Et gammelt spørgsmål

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Luna

Et gammelt spørgsmål

Indlæg af Luna »

Tilbage i 85 fik jeg (5 år)mit første marsvin "Mette". En rød hun med hvid blis. Min søster fik en sort pige med hvidt "lyn" i panden som selvfølgelig hed Lyn.

de 2 gik ikke sammen de første 2 mdr (vi vidste ikke bedre). Mette gik på mit værelse -Lyn på min søsters.

En dag jeg skulle have mette op var hendes mås smurt ind i blod. Jeg fik hende vasket og hun blødte ud af hendes "ældere" dele. Min mor mente hun var i løbetid og ville ikke gå til dyrlægen. Jeg vaskede hende og fik læst i en bog at hun skulle have Cvitamin og hvilket grønt det kunne være i så det fik hun samt en masse nus og kys og konstant vask og undersøgelse af en meget nervøs 5 årig.

Hun blødte meget. der var blod op af siderne osv. idag kan jeg jo som voksen sagtens se det var dybt uforsvarligt, men som 5 årig kunne jeg ikke gøre meget. Hun kom sig og blev 8┬¢ år gammel. (og gik sammen med Lyn i alle årene da min søster efter 2 mdr blev træt af hende og lille Sarah satte de 2 tøser sammen)

Men er der nogen af jer der har en ide til hvad hun har fejlet?

Der var ingen sår nogen steder blodet kom indefra.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Et gammelt spørgsmål

Indlæg af Lina »

tidsmæssigt kunne det måske godt lyde lidt som en fødsel, men hvor hun enten har fået ryddet op efter en død unge, eller at den måske er blevet trampet så meget ned i bundlaget, at ingen af jer opdagede det.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Et gammelt spørgsmål

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg synes også det lyder som en fødsel/sen abort. Især når det var et ungt marsvin, som sidenhen ikke fejlede noget :)
Billede

Luna

Re: Et gammelt spørgsmål

Indlæg af Luna »

ja det er selvfølgelig rigtigt.. hun var også fra en dyrehandel så det er helt klart en mulighed..

kan bare huske hvor bange jeg var og lå hele natten med buret ved siden af sengen og holdt øje med hende.. men ja-en tidlig fødsel/abort.. selvfølgelig.

Besvar