Aflivning?? Eller håb??

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Duddi

Aflivning?? Eller håb??

Indlæg af Duddi »

Hejsa (jeg er ny her og meget frustreret.)

Jeg har læst voldsomt meget om disse små "mus" -specielt herinde.
Jeg har en skøn, skøn dreng på tre år som intet spiser! Jeg har været til dyrelægen med ham, i fredags, hvor han fik klippet hans alt for lange fortænder ( pis! ) Hvis ikke han så ville begynde at spise igen, var jeg indstillet at han skulle ha en sprøjte af værste slags... Igår fandt jeg ud af at hvis jeg stak enden af et græsstrå ind i munden på ham, når han var klar, guffede han den i sig. I dag fandt jeg på at opbløde hans tørkost i vand ( så råd om opbløst og i sprøjte) og tvangsfodre ham med det, en anelse af gangen.
Min teori lyder på at hans hjørnetænder nu er vokset så lange at hans fortændernu ikke kan nå sammen, efter klipning, og han kan nu ikke selv trække maden ind i sin mund.

Erfaring og tanker ønskes om hvorvidt det lille skind har bedst af at blive sendt til de evige græsmarker, eller om jeg tålmodigt skal blive at tvangsfodre ham.

Hvor længe/meget skal han gumle, på feks græs, før han kindtænder blir slebet ned? Og
Hvor hurtig vokser han fortænder (så han igen kan bruge dem)"
Tænker så det knager og har tusind spørgsmål...

HJÆLP???

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Aflivning?? Eller håb??

Indlæg af Lina »

allerførst er det sgu ikke en sjov situation, du står i der :(

Men min første tanke er... om dyrlægen nu osse er kompetent på marsvin... der er skræmmende mange dyrlæger som ikke ved nok om marsvin, og som 'tackler' dem som kaniner.. og det går ofte galt så.
Det tænker jeg fordi det er SÅ sjældent at det kun er fortænderne som er et problem... og fordi i 99,9% af de tilfælde hvor fortænderne ER for lange, så skyldes det at det er kindtænderne som er et problem.

Mit bedste bud er at få en god marsvinedyrlæge til at kigge på ham, ├®n som ved hvad der skal kigges efter når det muligvis er et tandproblem. Her skal du lige huske at han ikke må spise noget i transportkassen, for sitter der snask i bisserne, så gør det dyrlægens job mere besværligt.

Hvorhenne i landet bor du? Så er der måske nogen der kan anbefale en god marsvinedyrlæge indenfor en fornuftig distance.

Du kan osse prøve at kigge om der allerede er anbefalet nogen i vores dyrlægekategori:
viewforum.php?f=23
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Aflivning?? Eller håb??

Indlæg af alatind »

Puha... det lyder desværre ikke så lovende... kiggede dyrlægen ikke ind på hans kindtænder?

Når et marsvin ikke spiser, så går det meget hurtigt ned ad bakke, og et par dage er allerede gået. Du skal virkelig gøre en enorm indsats hvis du skal få ham på ret køl igen, HVIS det er pga. kindtænderne, og han vil sandsynligvis ikke kunne slibe dem ned ved egen hjælp. Skvalderkål er godt, fordi det indeholder kisel, der har en slibende effekt, har jeg ladet mig fortælle.

En ting man kan genkende kindtandsforvoksninger på, er hvis dyret sidder og "smasker" og laver gabe-bevægelser når det spiser. Ørerne vipper også ofte når de smasker, og de bevæger tungen rundt i munden. Det skyldes at tungen kommer i klemme mellem kindtænderne, og det gør naturligvis ondt.

Vej ham, og se om han taber sig, på den måde kan du også se om han får nok føde, hvis han kun spiser det du fodrer ham med. Men uden nedslibning af tænderne vil han nok ikke kunne klare det. Og en sådan nedslibning er ikke så let, og skal gøres af en dyrlæge som har erfaring med det, for selv det mindste sår i munden kan også få dyret til at gå fra føden.

Ikke de bedste nyheder du kunne få, men desværre er tandproblemer noget vi alle frygter hos vores små brumbasser...
Hilsen Line Tind

Duddi

Re: Aflivning?? Eller håb??

Indlæg af Duddi »

Tak for jeres svar.
Mildt sagt er det en lortesituation jeg står i :cry:
Jo, dyrlægen havde godt fortalt mig om at problemet kunne være kindtænderne. Og at det så kræver en, mere eller mindre, eksperimenterende operation. At sådan et bette dyr skal i narkose kan jeg næsten ikke nænne..
Jeg kan næsten ikke få mig selv til at fortælle jer han næsten har gået en uge herhjemme uden at spise. Han var blevet passet i fire dage pga ferie. En del af mig ønsker han skal få ro (i tarmene) og en anden stor del af mig vil kæmpe for ham. Skvalderkål er han blevet tilbudt, og vil meget gerne have det! Men det kan lissim ikke komme langt nok ind i munden. Græs og mælkebøtter kan...
Hvad fanden er det med de forbandede kindtænder og forkert tandstilling.. At opdage det som 3årigt, er det ikke sent?

