Clamydia

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Clamydia

Indlæg af Cavies »

Det er ikke selve chlamydia'en der gør at de eks. får luftvejsproblemer. Det er pga. at deres immunforsvar svækkes, så der tilstøder andre komplikationer til.
Nina Nielsen
Billede

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Clamydia

Indlæg af Maria Voigt »

Jeg er glad for, at I fandt ud af det Rikke. Og at behandlingen virker.
Det er nemlig rigtig vigtigt at understrege, at konjunktiva (slimhinden) kan hæve af andre ting end netop chlamydia, og at det generelt er et uspecifikt tegn på kronisk irritation af øjnene og kan skyldes allergi, irritation fra røg eller støv i omgivelserne og andre bakterier og virus. Men vi bør altid være opmærksomme på symptomerne, og om flere dyr i flokken viser dem.
Mange hilsener,
Maria Voigt

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

severins skrev:Hvem Camilla er det der også har det?

Jeg bliver da lidt bekymret må jeg indrømme og kigger øjne tit på mine dyr :)

Men hvis mine var blevet smittet på udstillingen i april ville jeg så ikke kunne se noget på dem nu?
Hej Camilla. Det er selvfølgelig lidt uheldigt jeg har skrevet Camilla, når der findes flere af jer :) Først har jeg bare omtalt hende som min veninde, da jeg ikke ved om det er tilladt at skrive om andre, som ikke er medlem af dette forum :)
Men det er ikke nogen hemmelighed. Det er Camilla Lyons (tidligere Lysel), som jeg havde tre dyr med for på den sidste udstilling i midten af april. De har nu været behandlet i to uger, og skal dryppes endnu en uge før de er færdige. Man kunne intet se på hendes dyr. Vi tjekkede dem bare for en sikkerheds skyld, og så var der altså to med præcis samme symptomer som på mine. Min dyrlæge valgte at give øjensalven til Camilla uden at dyrene blev testet, da det tydeligvis var præcis det samme.
Hvis dine dyr var smittede, ville jeg forvente at det kunne ses på dem nu, så jeg tror du kan være ganske rolig :)
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Mysteries »

Jeg har taget øjensvab på tre af mine og venter svar i løbet af et par dage. Jeg ville egentlig have taget af dem alle seks, da jeg ikke rigtigt synes jeg kan frikende nogen af dem, men så opdagede jeg lige prisen på den test og beherskede mig lidt... (Rikke, du har fået en rigtig god pris hvis du har givet 600 pr. stk). Når jeg ikke bare nøjedes med en, var det både af nysgerrighed, men også pga. muligheden for falsk negative svar. Det er ikke helt let at samle nok materiale på sådan en vatpind, når nu der ikke er flåd fra øjet.

Hvis testen er positiv, er behandlingen som refereret fra Rikkes dyrlæge (som jeg fik navnet på og ringede til), som har skrevet med Mette Rueløkke: dryppe med Terramycin Polymyxin B salve (receptpligtigt præparat) 2-4 gange dagligt indtil effekt. Som udgangspunkt behandler man alle med symptomer, men kan gå skridtet videre og sige alle som har haft kontakt til dem med symptomer, da de symptomer netop er så små og svære at se. Med en større bestand kan det være nødvendigt at systematisere det mere og sige at så drypper man f.eks. 3 uger for at være sikker på at alle er behandlet.
Christina

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Clamydia

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Christina har du taget billeder af øjnene? Ih det irriterer mig, at jeg ikke fik taget nogen, hvor man kan se det røde, inden det var for sent :roll:
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Clamydia

Indlæg af Mysteries »

Mine tre tests er negative, hvilket efterlader mig med sådan en blandet fornemmelse, for jeg kan jo se røde puffede slimhinder, og kan ikke være sikker på at de ikke er falsk negative. Jeg holder karantæne en måneds tid under alle omstændigheder - de burde kurerere sig selv med tiden og udvikle immunitet - og reagerer selvfølgelig med behandling hvis nogen får andre symptomer.

Her er billeder af de tre som jeg tog test fra:

Billede
Hun har egentlig hele vejen rundt.

Billede
Han har en flap øverst i øjet, ned mod øjenkrogen.

Billede
Billede
Hun har fatty eye i forvejen.
Christina

Besvar