Unge med formodet "dårlig" øjenlåg...

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Unge med formodet "dårlig" øjenlåg...

Indlæg af LenePi »

Jeg har en unge som jeg kæmper lidt med at holde i live... Han har fra dag 2 af hans liv, haft lidt øjenbetændelse i højre øje..
Har siddet og studeret ham i et par dage, og syns asso ikke det øje ser helt "normalt ud".. Det som om at hårene ved øjenlåget vipper ind i øjet.. :-k
Er det "normalt" for øjenbetændelse, eller har han øjenbetændelse pga. det?
Og vigtigst af alt, hvis det ├®r fordi øjenlåget vipper ind ad, står det såh til at redde? (øjet er mælkehvidt og virker en smule ru i det..) :doubt:
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Unge med formodet "dårlig" øjenlåg...

Indlæg af Lina »

flere ting... ofte vokser de fra det med indadvendte øjenlåg eller hvad man skal kalde det.
her kan man i en periode 'klistre' øjenvipperne op i panden med en klat vaseline eller sådan noget.. og så blive ved med det et godt stykke tid.

Men den der med at du synes øjet virker ru i det... det ville jeg få tjekket. Måske har det ene med det andet medført ridser eller sådan på øjet, som skal dryppes med noget receptpligtigt.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: Unge med formodet "dårlig" øjenlåg...

Indlæg af LenePi »

Havde jeg godt på fornemmelsen.. Tager til dyrlægen i morn med ham.. Den lille stakkel.. Hader når unger får en hård start.. Det såh unfair! :(
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Unge med formodet "dårlig" øjenlåg...

Indlæg af Mysteries »

Uh, jeg ville godt nok ikke begynde at putte vaseline i nærheden af øjet! De indadvendte øjenlåg kratter på hornhinden hvilket skaber en læsion som du ser som den der mælkede overflade. Jeg synes du skal rense det med sterilt saltvand flere gange dagligt, f.eks. den slags ampuller man køber hos optikeren eller på apoteket til at dryppe øjne med. Når øjenvipperne er våde af væsken du har skyllet øjet med, kan du vippe dem ud og op, og tvinge dem lidt i facon. Ofte retter de sig, men øjet har brug for ro fra øjenvipperne og derfor skal de rettes væk fra øjet. Det er muligt at læsionen på hornhinden er værre end som så. Det kan dyrlægen afgøre ved at farve den og så evt. udskrive en øjensalve med antibiotika hvis det har udviklet sig til øjenbetændelse. Bliver det tilfældet er det værd at vide at Fucithalmic, ifølge øjendyrlæge Thomas Evans, ikke har nogen virkning på bakterier som marsvin kan få i øjnene. Her vil det nok være smart at finde på noget andet, f.eks. Exocin.
Christina

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: Unge med formodet "dårlig" øjenlåg...

Indlæg af LenePi »

Det kan være ligegyldigt :cry: Vi måtte aflive ham i morges, da han stoppede med at spise igår aftes og begyndte at gå i krampe :cry:
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Unge med formodet "dårlig" øjenlåg...

Indlæg af Mysteries »

Nåh det er jeg ked af at høre :(
Christina

Besvar