Hilsen moren til det kære pus

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Aflivning?? Eller håb??

Indlæg af Lina »

jeg holder stadig på at du skal overveje en mere marsvinekyndig dyrlæge... for for mig, lyder det ikke som om din dyrlæge er 110% up to date. Dyrlægen burde med det samme have afklaret OM det er kindtænderne, og ikke bare klippe i fortænderne og så svævende udtale at det da 'kan' være kindtænderne. Det er ganske enkelt ikke godt nok. Og så eksperimenterende er en kindtandsslibning altså heller ikke.. tværtimod finder man flere og flere dyrlæger som anskaffer sig rigtigt godt udstyr til at være 'tandlæger' med.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Duddi

Re: Aflivning?? Eller håb??

Indlæg af Duddi »

Okay. Skal han i narkose? Jeg bor nord for Århus. Kender du dyrlæger her omkring?

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Aflivning?? Eller håb??

Indlæg af alatind »

Enig med Lina...
Og ja, han skal i narkose, men en uge uden føde er bare slet ikke godt :cry: Og en narkose i en lille marsvinekrop som ikke har spist ordentligt i en uge er også bare voldsomt nedadgående rent statistisk... og i øvrigt er det med tandslibning ikke noget som vi har set mange marsvin komme sig 100% over, de vil som oftest få tandspidser igen, hvis de klarer sig igennem indgrebet, og så kan man starte forfra efter nogle måneder.
Men det værste er altså at han ikke har spist i en uge... så ville jeg nok ikke turde lade ham gennemgå en narkose, for det vil yderligere betyde et døgns tid hvor han ikke rigtigt får føde nok, når altså du har fundet en god dyrlæge og fået en tid. Ej, det er bare et totalt nederen svar jeg skriver... men jeg er slet ikke optimistisk. Du skal tænke på at dyret sulter lige nu, og det er meget synd... han vil gerne spise men kan ikke, og det er nok noget af det værste man kan lade sit dyr gennemgå.
Og når du ikke har en god dyrlæge på hånden, men først skal finde en, få en tid osv... ja, så går der endnu mere dyrebar tid.
Jeg tror desværre at jeg ville lade ham aflive, hvis jeg fik bekræftet at kindtænderne er forvoksede :cry:

I øvrigt er det slet ikke unormalt at marsvin får tandproblemer når de når en vis alder, så det er ikke sent som sådan.
Hilsen Line Tind

Duddi

Re: Aflivning?? Eller håb??

Indlæg af Duddi »

Nej, Line, det er slet ikke nederen det du skrev. Vil jo gerne ha ærlig mening og erfaring.

Egentlig var jeg jo godt klar over det var mishandling.. :? Har en dårlig smag i munden fordi jeg lod ham gå så længe..
Igår fik jeg ham aflivet. Han sov ind oppe ved min hals hvor han godt kunne li at ligge.
Da han havde fået den endelige sprøjte bad jeg dyrlægen (fandt en kompetent) fik jeg ham til at tjekke kindtænderne.
Det var ikke pga dem han ikke spiste.. Pis.. Jeg går ud fra at han skulle igennem en masse test og sikkert osse operationer hvis jeg ville beholde ham, og det ville ikke være godt for ham. Kun endnu mere mishandling.

Jeg er glad for den beslutning jeg tog. Nu kan jeg kaste min kærlighed over andre trængende små mutter :D

En anden historie er at Tjephpher stammer fra 5 små marsvin (1han og 4 piger, mener jeg, hvor 2af dem var drægtigt) en kold novemberaften blev fundet efterladt i en park i Kbh. Min kæreste og hans søster tog dem straks med hjem under dynen og varmede dem op, og alle havde det fint.
Hvad jeg mener om den tidligere ejer vil jeg ikke komme ind på!!

På torsdag om en uge får jeg to af Tjephphers halvbrødre. Kan næsten ikke vente :D

Luna

Re: Aflivning?? Eller håb??

Indlæg af Luna »

puha..:( god bedring. :hug

Duddi

Re: Aflivning?? Eller håb??

Indlæg af Duddi »

Tak :) Det var sødt

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Aflivning?? Eller håb??

Indlæg af alatind »

Godt at høre at du har taget en beslutning... dog kan jeg undre mig over at du ikke fik tjekket tænderne inden du lod ham aflive, men når det så er sagt, så har du nok ret i at han skulle have gennemgået en del undersøgelser for at finde årsagen til han appetitløshed. Og tiden tikkede for den lille mand :cry:
Hilsen Line Tind

Duddi

Re: Aflivning?? Eller håb??

Indlæg af Duddi »

Hmmm, da vi var ved dyrlægen var jeg overbevist om at det var tænderne den var gal med og derfor tænkte jeg på at skulle ha kikket tænderne efter. Han skulle (endelig..) ha fred, den arme dreng.
Jeg er glad for du deler dine tanker med mig. Jeg kan jo kun blive klogere på at være en god muttemor :)

Besvar