Erfaringer med brækket ben/amputation?

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Erfaringer med brækket ben/amputation?

Indlæg af Mysteries »

Jeg vil gerne høre om der er nogen der har erfaringer med brækkede ben hvor man enten har amputeret og marsvinet har skullet leve på tre ben eller hvor man har ladet det gro sammen for at den kan humpe rundt med et stift ben. Jeg hører gerne om både de tilfælde hvor det er gået godt, og de tilfælde hvor det ikke er, for at få så meget info som muligt.

Det er ikke en af mine egne, men noget jeg har lovet at undersøge nærmere for ├®n med et ungt marsvin med brækket forben. Det er ikke den etiske diskussion jeg er ude efter (den har vi selvfølgelig også taget).
Christina

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Erfaringer med brækket ben/amputation?

Indlæg af Cillecc »

Et af mine tidligere marsvin fik en revne i en knogle i det ene bagben. Vi fik det nemlig undersøgt af en dyrlæge, for at vide om det var synd at lade ham leve videre med det ben. Men dyrlægen sagde at det "kun" var en revne og at det ville hele op igen. Der gik heller ikke særlig længe før han brugte det helt normalt igen. Han var dog lidt stivbenet på det ben, men han havde ingen smerter og blev 6 år gammel :)
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Erfaringer med brækket ben/amputation?

Indlæg af alatind »

Jeg kan huske at Maria Hjort skrev for nogle år siden herinde i en tråd (om bumblefoot), om at marsvin fordeler vægten med forskel på hhv. for- og bagben. Forbenene bærer 60 % af marsvinets vægt, hvilket jo desværre gør det endnu mere svært at undvære et forben.

Jeg har fundet tråden her:
viewtopic.php?f=1&t=17413&p=170048&hili ... gt#p170048
Hilsen Line Tind

Besvar