Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

skovly16

Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af skovly16 »

Hej, jeg er ny her inde og søger hjælp og viden hurtigst muligt!

Jeg har en meget gammel dreng som jeg er meget sikker på har lungebetændelse. Ville det kunne betale sig for ham at vi prøvede at kurere ham med medicin, eller ville en aflivning være bedst? Grunden til at jeg er i tvivl er at han er så gammel at han med sikkerhed ville være død for længst hvis han levede i det fri. Og da han oveni har dårligt nedsat syn og efterhånden ret stive led er jeg virkeligt usikker på om det rigtige for ham er at leve videre?
En anden ting er at jeg for halvandet år siden satte ham sammen med en yngre dame så han kunne få noget ordenligt selvskab. Det skal siges at han heller ikke kan lave babyer længere og har ikke kunnet det siden han blev sat sammen med sin veninde. Men i så fald har jeg hørt at lungebetændelse er meget smitsomt hos marsvin, og selvom hun på ingen måde viser tegn på sygdom ville jeg høre om jeg skal gøre noget?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af Lina »

Lige for en ordens skyld, så kan du aldrig aldrig aldrig være sikker på at et marsvin er infertilt - medmindre det er blevet kastreret/steriliseret. Tro mig, der er lavet ret så mange upskuld med pensionisthunner, fordi man har troet at hannen eller hunnen ikke kunne mere.

Mht. selve hannen, så er det noget jeg personligt ville vælge at få dyrlægen ind over, inden jeg besluttede mig. Som regel er lungebetændelse rimeligt enkelt at medicinere på.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

skovly16

Re: Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af skovly16 »

Så blev jeg det klogere. ang. sammensætning.
Jeg kontakter min dyrelæge i morgen, men vil gerne høre om der en der kender en dyrelæge i Århus området der er specielt god inden for gnaver/marsvin? En der kan anbefales til nettop dem?
Og imellemtiden, indtil jeg har fået ham til dyrelæge, er der så noget jeg selv kan gøre??
Hans helbred daler med lynets hast og jeg bryder mig ikke om at se hjælpeløst til. :cry:

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af Cavies »

Det bedste du kan gøre er at kontakte vagtdyrlægen, så han kan komme i behandling hurtigst muligt!
Nina Nielsen
Billede

skovly16

Re: Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af skovly16 »

Han fik sprøjten med det samme. Heldigvis kunne dyrelægen sige at pigen han havde gået sammen med ikke fejlede noget. og hun er nu sat sammen med min anden dreng - han er kastreret - og en yngre pige. Og det ser ud til at gå fint mellem dem.
Det er aldrig sjovt at skulle sige farvel til dem, men er lettet over at det er overstået.
Udover at sørge for varme, læ og et tørt sted, er der så andet man kan gøre for at forbygge at den slags sker?

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af Cavies »

Blev han aflivet pga lungebetændelse?
Nina Nielsen
Billede

skovly16

Re: Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af skovly16 »

Ja, jeg spurgte min dyrelæge om jeg kunne sætte pigen over til de andre uden fare når jeg kom hjem, eller om det var bedst at vente. Han mente at der ikke var noget problem i at sætte dem sammen. Hun fik tjekket vejrtrækning, normal hjerterytme, om der var flåd fra næse, øjne osv.

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af Cavies »

Det må have været en meget slem lungebetændelse, siden i vælger aflivning fremfor behandling. :(

Jeg tror ikke du skal være bekymret for smittefare. De få gange jeg har haft et dyr med lungebetændelse, har det ikke smittet til andre dyr, selvom de gik sammen hele tiden.
Nina Nielsen
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af alatind »

I og med at han var meget gammel, så har hans immunsystem sikkert været svækket. Trist at han måtte aflives. Men godt at høre at det er gået godt med at få nye venner til den efterladte hun.

