Tand problemer. Spørgsmål om kost

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
mama

Tand problemer. Spørgsmål om kost

Indlæg af mama »

Vores lille han marsvin har været så uheldig at knække en lille flig af hans ene tand i overmunden, det er ikke ret meget, men alligevel nok til at han går og piver og viser tænder. Dyrlægen vil ikke gøre noget ved det når det ikke er mere men har ikke erfaringer med skånekost til marsvin.

Vi har prøvet med frugt mos og havregrød men ingen af delene virker han til at ville have, han prøver glad at smage på det men går så væk fra det igen og viser ikke interesse for det igen. Reven gullerød og snack peber i små tern spiser han lidt mere af, men hvad kan jeg ellers give ham? Han har fortsat adgang til gnavestænger og tørkost så han har mulighed for at slibe tanden til hvis han har lyst.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Tand problemer. Spørgsmål om kost

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det lyder mærkeligt, at en lille fli får ham til at pive og gå fra maden. Måske han i samme omgang har slået fortænderne så meget, at de er på vej til at falde ud. Er han blevet tabt på gulvet? Så kan tænderne nemlig godt komme til at sidde løst og falde ud, eller være knækket langt oppe. De vokser i så fald ud igen, men jeg vil anbefale dig, både hvis de bliver siddende, og hvis de falder ud, at opbløde lidt af hans tørkost i vand, og give ham det med en 1 ml engangssprøjte. Og så ville jeg rive gulerødder og andet grønt på den fine side af rivejernet, og sætte det i en lille skål til ham. Held og lykke med ham :)
Billede

mama

Re: Tand problemer. Spørgsmål om kost

Indlæg af mama »

Han er ikke blevet tabt.
Jeg ved ikke hvordan det er sket, men dyrlægen tjekkede tænderne og de sidder ike løse. Hvis ikke han kommer til at ville spise bedre inden fredag så prøver jeg at tage ham med til en anden dyrlæge som forhåbentlig ved lidt mere om marsvin. Det er kun vandt til katte, hunde og heste der hvor vi var. Sådan noget burde de vel oplyse når man bestiller tid så man kunne have fundet en anden? Det er første gang vi oplever noget med en af vores grise.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Tand problemer. Spørgsmål om kost

Indlæg af Mysteries »

Han må ikke stoppe med at spise. At vente til fredag med et marsvin der ikke vil spise er muligvis for længe. Når først vi mennesker opdager de går fra foderet, kan der have været noget galt i længere tid, da de skjuler det så længe de kan. Du kan risikere at han har en rift i munden, måske som følge af den flækkede tand, som gør ondt og gør at han ikke har lyst til at spise. Så må man hjælpe ham med smertestillende (fra dyrlægen) og tvangsfodring til han får lyst til at spise selv. Du er allerede godt i gang med reven gulerod og peberfrugt og babygrød, og som Rikke skriver opbløde tørfoderpiller. Bedst er det hvis han selv vil spise, men vil han ikke må han hjælpes.
Det kan også være der er en anden årsag til at han ikke vil spise, og det skal selvfølgelig afklares hos dyrlægen.
Christina

mama

Re: Tand problemer. Spørgsmål om kost

Indlæg af mama »

Han begyndte at spise æble, peberfrugt, banan, agurk, kål og andre ikke alt for hårde grøntsager torsdag uden at jeg skulle skære det alt for lille. Jeg ved godt at æble, agurk og pære er knap så smart, men alt for at få noget i grisen og i de mængder han fik tror jeg ikke det skader ret meget. Jeg dovnede og gad ikke veje det op, men ud af sådan en lille æble fra haven fik han max 1/10. og pære fik han mindre af. Agurk har vi en regl om at de kun må få 1cm af hver anden dag. Og hø spiste han også rigtig meget af.

Torsdag aften begyndte han så at vise interesse for vitakraft kuglerne og dem spiser han stadig hæftigt af. Og her til morgen har han forsøgt sig med gnavestangen så jeg tror det værste er overstået. Han har siden onsdag aften taget 23gram på så på det punkt går det også frem ad.

Han er født 20. oktober, så rigtig bør han skifte til vitakraft regular kuglerne 20. april, men vil det være en fordel at lade ham fortsætte med dem længere når nu han har en vægt under 600gram nu? Jeg plejer at blande dem med ovator pillerne, men lige nu hvor han har ondt i tænderne får han kun kuglerne.

I den tid jeg har haft ham gående for sig selv siden mandag har han spist knap 1kg hø plus det han har spist når han er sat ned til den anden. største delen er spist siden onsdag. Jeg valgte at skille dem ad nogle timer hver dag for at give ham ro til at spise uden at den anden møvede ham væk fra skålen.

Besvar