Medicin hver dag-fair ?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Medicin hver dag-fair ?

Indlæg af Isa/De La Creme »

Min Marie er 3,5 år gammel. Stor, tyk, dejlig pige på lidt over 1600 gram.
Hun har ensidig kronisk bronkitis. Det fik hun konstateret efter et check hos dyrlægen. Hun havde lydt som en kaffemaskine i 2 uger men der var ingen tegn på sygdom, snot eller lign. og pludselig gik det væk. da jeg før har haft snøvlere i sommetiden tænkte jeg så ikke mere over det.
Men jeg nævnte det så for min dyrlæge i forb. med noget andet og hun mente bestemt det skulle tjekkes. Og så fik hun diagnosen og dok dyr sagde jeg havde været heldig i de 2 uger hun snøvlede (hun har ikke snøvlet siden).

Det betyder at Marie ikke kan trække vejret dybt nok i den ene lunge. Så man kan tydeligt høre på det ene næsebor at det er 3-4 snif, snif og så et laaaangt snifsuk. Udover det har jeg intet bemærket på hverken hendes adfærd, madglæde eller andet. Fin pels osv.

Status er så hun skulle have medicin morgen og aften i 2 uger for at se om det har en effekt ( hun skal til 2 ugers check på tirsdag). Det smager ikke grimt (i starten tog hun det helt frivilligt fra sprøjten). Men nu er hun begyndt at blive irriteret over det. Da dyrlægen sagde hun skulle have medicin 2 gange om dagen troede jeg ikke det var i en så lang periode. Og virker medicinen skal hun formodentlig have det on/off resten af sit liv.

Jeg har aldrig haft et dyr med en kronisk tilstand. Og jeg er i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig til det nu. Jeg har ærlig talt ikke lyst til at skulle give medicin 2 gange om dagen til et dyr som ikke vil have det. På den anden side er jeg i dyb moralsk tvivl da Marie er så godt i stand. Ja hun er tyk men hun holder sig, er flot og tyk i pelsen, ingen alderdomstegn, flirter med en han jeg har på ferie her osv. osv.

Meninger ønskes gerne. Også erfaringer fra andre der har haft kroniske lidelser der skulle medicin behandles.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Re: Medicin hver dag-fair ?

Indlæg af Ups »

Jeg har det sådan lidt både og :?
Jeg har jo Silke, som det tog meget lang tid, før jeg fik hendes tillid ( ca 1┬¢ år). Hun blev så bidt ved øjet for 3 uger siden. Hun har fået medicin m.v og det har bragt hende tilbage til udgangspunktet, som er sky og bange :(
Nu er der så problemer med hendes øje og jeg har taget den beslutning, at skal hun i behandling igen, bliver hun aflivet.
Det gør så ondt se, hvordan hun igen gemmer sig i hus og bag Oda :cry:
SÅ med hende ville jeg ikke.
Havde det været Bøvs, som elsker at være i hænder uanset hvad du gør ved ham, så ville jeg bestemt overveje behandling :wink:

Så i min verden må det komme an på det enkelte dyr og dens tillid til sit menneske :)
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Medicin hver dag-fair ?

Indlæg af Mysteries »

Jeg vil også mene det er individuelt om dyret skal udsættes for det eller ej. Man kan vel sammenligne det med diabeteskatte eller dyr med gigt. Sålænge hun trives fint med det ville jeg gøre det. Hvis det skal til at blive en daglig kamp og han begynder at frygte dig, så synes jeg grænsen er nået. Du kan måske tilsætte noget lækker smag til medicinen, f.eks. ribenasaft eller noget velsmagende the (estragon duftede altså godt, og mit ikke-spisende marsvin Adele kunne vist godt lide det).
Christina

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Medicin hver dag-fair ?

Indlæg af Isa/De La Creme »

Tak for jeres svar. Indtil videre har hun slet ikke ændret adfærd for mig eller noget. Hun er som Marie altid har været både psykisk og fysisk. Imorgen skal hun til check for at se om medicinen overhovedet har hjulpet. Hvis den har vil jeg bestemt fortsætte så længe hun er så ok med det som hun har det.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Besvar