Indadvente hår ved øjet?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Birgitte K

Indadvente hår ved øjet?

Indlæg af Birgitte K »

Jeg vil lige høre om man kan gøre noget ved hår der går ind i øjet?

Jeg troede, at øjet på min ene unge blot var et mælkeøje og det ville forsvinde af sig selv i løbet af et par dage. Men har lagt mærke til, at nogle af hårene nedenfor øjet går ind og generer ham i øjet. Og nu er det blevet værre. Øjet er også blevet rødt og hævet. :(

Kan der gøres noget ved det?

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Indadvente hår ved øjet?

Indlæg af Cavies »

Vaseline
Nina Nielsen
Billede

Birgitte K

Re: Indadvente hår ved øjet?

Indlæg af Birgitte K »

Det prøver jeg og håber det hjælper. for synes det ser meget slemt ud:-(

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Indadvente hår ved øjet?

Indlæg af Anni »

man kan også plukke øjen vipperne af,
det har jeg gjort af og til, hvis det har været meget slemt.
Agerskovs opdræt

Birgitte K

Re: Indadvente hår ved øjet?

Indlæg af Birgitte K »

Det er det nederste af pelsen der går ind i øjet og ikke øjenvipperne :( Det ser i hvert fald sådan ud.

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Indadvente hår ved øjet?

Indlæg af Maria Voigt »

Hej Birgitte,

Kan du evt. tage et billede af ungens øje, hvor kameraet er indstillet på makro (ikonet for dette ligner en blomst) og med blitzen slået til..?
At øjet er rødt og hævet er ikke noget godt tegn, og du bør søge dyrlæge. Lad ikke dyrlægen behandle med Fucithalmic uden nærmere undersøgelse, da der højest sandsynligt er et hornhindesår tilstede.

Det som vi ofte ser på ungerne kaldes trichiasis - ofte entropion-trichiasis. Entropion er når det nederste øjenlåg vender ind mod øjet, og trichiasis når øjenvippehårene gror ind mod øjet istedet for væk fra det. Det lader til, at mange unger vokser fra disse problemer, og det er derfor, at mange vælger, at plukke de generende hår væk. Det er vigtigt, at holde øjet fugtet med fx ZilkEye eller Lubrithal (på apoteket kan købes Viscotears i håndkøb, hvis dyrlægen holder fyraften), da det er smertefuldt for dyret, når hornhinden (den yderste hinde på øjet) irriteres. Er øjet ikke blot irriteret (dvs. med tåreflåd og evt kløe), men er der også rødt og hævet i hinden omkring, vil jeg anbefale at søge dyrlæge.
På længere sigt, er det ikke en holdbar løsning, at plukke hårene væk, da de vil blive ved med at komme igen, HVIS altså dyret ikke "vokser fra det".
Irritation af hornhinden kan give anledning til kløe, som påvirker dyrets adfærd så det klør sig og skader kan opstå og forværre situationen. Hårene kan også være så stive, at de i sig selv frembringer smertefulde sår på hornhinden. Derfor er det vigtigt, at fjerne årsagen til irritationen permanent. Ved trichiasis og distichiasis (enkelte hår) sker det fx ved, at dyrlægen fryser de enkelte hårsække (80 % succesrate).

God bedring med den lille :)
Mange hilsener,
Maria Voigt

Birgitte K

Re: Indadvente hår ved øjet?

Indlæg af Birgitte K »

Hov fik aldrig svaret tilbage på denne.

Hans øje er helt fint og normalt nu :D Heldigvis :)

Besvar