Ovariecyster

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Ovariecyster

Indlæg af Mysteries »

Zelina på 3 år har en ovariecyste i højre side. Jeg har kunnet mærke den i et halvt år vil jeg tro, men er lidt tilbageholdende med at få den fjernet, da operationen i sig selv jo også er en stor risiko, som selvfølgelig kun bliver større jo større cysten bliver. Hun har haft det klassiske hårtab symmetrisk på begge sider af kroppen, mest omkring bugen, og har været helt ekstremt hormonel den sidste tid: opsøger den anden hun i buret utroligt meget, forsøger at parre hende og er generelt meget kærlig overfor både den anden hun og kastraten. Hun har skorper rundt om dievorterne (også et tegn) og senest har jeg opdaget at der kommer sekret fra dievorterne, først bare klart, dernæst når man malker lidt bliver det hvidt og ligner faktisk mælk. Det har jeg aldrig oplevet før, og det at hun både er så hormonel og nu ligefrem måske begynder at laktere har fået mig til at genoverveje om jeg skal få fjernet den cyste, som nok er et par cm. i diameter nu. Jeg har læst mig til at de også ligefrem kan sprænge.

Hvad er jeres erfaringer med ovariecyster? Har nogen oplevet det samme med at de er meget hormonelle og måske ligefrem begynder at producere mælk (hvis det er det det er, men det ligner det altså)? Hvornår er den stor nok og til gene nok til at I synes den burde fjernes?
Christina

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Ovariecyster

Indlæg af Mysteries »

Siden jeg skrev dette er Zelinas pels kommet igen, den hormonelle adfærd aftaget lidt, men til gengæld har hun nu blod i urinen om aftenen, men ikke om morgenen (målt to gange dagligt på 3 dage - meget bizart for der er virkelig meget blod om aftenen: stixen der skal blive mørkegrøn ved meget blod bliver næsten helt sort). Baytril har ikke haft effekt og hun virker ikke smerteplaget. Jeg har haft dyrlægen på den klinik hvor jeg arbejder til at kigge på hende og der er endnu en cyste i venstre side, som jeg selv har overset. Vi har nu planlagt at hun skal behandles hormonelt i håbet om at få dem til at svinde lidt ind og afhjælpe symptomerne inden vi evt. fjerner dem. Med den størrelse de har nu (2-2,5 cm) er det for risikabel en operation at fjerne dem operativt og jeg tør simpelthen ikke dræne dem (her er dyrlægen enig med mig).

Jeg ved godt der ikke var nogen der svarede på mit forrige spørgsmål, men jeg prøver alligevel, også fordi jeg kan huske emnet har været oppe og vende før på et forum: har nogen af jer erfaring med hormonel behandling af cyster på æggestokkene? Det eneste jeg har af info er fra en tysk dyrlæge som fortalte mig at man kan bruge Promon 3-4 mg pr. kg hver 2.-3. måned. Jeg har skrevet til Mette Rueløkke også for at høre om hun har erfaring med det.
Christina

Besvar