Dyr i pelsen.

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
mama

Dyr i pelsen.

Indlæg af mama »

voers lile marsvin son er født 20 oktober 2011 har fået dyr i pelsen.
det er sådan nogle små aflange dyr som ligner lidt en mini larve (pølse formet) da han selv er lysebrun måske det der hedder nugat er de ikke til at tage et billede af de er nemlig samme farve som hans pels.

Hvad kan det være og hvordan kan jeg fjerne dem. Jeg har lige badet ham og gjort et andet bur klar til ham og det gamle bur vil så blive vasket/skoldet af.

de klør tydeligvis da han bider sig selv i ryggen og bider os hvis vi kæler/klør ham i de områder hvor de er. Han bider ikke hårdt han napper bare lige sådan for at markere at det vil han ikke have.

mama

Re: Dyr i pelsen.

Indlæg af mama »

størrelses mæssigt er de som mider men jeg synes ikke det ligner mider ellers.

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Dyr i pelsen.

Indlæg af Isa/De La Creme »

Det lyder som lus. Hvis det er skal han behandles med frontline som kan købes fx på apoteket. Men det er IKKE den type man bruger til hund og kat. Det er for stærkt til vores marsvin. Denne mindre stærke udgave fås i en slags pumpe så det også er lettere at fordele i pelsen.

Har selv en gang fået dyr hjem med lus og der var frontline pumpen yderst effektiv.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

mama

Re: Dyr i pelsen.

Indlæg af mama »

Jeg kan ihvertfald konatstere at badet ikke har hjulpet, efter at han er blevet helt tør er han begyndt at bide sig selv igen. Og når jeg kigger efter så har han stadig levende dyr i pelsen.

Det der frontline kan det købes på alle apoteker og hedder det noget specielt ud over frontline? Jeg vil jo helst ikke risikere at få noget forkert med hjem.

Jeg synes dog ikke de ligner dyre lus helt, men det er en del år siden jeg sidst har stået med et dyr som havde lus og dengang var det en rotte. Han fik frontline ComboVet til kat det var det jeg dengang blev anbefalet til ham, men det var sgu noget krads noget at give ham.
Men jeg har ikke styr på om lus på rotter og marsvin skal se ens ud. Det er første gang jeg er stødt på sådan nogle her.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Dyr i pelsen.

Indlæg af Lina »

lusene skulle meget gerne være artsspecifikke.
hvad har du badet ham med? hvis det bare er almindelig shampoo, så har det jo ingen effekt whatsoever på 'ubudne gæster'.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Dyr i pelsen.

Indlæg af Mysteries »

Hvis han klør og bider sig, kan du jo gå til dyrlægen for at blive helt sikker på hvad det er han har. Men ja, det lyder som lus, som kan behandles med Frontline Vet spray, som kan fås i håndkøb. Læs indlægssedlen nøje og følg instrukserne som til hund og kat, dvs. med den dosering der står pr. kg. Sprayen er mild sammenlignet med pipetterne, og kan f.eks. anvendes til hvalpe og killinger fra de er 2 dage.
Alternativt kan dyrlægen udskrive Stronghold, som er pipetter og receptpligtigt. Det tager ikke alene lus, men også skab og andre mider. Jeg kan ikke anbefale en behandling med Ivomec, også receptpligtigt og fungerer nogenlunde ligesom Stronghold mod skab og andre mider, men gives enten som injektion eller oralt. Det er min erfaring at det slet ikke har samme effekt på lus, muligvis fordi lusene lever mere i pelsen end på huden.
Christina

Besvar