Clamydia

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Lina »

jeg har en hvor man osse kan knuse pillen til pulver.. fik den af myrina.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Testen blev taget med en vatpindagtig en, som blev kørt rundt inde i øjet, til den havde suget væske op. Den blev så sendt til et laboratorium i Tyskland, hvorfra der kom svar en uge senere. Testen koster så vidt jeg husker omkring 600 kr. Jeg har tidligere hørt, at den kan være falsk negativ, fordi den er svær at dyrke, men synes også jeg har læst, at man er blevet bedre til at teste (muligvis en bedre metode).
Jeg fik besked på, kun at behandle med øjensalven, som er den Nina har nævnt, fordi mine dyr ikke har haft andre symptomer. Kun hvis de viste tegn på lungebetændelse, skulle jeg komme og få Ronaxan til lige præcis de dyr. Ikke til alle. Min dyrlæge har skrevet med Mette Rueløkke angående hvordan de skulle behandles. Mine skulle dryppes to gange dagligt i tre uger.

Nogen er af den opfattelse, at det vil vise sig indenfor fire uger, hvis ens dyr er smittet med clamydia, men jeg ved at der kan gå meget længere tid. Eksempelvis har en opdrætter for en uge siden fået det konstateret, selvom hendes dyr ikke har været i kontakt med andre (og ejeren har ikke pillet ved andre marsvin) siden udstillingen i DMK i midten af april. Jeg synes derfor det er meget relevant for alle at kigge dyr igennem for en sikkerheds skyld, så ikke man pludselig får sig en slem overraskelse, og så ikke vi går og spreder smitte til hinanden hele efteråret.
Billede

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Anni »

jeg vil stærkt råde folk til at få testet deres dyr hos dyrlægen. Sys ikke det er smart at begynde en behandling hvis ikke dyrlægen har testet ens dyr. Hva nu hvis det viser sig at være noget andet,
så har man behandlet unødigt.
Agerskovs opdræt

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Clamydia

Indlæg af Cavies »

Ja, jeg anbefaler også at man får sine dyr testet først. Jeg tror min dyrlæge har valgt at behandle med det samme pga. Losses tilstand. Hun har ringet til en ekspert i marsvin sagde hun, jeg spurgte ikke hvem. Og denne dyrlæge mente også mine dyr skulle i behandling med det samme. En prøve ville tage ca 1 uge at dyrke, og det ville Losse ikke kunne have ventet på. Og som tidligere skrevet kan prøven desværre vise et forkert svar.

Men ja, ingen tvivl om at jeg også mener at man i de fleste tilfælde bør tage testen først.
Nina Nielsen
Billede

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Cillecc »

Jeg tænkte på om de kunne have "det røde snalder" uden at det er clamydia?
Jeg har en han der har noget der "sidder fast" i det nederste øjenlåg. Man kan se det når man hiver ned i øjenlåget.. Men jeg mener bare, at han altid har haft det i de to år jeg har haft ham.
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Cillecc skrev:Jeg tænkte på om de kunne have "det røde snalder" uden at det er clamydia?
Jeg har en han der har noget der "sidder fast" i det nederste øjenlåg. Man kan se det når man hiver ned i øjenlåget.. Men jeg mener bare, at han altid har haft det i de to år jeg har haft ham.
Det kan meget vel være, at der kan være noget rødt af andre årsager end clamydia. Netop derfor er det også vigtigt, at der ikke bare behandles i flæng, fordi man bliver bange for, om det kan være clamydia :)
Billede

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Cillecc »

aah okay super :) så er jeg lidt mere rolig ;)
en af mine andre drenge har nemlig haft noget løbende næse og øjne, men det tror jeg mere er på grund af høet eller det savsmuld vi brugte. Det er i hvert fald blevet bedre, og næsen løber kun en gang imellem. Dyrlægen kunne heller ikke høre noget da jeg var til dyrlægen med ham..
Man bliver bare lige pludselig bekymret, når man finder sådan noget rødt i sin ene muts øje ;) Godt nok har jeg ikke rigtig tjekket deres øjne før, nu hvor jeg tænker over det, men de har aldrig været i kontakt med andre marsvin, og jeg har været til udstilling ├®n gang for halvandet år siden, og der havde jeg ingen dyr med og havde ikke kontakt med andre dyr. Så tænker at risikoen for at mine dyr har det er minimal.
Men puh, blev lige bekymret et øjeblik!
Og tak for hurtigt svar :) Håber at dine dyr hurtigt er klar igen :)
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg tror du kan være ganske rolig, når ikke du har kontakt til andre marsvin. Havde du derimod været på udstilling for nylig, eller havde haft mange marsvin og hunner i avl, ville jeg have fået det testet for en sikkerheds skyld :)
Mine dyr er ovenpå, men jeg tjekker Dem stadig løbende, for at være helt sikker på, at symptomerne ikke kommer tilbage, nu hvor de ikke længere er i behandling. Men jeg tror jeg er sluppet af med det :)
Billede

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Cillecc »

Lyder skønt, at du højst sandsynligt er sluppet af med det :D Og så uden at nogle af dine dyr er blevet alvorligt syge!
Krydser fingre for at alt fortsat vil komme til at gå godt med det hele :D
Og tusind tak for hjælpen :D
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Mysteries »

