Sterilisation

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Sterilisation

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Nogen der har erfaring med steriliserede hunner? Hvordan kommer de sig, hvordan trives de bagefter. Her tænker jeg også på overvægt. Er de tilbøjelige til at blive fede, inaktive eller andet?
Hele historien kan i få, når jeg får tid (skal på arbejde om lidt), men det handler om Tiger Lily, som har mega underlivsbetændelse, som nu bliver dyrket, fordi den ikke forsvandt efter behandling (eller også kom den hurtigt igen).
Hvis der er nogen der har haft mutter med underlivsbetændelse, så hører jeg meget gerne. Dyrlægen sagde, at hunde der får det tilbagevendende, nogen gange bliver behandlet, og så parret i den kommende løbetid. Derefter er de ofte sluppet af med det for good. Tiger Lily er så alt for tyk til parring, men skriv gerne alt hvad i har af erfaringer med mutter på dette område :)
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Sterilisation

Indlæg af Mysteries »

Det er sparsomt med erfaring: jeg har haft et par hunner som jeg har fået steriliseret med succes, og en som ikke overlevede operationen. Jeg synes ikke de tog på af det, og kom sig i øvrigt fint på operationen, de to der klarede den. Den ene var ung og frisk, den anden ældre og plaget af tilbagevendende urinvejsproblemer. Den der ikke klarede den havde livmoderbetændelse (hos hunde kaldet pyometra). Når først man har en livmoderbetændelse i gang mener jeg at prognosen er dårlig for om marsvinet overlever operationen. Det er først her for nyligt at jeg har hørt det med at hunner med livmoderbetændelse, hvor man prøver at fjerne livmoderen, oftere ender galt end andre operationer. Jeg var ikke klar over det da jeg selv stod med en hun med livmoderbetændelse, men det giver jo så meget god mening hvorfor hun ikke overlevede.
Christina

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Sterilisation

Indlæg af Kjelin »

Men angående pyometra, hvis man står med en hun der er akut syg pga. dette, så er den eneste udvej en operation, for ellers vil dyret højst sandsynligt dø alligevel.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Sterilisation

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Er det naivt at tro, at hun kan slippe af med infektionen ved behandling?
Jeg overvejer om det bedste er aflivning. Også fordi hun samtidig har haft tilbagevendende blærebetændelse, på trods af ingen blæresten, og ingen krystaller i urinen :( Christina du skriver at du har fået en med kroniske urinvejsproblemer steriliseret. Men de to ting har vel ikke noget med hinanden at gøre, eller?
Som det står nu, har jeg fået besked om, at svaperprøven, som var sendt til podning gik tabt i posten. De fik en tom kuvert med hul i :( Hvis vi tager en ny prøve nu, risikerer den at være steril grundet den behandling hun er i gang med, så vi har besluttet at gøre kuren færdig først, og håbe hun bliver rask. Jeg har nu min tvivl. Det så ud til at hjælpe, men nu er hun beskidt dernede igen. Min eneste trøst er, at hun er smertedækket.
Hvis der ikke er nogen udsigt til, at hun kan kureres, så gælder det vel om at få hende på operationsbordet så hurtigt som muligt. Dyrlægen vil selvfølgelig helst have hende rask før operationen, men hvis nu det ikke kan lade sig gøre. Er virkelig i syv sind her. jeg ved ikke hvad jeg skal vælge at gøre :cry:
Billede

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Sterilisation

Indlæg af Mysteries »

Åh, jeg kan faktisk ikke huske helt hvordan det var. Det var mit første marsvin Tulle, og det er jo mange år siden nu og fra en tid hvor jeg ikke vidste helt så meget om marsvin :) Jeg kan huske at hun blødte med jævne mellemrum, og vi mente det måtte være urinvejene. På et eller andet tidspunkt lavede jeg den kobling at det skete når hun var i brunst. Jeg ved jeg fik hende steriliseret, men kan ikke helt huske hvorfor det blev relevant, andet end at det hang sammen med sygdomsforløbet.
Hende der døde kort efter operationen havde faktisk kronisk blærebetændelse i lang tid, men endte med at få livmoderbetændelse, hvorfor det var nødvendigt at operere.

Hvis det var mig ville jeg hele tiden nøje overveje hvor længe jeg turde vente - jo svagere hun bliver jo større risiko ved operation. Jeg kan godt følge logikken i at det ville være smart at få den livmoderbetændelse nogenlunde under kontrol først, men hvis ikke det er muligt så er det jo heller ikke godt at vente for længe. Jeg tror simpelthen du må spørge dyrlægen hvad han mener er den bedste plan for hende.
Christina

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Sterilisation

Indlæg af Mysteries »

Kjelin skrev:Men angående pyometra, hvis man står med en hun der er akut syg pga. dette, så er den eneste udvej en operation, for ellers vil dyret højst sandsynligt dø alligevel.
Malene: Det kan godt være det var en dum sammenligning jeg lavede med hunde, nu jeg tænker efter. Tager jeg fejl når jeg tænker at pyometra er en akut livmoderbetændelse hvor pusset ikke kan komme ud og det derved bliver livstruende? Ved du om marsvin rent faktisk kan få det? For jeg kan godt følge at hvis først vi er ude i at det er en pyometra, så er der ingen anden vej, men hvis ikke den er lukket og det "bare" er livmoderbetændelse, mon så ikke der er en mulighed for at behandle medicinsk først?
Christina

Besvar