Hjælp!! Vil ikke spise

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af Mysteries »

Jeg er ved at være desperat nu, og har brug for alle de råd I kan komme på.

Min CH-teddy Adele på 2,5 vil ikke spise. Min kæreste Henning opdagede det mandag aften (jeg selv er i Jylland i hverdagene på skole, så han passer dem), at hun tog fat i grøntfoderet tyggede lidt og spyttede det ud. Det lød som klassisk tandproblemer, og da en af mine andre marsvin skulle have fjernet en blæresten tirsdag, bad jeg ham tage Adele med også og forelægge dem problemet. Hun er blevet kigget i munden, først uden narkose, derefter i en let narkose, så de kunne se munden ordentlig efter. Der var hverken tandspidser eller læsioner på tungen, så hun kom hjem igen og Henning gik i gang med Critical Care tvangsfodring og Bio Lapis efter mine instrukser. Men han havde svært ved at få noget i hende (det er jo ikke let når man ikke er vant til det), og i løbet af onsdag ville hun slet ikke røre noget, hvor hun før godt ville spise lidt græs osv. Så torsdag kom hun tilbage på klinikken, selvom dyrlægen, min chef, var syg, men i det mindste kunne veterinærsygeplejersken så sørge for fodring, give vand og give væske under huden, samt tage røntgen billeder. Her opdagde de også at hun faktisk havde en temperatur på 40,5. Der var intet at se på røntgenbillederne, andet end en helt tom mave, så hun blev sat på baytril (pga. feberen og dermed mistanke om infektion) og de fortsatte med at tvangsfodre osv. fredag, indtil jeg selv kom hjem og kunne tage over.
Jeg aner ikke mine levende råd. Vi kan ikke finde en forklaring på at hun ikke vil spise. Jeg har tænkt nyresvigt, og det er der jo ingen vej tilbage fra, men prøver at få hende vendt i løbet af weekenden, inden jeg giver op. Hun har haft et kraftigt vægttab, især den seneste uge: 200 g på en måned (ud af 1200) og de sidste 100 er sket i løbet af den sidste uge. Jeg havde godt lagt mærke til at hun tabte sig lidt de foregående uger, men ikke ellers bemærket noget (måske fordi jeg har været mere fokuseret på Isbjørn på 4,5 der tissede blod i 14 dage og altså havde en stor blæresten. Han har det heldigvis bedre nu, selvom han var slemt påvirket tirsdag pga. narkosen).
Jeg tvangsfodrer med Critical Care og Bio Lapis (begge med ekstra C-vitamin), giver væske under huden, har fået fat i B-vitamin, som skulle stimulere appetitten, og har givet en injektion af det her til formiddag (men kun halv dosis af hvad der stod til mink og fjerkræ - marsvin var ikke nævnt i indlægssedlen, så jeg turde ikke andet end at starte forsigtigt ud. Det er det der hedder Becoplex Vet, og jeg har givet 0,5 ml i dag). Jeg lokker med alt muligt grønt (og jeg har ret meget normalt, + har hentet forsk. frugt og plukker naturgrønt). I går forsøgte jeg med vandmelon og hun spiste faktisk flere små tynde flager uden skal. I dag vender hun hovedet væk hvis jeg lægger vandmelon foran hende.
Hun har stadig feber (over 40, hvor de normalt burde have max. 39,5 efter hvad jeg kan læse mig til).
Jeg har også tænkt på at det kan være varmen, og der er sørget for en blæser til at stå og køle lokalet lidt ned, vinduerne står åbne og jeg lægger køleflasker ind i buret, som hun kan ligge op ad.

Har I nogen råd? Enten til hvordan jeg får hende i gang igen (hvis nu I har et eller andet der har virket fantastisk for jer), eller til hvad det kan være der har fået hende til at stoppe med at spise.
Christina

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af Saturn »

