Vægt og dyrlægebesøg

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Vægt og dyrlægebesøg

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Ja, jeg har haft vejet Gucci med 1 uges mellemrum, og han er desværre gået hen og har tabt sig en smule, hvilket gjorde mig meget urolig, så jeg besluttede mig for at kontakte dyrlægen og har så haft ham afsted i dag. Han blev kigget grundigt igennem, og hun spurgte lidt ind til om han spiste, hvor jeg fortalte han han i går havde spist næsten en hel gullerod, og lidt grovfoder, samt hø, som han plejer. Hun gav mig så diagnosen at det er hans alder der trykker ham og at det er meget normalt at et marsvin i hans alder begynder at tabe sig en smule.

Nu kunne jeg så godt tænke mig at høre om i syntes det giver mening for jer? For jeg er jo lidt nervøs for ham hvis han bliver ved med at tabe sig. Så hvad mener i?

Føler mig lidt dum at spørge, men efter nogle af de historier jeg har hørt om fejldiagnosisering af marsvin hos dyrlægerne bliver jeg bare en smule mere skeptisk ved dyrlægens udtalelser. :oops:
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Vægt og dyrlægebesøg

Indlæg af Annetten »

Det giver god mening. De ældre dyr taber muskelmasse. Muskler vejer.

Hvis han har tabt sig stille og roligt og ellers virker trivelig ville jeg ikke være bekymret.
Det er det pludselige og store vægttab der skal få vores alarmklokker til at ringe.

Hvor gammel er han?

Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Re: Vægt og dyrlægebesøg

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Annetten skrev:Det giver god mening. De ældre dyr taber muskelmasse. Muskler vejer.

Hvis han har tabt sig stille og roligt og ellers virker trivelig ville jeg ikke være bekymret.
Det er det pludselige og store vægttab der skal få vores alarmklokker til at ringe.

Hvor gammel er han?
Okay. Altså han er jo redningsmut jeg fik hjem i September, og dem der kom med ham var ikke helt sikre men jeg fik at vide at han var et sted mellem 3 og 4, så det er hvad jeg har gået ud fra. Har ikke rigtig nogen anden måde at tjekke det på desværre... :oops:
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Vægt og dyrlægebesøg

Indlæg af Lina »

jeg bruger meget vægten til at holde øje med dyrenes helbred generelt. Altså ikke at jeg render og vejer sådan helt hysterisk.. menjeg plotter med jævne mellem vægte ind i Kintraks.

Her kan jeg så se... osse grafisk.. hvordan vægten er for hvert dyr over den givne periode... jeg kan se drastiske vægtstigninger(drægtighed), drastiske vægttab, langsommere vægttab.. og om vægten bare enten er jævn eller om kurven vokser i et passende tempo for pågældende dyr.

F.ex. havde jeg 2 hanner, der var i så stor en symbiose, at da den ene begynder at skrante.. så påvirkede det den anden i meeeeeeeeget høj grad. Første han, var en forholdsvis lille han, og den anden en pænt meget stor han. Tog man den sidste og vejede ham, ja så havde han sådan set en fin vægt for en han i hans alder... men samtidigt havde han tabt 200g over sommeren fordi symbiosen med det ældre marsvin påvirkede ham.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Re: Vægt og dyrlægebesøg

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Lina skrev:jeg bruger meget vægten til at holde øje med dyrenes helbred generelt. Altså ikke at jeg render og vejer sådan helt hysterisk.. menjeg plotter med jævne mellem vægte ind i Kintraks.

Her kan jeg så se... osse grafisk.. hvordan vægten er for hvert dyr over den givne periode... jeg kan se drastiske vægtstigninger(drægtighed), drastiske vægttab, langsommere vægttab.. og om vægten bare enten er jævn eller om kurven vokser i et passende tempo for pågældende dyr.

F.ex. havde jeg 2 hanner, der var i så stor en symbiose, at da den ene begynder at skrante.. så påvirkede det den anden i meeeeeeeeget høj grad. Første han, var en forholdsvis lille han, og den anden en pænt meget stor han. Tog man den sidste og vejede ham, ja så havde han sådan set en fin vægt for en han i hans alder... men samtidigt havde han tabt 200g over sommeren fordi symbiosen med det ældre marsvin påvirkede ham.
Jeg har selv gjort det til en vane at veje min dyr hver uge, for det meste i forbindelse med at der bliver gjort hovedrent i burene. På den måde har jeg et skema over rimelig tid med vægten, det er også derfor jeg kan se at han taber sig en smule. Jeg forsøger at få en masse foder i ham, og han spiser også godt nok både gulerødder og andet grøndt, hø og også lidt fuldfoder, og han virker ikke afkræftet eller på anden måde syg, så ved ikke om jeg skal være tilfreds med dyrlægens dom, at han er ved at være gammel...
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Vægt og dyrlægebesøg

Indlæg af Lina »

men 'vi' har jo ikke så meget at gå ud fra... hvad er 'en smule'.. hvad er startvægt.. hvad er slutvægt... over hvilket tidsinterval...
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Re: Vægt og dyrlægebesøg

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Han har tabt sig ca. 30 g. fordelt på 2 uger... Så kan ikke rigtig finde ud af om det er meget eller lidt...
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Vægt og dyrlægebesøg

Indlæg af Annetten »

I mit univers er 30 gram ikke meget. Det kan mine sagtens svinge fra dag til dag alt efter hvilket grønt de har fået, om de bliver vejet med fyldt eller tømt blære/tarm.

Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Re: Vægt og dyrlægebesøg

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Så i mener altså ikke at der er nogen grund til at bekymre mig? Jeg kan ikke lade være med at være en lille smule nervøs for ham...
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Vægt og dyrlægebesøg

Indlæg af Annetten »

Jeg ville ikke være bekymret. Du har fået ham tilset af din dyrlæge der fandt ham ok.
Hvis han ellers er som han plejer at være og ikke sider og "puster" sig op, altså stritter med pelsen,
så skal du bare nyde ham.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Vægt og dyrlægebesøg

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg mener heller ikke der er grund til bekymring :)
Billede

Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Re: Vægt og dyrlægebesøg

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Tak skal i have, jeg er nu glad for jeg har muligheden for lige at konsultere lidt garvede muttefolk ved siden af dyrlægens ''diagnose'', så føler jeg mig mere rolig, så takker rigtig mange gange for hjælpen :wink:
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Vægt og dyrlægebesøg

Indlæg af Mysteries »

Jeg synes det er rigtig fornuftigt at du vejer den en gang om ugen. Når du vejer dem er det en god id├® at gøre det på samme tid hver gang. Jeg gør det altid om morgenen inden fodring, og jeg vejer dem også 1 gang om ugen.
Christina

Besvar