Så fik mine marsvin svamp….

Spørgsmål og svar om sygdomme hos marsvin.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Frederik F

Så fik mine marsvin svamp….

Indlæg af Frederik F » lør 17. sep 2011 09:40

Som nogle nok har læst, har min nabo haft svamp ved sine marsvin, og troede at mine ikke var blevet smittet, men jo….
Igår så jeg nogle af dem havde skaldede pletter og sådan noget, så jeg skulle straks ned til apoteket efter medicinen. Men har lige nogle spørgsmål igen da jeg har glemt det meste siden vi var ved dyrlægen.

Der står at imaverolen skal blandes i forholdene 1:50 som svarer til 20 ml i en liter. Kan jeg bruge det samme vand til alle mine 21 marsvin eller skal de skiftes ud undervejs?

Det der desinficerings middel der hedder Virkons, skal jeg vaske med det i buret ved hver behandling? Eller kun den første behandling?

Der står på brugsanvisningen ( :lol: ) at jeg skal vaske med det 2 gange i ugen i 2 uger, men har hørt fra andre at det skal være hver 3 dag eller 1 gang i ugen. Hvad er rigtigt?

Jeg håber nogle kan svare på det og forstå spørgsmålene

severins
Vild med mutterne :-)
Kontakt:

Re: Så fik mine marsvin svamp….

Indlæg af severins » lør 17. sep 2011 10:22

Sikke noget men hvis du behandler korrekt skal det nok gå væk. Blandingen er korrekt og du kan godt dyppe alle grisene men du skal bruge mere end en liter. De skal dyppes 4 gange på 14 dage. Og det skal blive i pelsen ikke skylles ud. Du skal desinficere alt hver gang du behandler.
God fornøjelse:)))

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Geografisk sted: Køge

Indlæg af alatind » lør 17. sep 2011 12:11

Som severins siger...
Det kan være en fordel at tage en spand og blande det i, og så sætte en gris ned i spanden, have en lille svamp som du bruger til at få hele dyret vådt, også i ansigtet, især der hvor der er tydelig svamp.
Brug så varmt vand som muligt, for vandet bliver koldt efter et par grise, og med 21 svin så vil jeg foreslå at du laver 1-2 ny blanding undervejs, så du ikke blander alt fra start af, for på den måde kan du holde vandet varmt/lunt.
Hilsen Line Tind

Frederik F

Indlæg af Frederik F » lør 17. sep 2011 12:59

Ok super.
Tror i der skal bruges mere end 1 brev virkons??

Brugeravatar
Mysteries
Videnspanel
Videnspanel
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Indlæg af Mysteries » lør 17. sep 2011 19:38

Jeg ville nu bade i alt 5 gange for at være 110 % sikker, men som det skrives, så er det 2 gange om ugen, så hver 3.-4. dag.

Jeg plejer at blande en halv til 1 liter ad gangen i en skål eller lille balje, og så skylle marsvinene med en svamp som jeg suger blandingen op med og bruser over dem. Husk endelig ikke at vaske det ud af pelsen.

Virkon S (efter rengøring) til alt der ikke lige kan koges. Jeg tror det er nok hvis du gør det efter de første 2-3 vask. Tænk også på at svampesporerne har lettere ved at brede sig med flyvske spåner og støv, så det kan være smart i starten at lade dem gå på aviser (hvis tryksværte jeg i øvrigt for nyligt hørte skulle have en lettere desinficerende virkning overfor svamp - aner dog ikke om det også gælder for ringorm). Ved ikke om det er nok med kun et brev Virkon S - det er noget giftigt stads at stå med, så pas godt på ikke at indånde det i tør form, og brug handsker (hud har ikke godt af det) (-men det står selvfølgelig nok alt sammen på brevet :oops: ). Ting der kan koges, ville jeg koge. Det slår også svampesporer ihjel, og så kan du spare på din Virkon S. Husk at ting skal være skrubbet rene med vand og sæbe, før Virkon S kan bruges. Ellers virker det ikke optimalt. Og Virkon S kan misfarve nogle materialer.
Christina

Frederik F

Indlæg af Frederik F » søn 18. sep 2011 17:49

Super :D

Kan svamp smitte til kaniner?? De går nemlig i samme rum med 36 kaniner :?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina » søn 18. sep 2011 17:55

med stor sandsynlighed ja.. og er det ringorm.. så er det et rungende ja, for det smitter som ind i helvede til alt med en puls.

Så hold en hysterisk hygiejne, og hold godt øje med dyrene, så du evt fanger det i opstarten HVIS nu uheldet er ude.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.

I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Frederik F

Indlæg af Frederik F » søn 18. sep 2011 18:04

Åh ååååhhh :shock:

Tror ikke det er ringorm, for har tjekket deres pels virkelig meget og de har ikke de der gange i huden.

Brugeravatar
Lina
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina » søn 18. sep 2011 18:06

ihvertfald, så hellere være for hysterisk NU, end blive øv senere ;-)
Med lidt held kan få begrænset det, sådan at du ikke står med alle dyr i behandling, for det er dælme en nederen oplevelse.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.

I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Mysteries
Videnspanel
Videnspanel
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Indlæg af Mysteries » man 19. sep 2011 12:04

Når du har så mange dyr, så ville jeg godt nok vælge at få dyrket svampen hos dyrlægen, så du ved hvad du har med at gøre. Og er det ringorm og de står i samme rum som kaninerne, så kan du lige så godt regne med at skulle behandle alt og alle, også dem der ikke viser symptomer, for de kan være raske smittebærere.
Christina

Frederik F

Indlæg af Frederik F » søn 25. sep 2011 15:30

Her er lige et billede af det. De er under behandling men synes ikke det virker. Synes i det ligner svamp eller hva??
Jeg modtog 14 marsvin til omplacering i sidste uge, men de står ved min genbo. Jeg har været ved dem én gang, og det var da jeg havde været i bad og havde helt nyt tøj på. Venter med at gå derhen til de er 100 % raske
Billede

Cillecc
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Indlæg af Cillecc » ons 2. nov 2011 22:10

kunne det ikke godt være ringorm??
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Videnspanel
Videnspanel
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Indlæg af Kjelin » tors 3. nov 2011 15:51

Cillecc skrev:kunne det ikke godt være ringorm??
Ringorm er en svamp :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Cillecc
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Indlæg af Cillecc » fre 4. nov 2011 01:17

I know mine har selv lige haft det desværre :/ Det var bare hvis han ville have en ide om hvilken svamp det var :wink:
Billede

Besvar