Clamydia

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Denne tråd er egentlig fortsættelsen af min tråd om hævet slimhinde, men jeg håber at overskriften kan få flere af dem der ved noget om det til at gå ind og læse tråden, og dele ud af råd og erfaringer.
Min dyrlæge har lige ringet med svar på prøven for Clamydia, og den var positiv. Egentlig er jeg lettet, fordi jeg nu ved hvad det er, og kan komme i gang med den relevante behandling. Der kommer selvfølgelig hverken dyr ud eller ind herfra, før de er raske og der derefter har været karantæne.

Dyrlægen har skrevet til Mette Rueløkke, for at få svar på, hvilken behandling mine dyr skal i, så ikke vi får gjort noget forkert. Er det ikke rigtigt husket fra tidligere tråde, at det er tre uger på baytril? Skal øjnene så samtidig behandles.
Please kom på banen med al jeres viden, så jeg kan komme i gang, inden de begynder at få andre og mere alvorlige symptomer [-o<
Håber virkelig Mette svarer hurtigt på dyrlægens mail.
Billede

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Clamydia

Indlæg af Cavies »

Jeg ved at øjnene skal behandles med en bestemt øjensalve, ved desværre bare ikke Hvad den hedder. Rigtig god bedring med dine dyr, selvom det er en meget kedelig diagnose er det rart at du nu ved hvad det er og finder den rette behandling. Det er heldigt at du ikke har mistet nogle af dine dejlige dyr, da jeg har hørt at det kan medføre dødsfald :( stort knus til dig søde.
Nina Nielsen
Billede

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Miss Sofie »

Prøv lige at høre til Annbritt.
Hun har vist erfaring med det!
Hos hende medførte det flere dødsfald ved ellers raske dyr.
Jeg krydser alt for at det hele går i orden igen :hug
Sofie
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Lina »

åååh hvor nederen da, Rikke :(

Krydser for at det ikke kommer til at gå så galt hos dig, som det er gået hos andre.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Clamydia

Indlæg af alatind »

ej sikke noget øv! Men som du siger så ved du nu hvad det er og du har jo opdaget det i den tidlige fase kan man formode ud fra de få symptomer dine dyr har.

Der bliver krydset for dig og flokken :hug
Hilsen Line Tind

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Tak for medfølelse og krydsede fingre :hug
Her er billeder af de fire jeg havde med til dyrlægen i tirsdags, hvor der også blev taget test for clamydia. Bare hvis nogen af jer oplever noget lignende på et tidspunkt (det ka ikke anbefales) :(
Billede
Carnival
Billede
Romeo
Billede
Magnum
Billede
Eddie
De her fire knægte er de værste. Mit problem er nu, at det kun er dem der er angrebet, der skal behandles. På mange af dem, er det næsten umuligt at afgøre om de er helt ok, eller om der er en lille snert af noget :roll: Det ville være nemmere, hvis det flød ud af øjnene på dem, men nogen kniber bare det ene øje i en gang imellem, eller man kan se den hvide hinde, og så er det lige jeg bliver i tvivl om, hvor meget det egentlig er normalt at man kan se.
Billede

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Clamydia

Indlæg af Cavies »

Det er svært at se noget galt på de 2 sidste dyr. Min hun Amanda har også den hvide hinde i bunden af øjet, m├®. Det har hun haft i minimum 3 år, og har fået af vide det er hængeøjne. Jeg tænker også at der var kommet andre symptomer hos hende eller mine andre dyr hvis det var chlamydia?
Nina Nielsen
Billede

severins
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1162
Tilmeldt: tors 23. jul 2009 13:34
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af severins »

Århh stakkels dig Rikke :(( håber de alle klare den nu når det er konstateret så hurtigt.

Hva får de det egentlig af??

Kan sagtens forstå det er svært når du kun må behandle når der er symtomer. Øv du ikke bare kan behandle hele flokken:((

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Clamydia

Indlæg af alatind »

Jamen jeg forstår ikke hvorfor du kun skal behandle de dyr med synlige symptomer... er det ikke frygteligt smitsomt?
Og jeg ville da blive helt skeløjet af at stirre på dyrene, hvis jeg skulle se efter sådanne små symptomer, og skidebange for at misse et dyr med symptomer. Det er jo en sygdom som kan dræbe :cry:

Jeg undrer mig over at du ikke kan behandle alle dyr på samme tid... hvad er grunden til det?

Jeg føler virkelig med dig, søde Rikke...
Hilsen Line Tind

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men forestiller mig følgende: jeg har måske et dyr, som ikke har symptomer på øjenbetændelse endnu, men vil få det om en uge, fordi det er smittet senere end de andre. Hvis jeg starter kuren i dag, er den færdig før dyret, som først bliver syg om en uge er færdig med sygdommen. Når jeg så stopper med kuren, inden dyret er færdigkureret, bryder lortet ud. Det er den eneste grund jeg lige kan finde, men jeg ved ikke om den har hold i virkeligheden.
Jeg har kigget alle dyrene grundigt i øjnene, og kan faktisk ikke frikende en enste med sikkerhed. Derfor er de alle i behandling. Det kan måske vise sig at være dumt, men misser jeg bare et sygt dyr, er det mindst lige så dumt, såvidt jeg kan se.
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Miss Sofie skrev:Prøv lige at høre til Annbritt.
Hun har vist erfaring med det!
Hos hende medførte det flere dødsfald ved ellers raske dyr.
Jeg krydser alt for at det hele går i orden igen :hug
Det var en rigtig god ide at høre Annbritt. Jeg skrev straks i går, da du foreslog det, og hun var meget hurtig til at svare :)
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Clamydia

Indlæg af alatind »

Tak for forklaring Rikke...
XXX :hug
Hilsen Line Tind

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Eva »

Krydser fingre for dig og mutterne. Knus :hug

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Lidt opdatering herfra.
Jeg har dryppet øjne på mutterne i en uge nu. Der har heldigvis ikke været andre symptomer, og jeg har ikke mistet nogen dyr. De tre værst angrebne kan man stadig se det på, men de andre ser fine ud. Jeg fortsætter selvfølgelig behandlingen som anvist, samt hyppig håndvask og rengøring af deres omgivelser.
Billede

severins
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1162
Tilmeldt: tors 23. jul 2009 13:34
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af severins »

Fantastisk det var super dejligt at høre:)))

Det lyder som om det er opdaget i tide og at det går fremad:))

Besvar