Åh hvor gør det ondt at høre. Jeg vil først nævne, at jeg intet kan hjælpe med, men at det til gengæld fuldstændig ligner det tilfælde, jeg havde med vores berømte og nordiske mester Cirkeline. Hun blev også røgentfotograferet på Københavns dyrehospital og var derudover til flere dyrlægebesøg, uden at de kunne finde andet end at hendes tarmsystem var gået i stå. Jeg tvangsfodrede hende i knap 1 måned inden jeg måtte give op. Jeg prøvede også med alt muligt ligesom dig, peberfrugt, melon ... osv. og hun nippede og vendte så hovedet væk, åh hvor jeg husker det.
Dit tilfælde gør mig bare så ondt at høre, for jeg husker den kamp og det håb jeg prøvede at opretholde. Jeg beklager, at jeg kun kan give denne triste version fra min side. Mange kram herfra.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Åh det gør mig ondt Christina :hug
Jeg har desværre ikke nogen gode ideer. Synes absolut det lyder til at i gør alt hvad der kan gøres. Lad os håbe det er en infektion, der har gjort hende for dårlig til at spise, så baytrillen kan få bugt med den. Krydser alt hvad krydses kan for din Adele [-o<
Billede

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af Maria Voigt »

Det lyder som en rigtig fortvivlende situation :(

Har nogen dyrlæger nævnt forstyrrelser i GI-hormonproduktionen? Jeg sidder netop nu begravet i GI-fysiologi, og efter at jeg havde læst dit indlæg, var mine tanker straks på de vigtige GI-hormoner.

Noget, der både giver feber og nedsat ædelyst er en infektion i maven/tyndtarmen, som kan hæve produktionen af gastrin, som nedsætter mavens motilitet og øger produktionen af H+-ioner og dermed sænker pH (altså overproduktion af "mavesyre"). Jeg har læst mig til, at skurken kan være helicobacter pylori. Behandlingen er antibiotika.

Hvis vi derimod går ud fra, at den øgede kropstemperatur skyldes varmen, og en infektion dermed ikke længere er med i overvejelserne, ledes mine tanker hen på nyresvigt. Ekskretionen af gastrin sker nemlig gennem nyrerne. Den lave pH i mavesækken vil igen give anledning til ringe ædelyst.
Har du prøvet at sammenligne hendes temperatur med den de andre i flokken har nu?

Til sidst er der cancer.

Så vidt jeg ved, kan s-gastrin måles i serum, så det bør kunne lade sig gøre, at af- eller bekræfte om det netop er her problemet stammer fra. Men hun er jo et lille dyr, og allerede svækket, så jeg kan godt forstå, hvis prøvetagning ikke er at foretrække.

Jeg vil gerne understrege, at dette er mine egne tanker efter ræsonnement, og at jeg ikke har praktisk erfaring med dette tilfælde. Årsagen til symptomerne kan sagtens være andre, end dem jeg har skrevet om.


Jeg håber at hun vender nu, når du passer på hende, Christina! Øko-mutte-heksen (a.k.a. Gitte B.) skrev en
gang, at estragon virkede appetitstimulerende. Det er da et forsøg værd :) (Hvis du ikke kan finde den frisk, ved jeg, at hun også gik meget ind for brygning af te på de tørrede urter).

Fingers crossed! :hug
Mange hilsener,
Maria Voigt

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af Mysteries »

Jeg har sammenlignet hendes temperatur med to andre hunner og de lå på 38,7 begge to, og hun er på 40,2.
Der er stadig ingen bedring i forhold til om hun vil spise. Jeg kan holde hendes vægt konstant når jeg tvangsfodrer hende, og jeg giver væske, men hun har ingen interesse i noget som helst af det jeg tilbyder. Det er virkelig frustrerende. Det virker bare som om hun har besluttet sig for ikke længere at spise. Hun er nærmest sig selv når hun er ude og blive nusset, og ligger og mutter. Hun virker ikke som om hun har smerter, og to dage på metacam hjalp heller ikke noget.
Hun er på baytril fortsat, i tilfælde af at det er en infektion. Mht. at udtage nok blod til at få serum til at sende til lab, så tror jeg ikke rigtig på det. Jeg mener, det kan være svært nok på en kat, så på et svækket marsvin - det tror jeg ikke er muligt.