Med hensyn til at forebygge den slags, så er marsvin meget følsomme overfor temperaturskift, og derfor egner de sig heller ikke til at bo udendørs om vinteren og i de perioder hvor temp. falder til under ti grader. Og har man dem ude, så er der en hel række ting man skal sørge for for at de har det optimalt. Hvor har du dine marsvin til at stå?
Hilsen Line Tind

skovly16

Re: Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af skovly16 »

Om vinteren har jeg dem til at stå indendørs, da vejret blev bedre begyndte jeg at have dem ude om dagen og inde om natten og nu har jeg dem til at gå ude om dagen og i et skur der bygget op ad vores eget hus så der er ikke koldt om natten, men heller ikke lige så varmt som indenfor. De dage hvor der er meget blæst lukker jeg dem ikke ud på græs men plukker det til dem. Den gamles sygdom er sikkert startet i det jeg begyndte at sætte dem ud om dagen, men så først tegn for kort tid siden og lod derefter være med at sætte ham ud om dagen. Fra den ene dag til den anden stoppede han med at spise og lå på det samme sted længe af gangen og da jeg kørte til dyrelægen med ham kunne han knapt nok gøre andet end at blinke og trække vejret - hvilket var svært for ham :(
Jeg har aldrig prøvet at have et marsvin der blev så sygt så hurtigt, og har aldrig haft problemer med at sætte dem ud før.
Hvordan gør du når du skal vende dine til at gå ude?

skovly16

Re: Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af skovly16 »

Cavies skrev:Det må have været en meget slem lungebetændelse, siden i vælger aflivning fremfor behandling. :(

Jeg tror ikke du skal være bekymret for smittefare. De få gange jeg har haft et dyr med lungebetændelse, har det ikke smittet til andre dyr, selvom de gik sammen hele tiden.
Jeg tror at i dette tilfælde ville behandling bare forlænge hans lidelse, ellers havde det helt sikkert også været det jeg havde prioriteret! Det er aldrig sjovt at skulle sige farvel, men i enkelte tilfælde er det bedre for dyret end at prøve at holde det i live.
Og jeg er glad for at du har oplevet at det ikke har smittet de andre. Håber at det er det samme hos mine, men holder nu alligevel øje med hende et stykke tid :)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af Mysteries »

skovly16 skrev:Om vinteren har jeg dem til at stå indendørs, da vejret blev bedre begyndte jeg at have dem ude om dagen og inde om natten og nu har jeg dem til at gå ude om dagen og i et skur der bygget op ad vores eget hus så der er ikke koldt om natten, men heller ikke lige så varmt som indenfor. De dage hvor der er meget blæst lukker jeg dem ikke ud på græs men plukker det til dem. Den gamles sygdom er sikkert startet i det jeg begyndte at sætte dem ud om dagen, men så først tegn for kort tid siden og lod derefter være med at sætte ham ud om dagen. Fra den ene dag til den anden stoppede han med at spise og lå på det samme sted længe af gangen og da jeg kørte til dyrelægen med ham kunne han knapt nok gøre andet end at blinke og trække vejret - hvilket var svært for ham :(
Jeg har aldrig prøvet at have et marsvin der blev så sygt så hurtigt, og har aldrig haft problemer med at sætte dem ud før.
Hvordan gør du når du skal vende dine til at gå ude?
Jeg kan jo ikke lade være at tænke på hvor møghamrende koldt det er i øjeblikket her i Kolding: de har slukket for varmen på vores værelser (i hvert fald i min fløj), så jeg fryser konstant, men værst aften-morgen. Spørgsmålet er om det er for koldt for dem ude/i skur stadigvæk? Det er jo en åndssvag sommer vi har, med super varmt vejr den ene uge og koldt den anden. Prøv at kontrolveje dem for at se om de taber sig gradvist og mærke på deres fusser om de er meget kolde. Det kunne være tegn på at de ikke trives ude endnu, altså ikke kan holde varmen endnu. Og så ellers masser af halm til at varme sig i og tørt bundlag.
Christina

Brugeravatar
NannaJ
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 288
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af NannaJ »

Mine mutter går udenfor de dage, hvor temperaturen ligger over 10 grader.
Du kan evt. tjekke DMI og vejret for din egen by, ikke bare region, men selve byen - det plejer jeg at gøre - så er man "sikker" på at natten heller ikke bliver for kold.
Man kan selvfølgelig aldrig gå 100% ud fra at det passer, men det er en fin måde at kontrollere det lidt på. :)

skovly16

Re: Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af skovly16 »

det vil jeg tjekke. det med fusserne og vejret. De har det tørt og masser af halm og huler.
Men tak :D

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Lungebetændelse hvad kan jeg selv gøre??

Indlæg af Marsvin »

Temperaturen har været nede på 5,0 grader i Albertslund (checkede lige memory/hukommelse på termometer med udesensor, som har været nulstillet da jeg frøs gevaldigt da jeg var på natpisser med Futte). Det er alt for koldt til at have marsvin ude, som ikke er vant til det. Ikke at jeg vil anbefale at have marvin ude hele året, da de IKKE danner underuld.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Besvar