Hudbetændelse?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
kj1
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 44
Tilmeldt: fre 27. aug 2010 10:23

Hudbetændelse?

Indlæg af kj1 »

Jeg har idag været ved dyrlægen med et af mine marsvin, da hun har sår. Hun fik en behandling mod sellnick men derudover fik vi også et middel mod hudbetændelse.
Det er piller som der skal knækkes over i meget små stykker. Jeg må tilstå, at jeg ikke er helt tryg ved at give hende pillerne, eftersom jeg ved der er meget medicin man ikke må give til marsvin.
Pillerne hedder Ronaxan 20mg og hun skal have 1/8 hver dag i 8 dage. Der sidder vel ikke tilfældigvis nogen som kender til disse piller, og ved om de må anvendes til marsvin?

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Hudbetændelse?

Indlæg af Kjelin »

Ronaxan er et antibiotikum der tilhører gruppen tetracykliner, og det kan godt bruges til marsvin. Dosis er 2,5 mg/kg, så 1/8 tablet passer fint hvis hun vejer omkring et kg.
Jeg undrer mig dog over at dyrlægen vælger at give antibiotika, hvis der ingen infektion er, da sellnick-sår heler meget fint efter behandling udelukkende med ivomec eller stronghold alene, og lukkede bidsår også plejer at hele helt uden problemer. Men der kan selvfølgelig være en årsag, og marsvin kan godt tåle ronaxan ,så det skal du i hvert fald ikke bekymre dig om :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Hudbetændelse?

Indlæg af Cavies »

Jeg har også prøvet ronaxan med rigtig god virkning til et af mine marsvin. Hun havde prøvet både baytril og sulfacombin uden virkning, det var først med Ronaxan symptomerne forsvandt
Nina Nielsen
Billede

kj1
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 44
Tilmeldt: fre 27. aug 2010 10:23

Re: Hudbetændelse?

Indlæg af kj1 »

Hun snakkede om at hun mente at hun havde betændelse og derfor burde få det også. Jeg undrede mig også for det eneste jeg ser er sår og skæl. Ingen irritation af huden eller andet i den dur.
Jeg læste lige et sted at det ikke må gives til unge dyr. Ved du noget om det?
Jeg overvejer meget om vi bare skal give hende ivomec og så droppe pillerne. Der er en mulighed for at det er bidsår, så ved ikke om det måske er derfor vi har fået Ronaxan'en.
Jeg fik at vide at vi skulle give begge dele.

Cavies- Hvad fik du det imod?

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Hudbetændelse?

Indlæg af Kjelin »

Jeg synes du skal give hende det som dyrlægen har udskrevet. Han/hun har givetvis haft mistanke om en infektion, og behandlingen skader i hvert fald ikke.

Med hensyn til unge dyr, så mener man at det kan påvirke tænderne (og evt. rørknoglers vækst hvis det gives i meget høje doser), men man kender dog ikke hyppigheden af problemet hos dyr. Man undgår stoffet til børn og derfor også til unge dyr.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Cavies
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 500
Tilmeldt: man 3. okt 2011 11:10

Re: Hudbetændelse?

Indlæg af Cavies »

Jeg havde en ung hun med et hævet ben. Der var taget røntgenbilleder osv. Først da hun fik ronaxan hjalp det. Hun fik antibiotika i 1,5 mdr i alt :(
Nina Nielsen
Billede

kj1
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 44
Tilmeldt: fre 27. aug 2010 10:23

Re: Hudbetændelse?

Indlæg af kj1 »

Kjelin- Tak for dine gode forklaringer:)
Synes jeg læste på nettet at Ronaxan ikke må blandes med andet antibiotika. Er Ivomec ikke antibiotika?

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Hudbetændelse?

Indlæg af Kjelin »

Ronaxan er et antibiotikum, og det der menes er at der ikke må behandles med visse andre typer antibiotikum samtidig med ronaxanbehandlingen.
Det skyldes at behandling med lige ronaxan og nogle andre typer antibiotika, faktisk giver en lavere effekt. Nogle typer medicin kan du blande og så få et produkt der virker bedre, men i dette tilfælde er det lige modsat.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

kj1
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 44
Tilmeldt: fre 27. aug 2010 10:23

Re: Hudbetændelse?

Indlæg af kj1 »

Kjelin- Så man må ikke blande ivomec med ronaxan?
Ivomec er givet i onsdags, så ved du om det betyder at vi kan give hende ronaxan nu?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hudbetændelse?

Indlæg af Mysteries »

Ivomec er ikke et antibiotikum, det er et antiparasitikum, altså mod parasitter såsom mider og orm, ikke mod bakterier. Så ingen problemer med at give dem samtidig. Det er ikke helt unormalt at behandle med antibiotika samtidig med ivomec hvis der er mange sår.
Christina

kj1
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 44
Tilmeldt: fre 27. aug 2010 10:23

Re: Hudbetændelse?

Indlæg af kj1 »

Mysteries skrev:Ivomec er ikke et antibiotikum, det er et antiparasitikum, altså mod parasitter såsom mider og orm, ikke mod bakterier. Så ingen problemer med at give dem samtidig. Det er ikke helt unormalt at behandle med antibiotika samtidig med ivomec hvis der er mange sår.
Ja det lyder jo ganske logisk nu du siger det :oops: Er bare så bange for at gøre noget forkert, specielt når man kan læse mange steder at man skal være meget varsom med hvad man giver marsvin.
Tak :)

Besvar