Nogen der ved om de kan have kvalme? Der er ingen af bøgerne der foreslår at give kvalmestillende, men det ville man jo gøre ved hund og kat, hvis de nægtede at spise.
Christina

Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Re: Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Det lyder bestemt ikke rart, og gør mig enig med de andre i at det lyder som om i gør alt hvad der er muligt for hende. Jeg krydser i hvert fald alt hvad der krydses kan for at din lille pige kommer sig.
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af Anni »

da hun har feber, er jeg ret sikker på hun har en form for infektion. Sys dog det er underligt i ikke kan finde hvad det er, når i har taget så mange prøver,
det tegner desværre ikke ret godt. Mit forslag er at blive ved med at tvangsfodre hende, indtil baytrillen rigtig har fået fat. Hvis der ingen forbedring er, ville jeg personligt få hende aflivet, da der er grænser for hvor meget et lille dyr kan klare. Men krydrer fingre for at hun snart får det bedre. Du gør hvert fald hvad du kan. Mange knus herfra.
Agerskovs opdræt

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af Mysteries »

Jeg har hentet kvalmestillende (Primperan) på klinikken og hun har fået det i går aftes og i morges, men det har heller ikke fået hende til at spise. Hun har netop fået igen og jeg går nu og venter ┬¢-1 time på at det virker og jeg kan servere frisk grønt for hende, i håbet om at hun denne gang vil tage det. Jeg har lavet the på Estragon og givet hende. Den eneste lille bitte bedring jeg ser er at der nu kommer lidt indtørret afføring (men jeg tvangsfodrer jo også) og at hun nogle få gange virker ok med at drikke og ligefrem sutter estragon-the eller Bio Lapis i sig fra sprøjten.
Jeg snakkede med min chef i går og vi er blevet enige om at vi tager nye røntgenbilleder med kontrast tirsdag for at se om der er noget der blokerer. Hvis ikke der er ved jeg snart ikke hvad jeg skal gøre. Det kan jo ikke fortsætte sådan her, som Anni siger, det ville være synd for hende hvis jeg skal fortsætte med at tvangsfodre hende. Så det kan også godt være det er i morgen det ender. :cry:
Christina

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af Miss Sofie »

Ååååh Adele dog :cry:
Jeg håber inderligt i finder årsagen imorgen, så hun kan fikses :hug
Sofie
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af Mysteries »

Adele blev aflivet i dag.
Vi kom aldrig frem til hvad der var årsagen til at hun ikke ville spise. Vi droppede at røntgenfotografere med kontrast, eftersom der var begyndt at komme afføring igen, efter jeg havde tvangsfodret mere intensivt siden fredag, så hun da i hvert fald ikke var blokeret i tarmsystemet. Vi bedøvede hende for at inspicere mundhulen igen, for det tilfælde at vi havde overset noget. Der var intet at se. Vi kunne ikke mærke noget nogen steder, der kunne forklare hvorfor hun blev ved med at have feber og nægtede at spise. Måske havde hun en cancer af en slags? Vi snakkede om at tage blodprøve og sende til analyse, men der skulle bruges bla. 1 ml serum hvilket er en helt absurd mængde at skulle opnå på et dyr på 1 kg - vi ville måske skulle tage 6-7 ml blod fra hende.
Selvom hun i går og i dag drak mere villigt af sprøjten når det var væske jeg gav hende, nægtede hun fortsat at tage føde til sig. Hun kæmpede i mod når jeg gav CC, og når jeg satte grønt ind til hende efter hun havde fået kvalmestillende, gik hun frem og snuste nysgerrigt, hev nogle stykker op og bed også i noget af det, men lod det så ligge, uden at spise det.
Jeg synes ikke det var fair at blive ved at holde hende i live ved tvangsfodring, når vi ikke kunne finde en årsag eller noget at behandle hende for. Hun havde på dette tidspunkt ikke spist af sig selv i 9-10 dage. Så jeg besluttede at hun skulle have fred, når hun alligevel lå og var bedøvet. Hun blev kun 2,5 år.
Jeg vil savne hende helt utroligt meget. Hun var så smuk og dejlig, den bedste puttepige man kan forestille sig.
Christina

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af Miss Sofie »

Det er jeg virkelig ked af at høre.
Hun var bare en så lækker gris, og der var ingen tvivl om, at du var rigtig glad for hende.
Adele var grunden til jeg begyndte at kigge lidt på CH'erne :oops:

:cry: :cry: :cry:
Hvil i fred smukke Adele!
Sofie
Billede

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af Marsvin »

Øv :rip
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af alatind »

:( :hug
Hilsen Line Tind

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

:rip :hug
Billede

severins
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1162
Tilmeldt: tors 23. jul 2009 13:34
Kontakt:

Re: Hjælp!! Vil ikke spise

Indlæg af severins »

århhh øv øv christina det gør mig ondt ved at du var utrolig glad for hende.

Det er bare så hårdt at skal sige farvel :cry: :cry:

stort kram herfra :hug :hug

Besvar