Rikke: har du links til steder hvor man kan læse mere?
Jeg kunne godt tænke mig mere præcist at høre om hvilke symptomer man kan se og om marsvinet kan kurerere sig selv før eller siden, eller vil blive ved at gå og være syg og smitte andre.
Jeg kan ikke lade være at tænke at det virker som et mere mildt angreb sammenlignet med de bestande hvor folk har mistet flere dyr.
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Christina jeg har ikke læst noget om, hvorvidt de kan kurere sig selv med tiden. Det meste jeg har læst gælder katte, da der jo ikke er forsket så meget i marsvin. Jeg vil godt ved lejlighed prøve at finde det frem jeg har læst, og linke til det, men jeg ved ikke hvor meget klogere man kan blive.
Det jeg ved er, at set i bakspejlet, så har et af mine dyr haft det mindst siden oktober, hvor jeg var til dyrlæge med et mærkeligt øje første gang. Dyrlægen vidste ikke hvad det var. Heller ikke efter at have beskrevet det i telefonen til en øjendyrlæge. Han blev dryppet med spersadex. Det hjalp lidt, uden at tage det. Vi blev enige om, at det lignede at der var noget han ikke kunne tåle, og lod det ligge. Ingen af de andre havde jo øjenbetændelse, så det var sikkert ikke smitsomt. I foråret kom endnu en gris til dyrlæge, fordi han så lidt rød ud nederst i øjet. Det samme skete denne gang, og med endnu en gris, og så var det at ham der havde gået med det fra oktober hævede op i det hvide i øjet, og at endnu flere begyndte at se kede ud af det, så jeg tog en hel kasse til dyrlæge, og fik testet den der så værst ud, som så viste sig at have clamydia.
Min teori er, at havde jeg ikke opdaget det, og det skal siges, at på de fleste kunne man slet ingenting se, før man fik trukket ud i øjet, så havde det været der til dyrenes immunforsvar var så langt nede, at de blev modtagelige for luftvejsinfektioner. Med andre ord, så tror jeg, at når en opdrætter angribes af clamydia, hvor han/hun mister en masse dyr, så kan det have været til stede i rigtig lang tid. Muligvis havde Ninas Losse, som hun fik af mig sidst i august det også med herfra. Det kan ikke udelukkes, at han har gået med det så længe, men at han nu er så langt nede, at der er stødt luftvejsinfektioner til.
Jeg ved godt dette er langt fra, hvad der før er luftet af tanker omkring sygdommen hos marsvin, men det er min oplevelse og mine tanker omkring det. Camilla har to dyr med clamydia, hvor den ene har været med mig på udstilling i april, og den anden er en gammel han, som går i buret ved siden af.
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Mysteries »

Tak Rikke :)
Jeg har i melletiden googlet lidt frem til at den type burde være selvbegrænsende indenfor 4 uger, og kan have en inkubationstid på 4-8 uger, med raske smittebærere imellem. Jeg synes det er svært at finde noget på nettet som ikke bare er forskning i selve bakterien og hvilke ELISA tests man kan lave. Dog har jeg noteret mig at testen ikke nødvendigvis viser om det er Chlamydia Psitacci (som er zoonotisk så vidt jeg kan se, men usandsynlig hos marsvin), eller Chlamydia Caviae også kaldet Chlamydia Psitacci GPIC strain.
Jeg har kigget øjne på alle mine nu, og har flere med røde posede slimhinder når først man får hevet ud i øjenlågene. Turen går selvsagt til klinikken i morgen tidlig (det er så anden gang i min 2 ugers ferie at jeg tager tilbage på arbejde...) så jeg kan få testet Pixie og Cassie, som er dem det ser værst ud på.
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Nu håber jeg ikke jeg har fået sat panik i jer alle sammen, men hvis ikke det er tilfældet, at mine dyr kan have haft det så længe, så må jeg jo have fået det med hjem fra en udstilling for nylig. Jeg ved dog med sikkerhed, at Camillas dyr ikke har været i kontakt med andre siden udstillingen midt i april, og derfor har haft det i to måneder før det blev opdaget(minus inkubationstiden).Jeg er i hvert fald spændt på, at høre hvad din dyrlæge siger Christina. Jeg tror ikke jeg kan forklare hvordan det ser ud bedre end det er vist på Ninas billede. Der må selvfølgelig godt være en rød kant nederst i øjet, men dette her er ligesom noget ekstra rødt væv, der er vokset op nedefra, som ikke er i et raskt øje. Tilsvarende kan det være øverst i øjet.
Billede

severins
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1162
Tilmeldt: tors 23. jul 2009 13:34
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af severins »

Hvem Camilla er det der også har det?

Jeg bliver da lidt bekymret må jeg indrømme og kigger øjne tit på mine dyr :)

Men hvis mine var blevet smittet på udstillingen i april ville jeg så ikke kunne se noget på dem nu?

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Clamydia

Indlæg af Cavies »

Jeg tænker at Losse måske kan have gået med smitten i lang tid, men at det først er nu han viser symptomerne?
Jeg ved ikke hvor længe de kan være smittede, før at de bliver syge af det.
Jeg ved ikke om Losse har haft det røde i øjnene i længere tid, jeg har bare først opdaget det nu.

Jeg tænker at hvis i andre ikke kan se noget på jeres dyr, når der er gået 4 uger fra de sidst var i nærheden af andre marsvin, så kan de ikke være smittede. Men jeg ved det desværre ikke.

Jeg syntes det er en lumsk sygdom som der desværre ikke er ret mange der ved noget om. Jeg har skrevet lidt sammen med Maria Hjort, og hun siger bla. at de skal have øjensalven i min. 14 dage. Så der har min dyrlæge taget fejl :(
Jeg syntes også det er noget møg at man ikke kan regne 100% med en test, medmindre den viser et positivt svar.
Nina Nielsen
Billede

Besvar