knuden virker spændt og stor. Jeg kan tage et billede af det på et af mine dyr. Det lever de i de fleste tilfælde helt fint med. Kun i et enkelt tilfælde har jeg været ude for, at den blev ved at vokse, uden at der gik hul. Da fik jeg dyrlægen til at spalte den og trykke talg ud. Der er nu et lille åbent, rundt hul, hvor det kan komme ud, hvis den bliver meget fyldt med talg :)
Billede

sira666

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af sira666 »

oka så måtte jeg lige spørge min mor om hun havde en ide om hvorn det sku gøres med den øjendims... så må min lille snehvide så vende sig til at bli lagt ned på siden når hun får det for ellers kan jeg ikke rigtigt :( selvom jeg ikke kan li at ligge hende sårn ned på siden...

oka det var også lidt underligt... det er første gang jeg nogensinde sårn rigtigt spiser foran mit marsvin... så mens jeg sad og spiste lassagne på værelset så kiggede hun sårn op på mig og så ud som om hun slet ikke turde bevæge sig... hun sad helt stift og så op på mig som om hun tænkte "åh nei... der er intet andet end det hun kan spise... hvis hun ikke er mæt efter det blir jeg sikkert det næste" da jeg så er ved at bli færdig med den 5-10 minuter senere begynder hun så at drikke som jeg tror hun sku til bagefter... men mit kat har opført sig sødt overfor hende... selv mens hun var i en kasse... han gloede stift på hende men angreb ikke... hun er self kommet i et rigtigt bur men... katten kan godt finde på at glo lidt for så at gå igen uden videre... i vinters da hendes søster også var i live ville jeg lige vise katten hva det var for nogle dyr så han ikke så, så nysgerrig ud... så jeg tænkte "søsteren er den roligste hende får han nok mindst jagt-instinkt over" jeg sætter så marsvinet ned på gulvet 1 meter fra ham mens jeg self vogter over hende og er klar til at standse ham hvis der sku ske noget og hun er stillet helt ind til mig så det ikke ligner at hun og jeg har self også en hånd på hende hele tiden... katten begynder at se nysgerrigt på marsvinet med hovedet lidt tættere på og ligepluseligt laver marsvinet et ryk på hovedet og katten løber ud af rummet så hurtigt han kan... lidt efter kommer han hen til døren til køkkenet igen men tør ikke gå ind selvom marsvinet altså var 5-7 meter fra døren... jeg tar marsvinet og sætter hende ud i buret igen og først der tør katten gå ind i rummet igen o.o jeg kan godt se et marsvin kan være skræmmende overfor en kat 8) mener... moren til de 2 gik efter struben? :lol: særiøst? XD
sorry for ekstra historier men det er da sjovt? :roll:

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af Mysteries »

Godt at høre at du har fået behandling til dit marsvin. Ja det er noget sjovt noget med øjendråber, som i virkeligheden er salve og ikke dråber. Så må man holde øjet spærret op med tommel- og pegefinger på øjenlågene (uden at røre øjeæblet selvfølgelig) og så lægge en stribe salve på øjet. Det er noget fedtet stads, og husk at vaske hænder bagefter da din egen hud også kan optage det, og det er jo ikke lige meningen :)

Sød historie med katten. Katte kan godt nogle gange være nogle værre bangebukse overfor et stort dyr som et marsvin (eller en kanin), men andre katte som er vant til at jage vil måske nok se det lille marsvin som et spændende stort bytte.
Christina

sira666

Re: dør mit marsvin snart? ;(

Indlæg af sira666 »

Mysteries: det er netop derfor det er så sjovt... han er dobbelt så stor som andre huskatte... han har lange ben og lang hale og lang krop... han kan hoppe ca 2 meter op(måske mer) og slagter alt levende han ser han går enda grassat på ens arme nogen gange... men alle insekter... alle fugle... alle mus... han dræber alting han ser og lader det bare ligge så vi nogen gange om sommeren kan se tons vis af døde fugle... jeg har ikke set musene for de ligger ved brændet og i garagen som jeg sjældent kigger ved... men ellers dræber han alt han ser... også er han bange for et marsvin :lol: aligevel tænker jeg at jeg skal være ekstra på udkig hvis der sker noget om natten... deres jagt-instinkter blir meget kraftigere om natten... hvis han også kommer ind i nat finder jeg en nøgle så jeg kan låse, for katte er snu nok til at finde ud af hvorn man åbner et bur... i hvert fald hvis man gir dem nok tid... men han har højst kigget på marsvinet... også mens den var i en kasse... kassen var åbent selvom det ikke var meningen katten sku ind og kigge... marsvinet så skræmt ud og jeg undersøgte self om han havde gjort hende noget selvom det ikke lignede... han havde bare stået og kigget men jeg tror han ved hvor meget skæld ud han ville få hvis jeg så han gjorde hende noget... derfor stoler jeg ikke på ham hvis jeg er langt væk... men det er altid hyggeligt når rovdyr ved de ikke skal røre de små byttedyr... selvom mit marsvin er en meget nervøs en som jeg tror selv min kat kan se er nervøs med alle de små hurtige bevægelser hun laver...

hun blev hakket meget på af sin mor og sin søster... de lod hende aldrig spise af foderet mens de stod der og lod hende aldrig få noget af det grønne jeg proppede ned... så jeg var nødt til enten at ta de 2 andre op i et stykke tid så hun ku nyde det eller tage hende op så hun ku få grønt men det blev normalt de 2 andre der kom op for hun var ikke meget for at spise fra hånden hvad hun stadig ikke er... hun har også mange bide-mærker i ørene... det havde hendes søster aldrig hendes mor lidt men det var jo også moren der hakkede mest på hende... aligevel var hun i sidste ende altid en mors pige der altid flygtede ind under moren selv da hun var 2-3 år gammel... jeg tænker de andre ku mærke hvor nervøs hun var og de derfor hakkede på hende... jeg er måske lidt glad for at søsteren døde først for det gir hende mulighed for at lære jeg ikke er så slem... og gir mig mulighed for at mærke at hun ikke bare prøver at komme væk og prøver at komme ned i buret igen hvor hun kan gemme sig i huset til de 2 andre enten har taget det andet hus eller hun blir jaget ud af huset igen af en af de andre... siden hendes søster gik bort har hun villet meget mere op... selv hos dyrelægen sku hun helt op til mig bagefter... mener... jeg havde lige holdt hende så dyrelægen ku proppe farve i hendes øje og bagefter holdt hende så der ku tages prøve af knuden... aligevel ville hun helt op... ingen tegn på at ville ned i kassen... hun er meget tydelig med hva hun vil... vil hun op vender hun sig mod mig så tæt på hun kan komme og kigger op... nogle gange med potten op af mig... vil hun ned blir hun rastløs og begynder bare at gå hen imod det sted hun mener at hun skal hen som fx hun gerne ville i kassen så kravlede hun bare stift derhen selvom hun var hos mig der altså var 0,5 meter over kassen :? dyrelægen spurgte også om hun havde tabt sig for hun virkede tynd... sagde jeg syntes hun virkede tyndere oppe omkring rygraden men jeg glemte at sige at hun var tyndere da hun var yngre pga moren og søsteren... så i forhold til dengang er hun stadig tyk... det var også skræmmende så meget tykkere hun blev efter moren var væk... moren ville nærmest ha al mad for sigselv... søsteren fik lov at tage lidt men ikke hende her... hun blev jagtet ned i det andet hjørne... nogle gange var man heldig at ku smide mad ned til hendes hjørne men ofte kom moren hurtigt og ville ha det...

Besvar